Разходите растат два пъти по-бързо от доходите
Българите пушат и пият по-малко, сочат данни на НСИ за 2011 г.
/ брой: 90
Разходите на българите растат два пъти по-бързо от доходите им. Това показват данните на НСИ за 2011 г. Средният годишен доход на лице от домакинство е бил 3937 лв. през миналата година. Това е с 3,3% повече от 2010 г. В същото време домакинствата са изразходвали с 6,6% повече, или 3494 лв. средно на лице.
Заплатата продължава да бъде основен източник на доход за българина - 51,8% от общия. Понижение обаче се наблюдава на дела на пенсиите като източник на доходи. Социалните трансфери като пенсии, семейни добавки за деца, социални помощи, стипендии и обезщетение при безработица и др. формират 33,3% от общия годишен доход на човек през 2011 г., а през 2010 г. този процент е бил 34,2%.
Българите продължават да харчат основната част от приходите за задоволяване на потребностите си - към 86%, а 5,2% отиват за плащане на данъци. По традиция най-голям дял от разходите отива за храна - 36,2%.
През последната година се увеличават средствата, отделяни за жилища, вода, електроенергия и горива, с 4,9% спрямо 2010 г. Българите плащат повече и за здравеопазване с 8,3%, транспорт - с 4,1%, и съобщения - с 5,9%.
Докато разходите за свободно време, култура и образование са около 3 на сто от общия разход, то парите, отделяни за алкохолни напитки и тютюневи изделия, са до 5 на сто. Въпреки това обаче от НСИ са установили, че употребата на цигари намалява. Докато през 2010 г. българите са пушили по 591 цигари, през 2011 г. те са намалели до 547. Понижава се и потреблението на алкохолни напитки - от 23,6 литра през 2010 г. до 23,2 литра на човек през 2011 г.
Статистическите данни в динамика за по-дълги периоди от време свидетелстват за промени в структурата на потреблението на домакинствата, обясняват от НСИ. Така например статистиците са установили, че през последната година домакинствата намаляват консумацията на хляб и тестени изделия с 1,3 кг. и през 2011 г. тя достига 106,7 кг средно на човек. Продължава тенденцията за повишаване на консумацията на месо, риба и рибни продукти, плодове и зеленчуци. Известно понижение се наблюдава при употребата на прясно и кисело мляко и на кашкавал.