Рецепти срещу безработицата
/ брой: 105
Дойче веле
Качественото образование е ключ към успеха. Но защо въпреки добрата си образователна система много европейски страни отчитат висок процент младежка безработица? И защо в случая Германия е изключение?
Почти навсякъде безработицата сред младежите е по-висока от общата. Но докато в страни като Испания покрай кризата младежката безработица нарасна до над 40 на сто и придоби застрашителни размери, в Германия тя е около 10 процента и изглежда не се поддава на сътресенията във финансовия свят.
Впечатление прави и още нещо: младежката безработица е особено висока в страни със силно регулиран пазар на труда. За младите хора е много трудно да навлязат в трудовия процес в страни със силно изявена защита срещу уволненията. Но защо тогава Германия, в която трудовият пазар е регулиран, безработицата сред младежите е сравнително ниска?
Тайната на германския успех
Отговорът се крие в дуалната образователна система. В Германия повече от половината абсолвенти от всеки випуск преминават през дуално обучение, което им гарантира професионална квалификация - било то готвач, механик, зъботехник, зидар и т. н.
От една страна, дуалната система насочва образованието към трудовия пазар, а от друга, се грижи за по-високи квалификационни стандарти. Така например учениците стажуват дълго време във фирми и предприятия, а това дава на съответните работодатели възможността да оценят относително правилно качествата и възможностите на потенциалните кандидати за работа.
Във Великобритания например квотата на младежката безработица е двойно по-висока от тази в Германия. Без дуалната образователна система най-вероятно и Германия щеше да се представя зле по този показател.
Критиците имат забележки
Въпреки добрите резултати обаче Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) не спира да критикува Германия заради ниските инвестиции в образователната система. ОИСР твърди, че Германия изостава в насърчаването на висококвалифицираните специалисти. Но както казват германците, общата полза от образованието не се измерва на входа, а на изхода. Така че Германия няма защо да крие успеха на дуалното образование.
Само с теория не става
На работа от първия ден на обучението