19 Ноември 2025сряда23:08 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Разширяването на Евросъюза върви по план. Засега.

/ брой: 235

автор:Кристиан Вигенин

visibility 3881

Напоследък често се говори за "умора" от разширяването на Евросъюза и за недотам светли перспективи пред страните, които желаят да се присъединят. Наистина, финансовата криза от 2008 г. създаде напрежение и дисбаланси в икономиката, социалната сфера, банковата система, постави под въпрос съществуването на единната европейска валута. Европейският съюз не успя да реагира бързо и адекватно на предизвикателствата, създаде се вътрешно напрежение и усещане за безпомощност. Към това трябва да прибавим и Арабската пролет, която предизвика сътресения в непосредствено съседство с Евросъюза. Всичко това неизбежно направи темата за разширяването недотам актуална и приоритетна. Дали обаче можем да говорим за "умора"? Според мен по-точният термин е липса на ентусиазъм към разширяването. След силния политически заряд на голямото разширяване от 2004 и 2007 г., с което беше сложен край на разделението в Европа, тази политика стана рутинен и силно бюрократизиран процес. Което има и своите предимства - пред страните-кандидатки има ясни критерии, оценката за изпълнението им е безпристрастна, движението към членството е по-бързо или по-бавно в зависимост от темпото на реформи.
В последните две години - противно на създадените представи - Западните Балкани се приближиха до Европейския съюз. Към днешна дата всички страни (без Косово) се радват на безвизов режим със страните-членки на ЕС. Хърватска ще подпише своя Договор за присъединяване в края на тази година, Македония и Черна гора имат статут на кандидатки за членство, а с последния си доклад Еврокомисията препоръчва начало на преговорите; за Сърбия се препоръчва статут на кандидат, като догодина напролет вероятно страната ще получи и дата за начало на преговорите. Общо за региона обаче резултатите са противоречиви, защото има и страни като Албания и Босна и Херцеговина, за които последният доклад на Еврокомисията никак не е ласкав.
Това затвърждава впечатлението, че Еврокомисията си върши работата професионално, мотивирано и отговорно. Опитва се да поддържа темпото, да запазва доверието към обективността на целия процес, като заедно с това стимулира и насърчава реформите. Дава ясно да се разбере, че никой не може да очаква политически подаръци, както и че напредъкът не остава незабелязан.
Какво се случва обаче в Западните Балкани? Основателни ли са критиките, че всъщност умората не е в Европейския съюз, а в страните-кандидатки - умора от реформите, свързани с подготовката за членство? Или по-лошо, както сподели високопоставен служител на Еврокомисията наскоро при обсъждане на този феномен - "Не виждам от какво може да са уморени, очаквам много повече от тях". Дали това е сигнал, че е налице по-скоро липса на мотивация и ако е така - къде са причините?
Смятам, че има няколко фактора, които влияят негативно. На първо място, това е нежеланието на правителствата да предприемат дълбоки реформи, които неизбежно са свързани със загуба на популярност. Такава е политическата логика - членството е твърде далеч, а изборите са близо, по-важно е да се спечелят изборите. Впрочем фокусирането на политическите елити върху краткосрочни цели се забелязва много отчетливо и в самия Европейски съюз. Вторият фактор е намаляващата притегателна сила на Евросъюза - безспорно за Западните Балкани друга алтернатива няма, но в сегашното си състояние той не предизвиква ентусиазъм в политически план, а преките ползи от евентуалното членство са трудно осезаеми, особено на фона на призивите за орязване на бюджета и реформиране на политиките в ущърб на по-бедните страни. Третият фактор е нарастващото недоверие в страните от региона, че Европейският съюз ще изпълни ангажимента си да ги приеме в семейството. Докато Европейската комисия и Европейският парламент изпълняват акуратно задълженията си, от различни страни-членки идват негативни сигнали - отношението към България и Румъния за присъединяването към Шенген, колебанията около въвеждането на безвизовия режим за гражданите от Западните Балкани, блокирането на преговорите с Македония заради спора за името с Гърция, двойственото отношение към Турция и т.н. Това произтича от друг фундаментален проблем в  Евросъюза - дебатът за резултатите от разширяването от 2004 и 2007 г. беше оставен в ръцете на неговите противници, много от проблемите в старите страни-членки бяха свързвани неоснователно с него, вместо да се покажат с числа новите възможности, създадени за европейския бизнес - за инвестиции, експорт, повишаване на конкурентоспособността, създаване на нови работни места.
Това са въпроси, които трябва да се имат предвид, когато разсъждаваме за дългосрочните цели и за необходимите корекции в политиката. На този етап трябва поне да използваме предстоящото членство на Хърватска, за да разсеем съмненията, че с разширяването е приключено. Надявам се да бъдат извлечени и поуки - членството в Евросъюза е възможно само когато за него се работи активно, когато опозиция и управляващи могат да поставят тази цел над междупартийните боричкания, когато се търси национално съгласие по трудните, но неизбежни решения.
България е сред страните-членки, които имат най-голям интерес от ускоряването на присъединяването на нашите западни съседки към Европейския съюз. Затова и буди известно недоумение оттеглянето на страната ни от ролята на мотор на този процес в региона. Пропуснатите възможности и загубеното време трудно се наваксват, а празното говорене не може да компенсира липсата на действия. Ако се забелязват признаци на умора и у нас, може би е време външната ни политика да премине в ръцете на по-енергичен екип.

 

Зимната ваканция у нас поскъпва с до 10 на сто

автор:Дума

visibility 2849

/ брой: 217

Пускат единен електронен билет в транспорта

автор:Дума

visibility 1881

/ брой: 217

Държавата печели от енергетика и военна промишленост

автор:Дума

visibility 2363

/ брой: 217

Взехме нов заем за 300 млн. лв.

автор:Дума

visibility 2315

/ брой: 217

СС на ООН прие резолюция за Газа

автор:Дума

visibility 2363

/ брой: 217

Проверки за глоби в Босна и Херцеговина

автор:Дума

visibility 2077

/ брой: 217

Мадуро е готов да се срещне с Тръмп

автор:Дума

visibility 2634

/ брой: 217

Армейски колапс грози Украйна

автор:Дума

visibility 2249

/ брой: 217

Сезон на добавките

автор:Аида Ованес

visibility 2557

/ брой: 217

Бойкот на заведенията

автор:Иван Бакалов

visibility 2405

/ брой: 217

Викане срещу празна обществена сграда

visibility 2132

/ брой: 217

Имаш ли спестени пари да ми услужиш?

автор:Аида Ованес

visibility 2354

/ брой: 217

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ