27 Април 2024събота21:46 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Акцент

Рискове при пазаруване от разстояние

Експерти съветват как да не похарчим парите си напразно

/ брой: 102

автор:Дума

visibility 810

Пазаруването от вкъщи от години е предпочитано от потребителите от всички възрасти. Това им дава възможност да избират продукти от няколко различни "щанда" едновременно, като пестят време и усилия за пътуване, обиколки, чакане по опашки, а и могат лесно да сравнят различните цени. И все пак - ако в условията на пандемията за потребителите тази възможност е означавала най-вече безопасност, то и днес тя крие рискове, срещу които е разумно да се застраховат предварително, съобщават от Европейския потребителски център (ЕПЦ), който у нас функционира към Комисията за защита на потребителите.

В ЕПЦ в последно време пристигат различни жалби и оплаквания на по-възрастни клиенти, които са направили поръчки на различни кремове за лечебни цели или други продукти, свързани с контрол на здравето им. Обикновено това става чрез кликване на линкове в социални мрежи или в различни интернет страници, при което следва обаждане по телефона за уточняване на поръчките. След като получат стоката и се окаже, че е различна, че не помага или не работи, те няма как да се свържат нито по телефона, нито по друг начин с търговеца. И така губят не само пари, но се притесняват и е необходимо да се ангажират допълнително с куриери, писане на оплаквания и други неприятни емоции.

Ето съветите на експертите как да не се стига дотам:

Дори и да сте решили твърдо, че покупката си заслужава, защото цената е изгодна или приятели са ви препоръчали да опитате този продукт, опитайте се да разширите обсега на проверката. Ако фирмата, от която смятате да поръчате, не ви говори нищо, опитайте се да стигнете до физическия й адрес, посочен на сайта й. Единственото, което успявате да откриете, е формуляр за обратна връзка и електронен адрес?

Бъдете внимателни 

защото може да се окаже, че няма как да се свържете с тази фирма, ако с поръчката ви има проблем.

Сайтът е на чужд език, който не разбирате добре? Помолете свой близък да провери заедно с вас. И нещо много важно - ако пък сайтът е на български език, това не означава автоматично, че фирмата е българска.

Разказали са ви за чудодеен продукт на нереално ниски цени, който при това можете да опитате известно време и ако прецените, да го върнете срещу парите за него? Твърде примамливо, за да не крие възможни уловки под формата на скрити такси например. Някои покупки не подлежат на връщане, ако ги закупите от разстояние и след това ги разопаковате - например списания, книги, козметика, хранителни добавки, различни лечебни мазила.

Медикаменти от аптека по интернет?

В България това е допустимо единствено за продукти, отпускани без лекарско предписание. Но дори и да имате нужда от подобни продукти, помолете личния си лекар за съвет. Ако поръчате продукт със здравно или козметично приложение и впоследствие прецените, че желаете да го върнете, не трябва да сте го отваряли. Добре е предварително да проверите при какви условия продавачът би приел покупката ви обратно и как и къде трябва да я изпратите. Това би ви предпазило от неприятната ситуация, с която се среща потребител, подал оплакване в Европейски потребителски център България. Той поръчал медикамент за над 200 лв., но, по мнение на личния му лекар, продуктът се оказал неподходящ. Потребителят попълва формуляр за връщане с посочена банкова сметка, но от фирмата не възстановяват сумата. В подобни ситуации, освен цената на самия продукт, потребителят заплаща и транспортните разходи за връщането му.

Ако обаче полученото не съответства на това, което сте поръчали реално - чифтът очила са с различен цвят на рамката, например - то търговецът е длъжен да поправи грешката изцяло за своя сметка, като ви предложи замяна, без да дължите нещо за връщането.

Възможно ли е да ви подведе известна марка?

Дори и да пазарувате конкретни марки от години, не пренебрегвайте навика да проверявате адреса на сайта всеки път, когато решите да си купите нещо ново. Има некоректни търговци, които създават почти неразличими на пръв поглед дубликати на най-популярните сайтове за пазаруване и така може да ви подведат.

Можете ли да анулирате плащането, ако нещо не е наред или размислите?

Ако предпочитате да заплатите по банков път или с наложен платеж и сте попаднали на недобросъвестен търговец, е малко вероятно да получите сумата си обратно - дори и да сте в правото си. Този тип плащания не предлагат възможност да бъдат оспорени пред банката - за разлика от банковите карти. В случай че помолите ваш близък да ви съдейства и да плати през своята банкова карта, помолете го да запази копие от трансакцията. Запазете и всички други документи, които доказват покупката ви. Ако тя не съответства на поръчаното от вас или решите да я върнете обратно, имайте предвид, че има и срок за това. 

Ако електроуредът или апаратът за мерене на кръвното налягане, които са пристигнали, просто не ви вършат работа, разполагате с 14 дни, за да съобщите на фирмата, че искате да го върнете. Уредът не трябва да има следи от употреба, да е надраскан или мръсен, защото няма да го вземат обратно. За да се откажете от покупка, е добре да го направите писмено, може и чрез писмо по пощата. Дори и да се окаже, че сте си купили нещо от фирма в друга страна в Европейския съюз, не е задължително да знаете съответния чужд език. Най-често при добавките или кремовете обаче няма подобна опция, затова проверете дали доставката е това, което очаквате, в присъствието на куриера. Ако е различно, поискайте да се опише в протокол.

Ако въпросният търговец се окаже в друга страна в Европейския съюз и отказва всякакво съдействие или дори не ви отговаря, позвънете или изпратете писмо по пощата до Европейски потребителски център България на адреса в София. 


НАП: У нас вече има 23 000 онлайн магазина

Близо 23 000 онлайн магазини са декларирани в Националната агенция за приходите (НАП) от създаването на регистъра през 2019 г. до момента, по данни на приходната агенция. Според изискванията всички електронни търговци следва да подадат информация в НАП за сайтовете, чрез които извършват продажби.

Обявяването на е-магазините e изцяло онлайн през Портала за електронни услуги на агенцията, достъпни с квалифициран електронен подпис.

Регистърът на е-магазините дава възможност на потребителите да проверят дали онлайн магазинът и търговецът, от който купуват стоки или услуги, са вписани в него. Важно за сигурното онлайн пазаруване е потребителите да изискват от търговците документ за продажба. Той е различен и зависи от начините на плащане на стоката и/или услугата, посочват от НАП.

Ако доставката на стоката е с наложен платеж, то търговецът е длъжен да издаде касова бележка.

При заплащане с пощенски паричен превод клиентите трябва да очакват разписка за превода от пощенския оператор, като търговецът е длъжен да представи на клиента хартиен или електронен документ, който трябва да съдържа наименование и адрес за кореспонденция, идентификационен номер, име на стоката и общата сума.

При заплащане на направената в интернет покупка чрез банков превод е много важно да се посочи реалното основание за него.

Онлайн търговците имат възможност да регистрират продажбите си чрез издаване на фискален/системен бон в електронен вид, който се изпраща по имейл на купувача, без да е необходимо да се издава хартиен документ.

13 зърнари са взели 52 млн. лв. субсидии

автор:Дума

visibility 667

/ брой: 80

Войната в Украйна удвои приходите на ВМЗ-Сопот

автор:Дума

visibility 661

/ брой: 80

Хващат най-много негодни банкноти от 10 лева

автор:Дума

visibility 578

/ брой: 80

ВМРО-ДПМНЕ води на първия тур

автор:Дума

visibility 659

/ брой: 80

Расте напрежението между САЩ и Китай

автор:Дума

visibility 751

/ брой: 80

Педро Санчес подава оставка?

автор:Дума

visibility 629

/ брой: 80

Накратко

автор:Дума

visibility 543

/ брой: 80

По български

автор:Евгени Гаврилов

visibility 722

/ брой: 80

15 сергии

автор:Таня Глухчева

visibility 724

/ брой: 80

Хем най-бедни, хем богаташи...

visibility 642

/ брой: 80

Абсурдът "Боташ"

автор:Румен Овчаров

visibility 665

/ брой: 80

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ