Раздават държавния милиард и половина за „Хемус” на частници
"ОМЕРТА" се казва една от фирмите, сключила договор, "Джи Пи Груп" ще строи тунел "Железница"
/ брой: 30
Държавното "Автомагистрали" ЕАД е прехвърлило строителството на АМ "Хемус" на около 50 частни фирми, позоваха се на документи от БСП. Социалистите не са против фирмите, а са срещу системата и държавата, която заобикаля правилата и разпределя обществения ресурс. Става дума за разпределението на 1,5 милиарда лева, които правителството даде за строителството на магистралата.
Консорциум начело с "Джи Пи Груп" подписа вчера договор за изграждането на тунел "Железница" на АМ "Струма" за над 185 млн. лв. без ДДС, съобщи АПИ. Компанията, за която имаше "витаещи съмнения" у премиера Бойко Борисов, че е свързана с шефа на "Лукойл България", беше обявила официално, че се отказва от поръчката.
Зам.-председателят на партията Кирил Добрев подчерта, че социалистите не са против фирмите, а са срещу системата и държавата, която заобикаля правилата и разпределя обществения ресурс. Гневът му бе провокиран от разпределението на 1,5 млрд. лв., които правителството даде за строителството на магистрала "Хемус". "Когато даваш на държавна фирма толкова пари и не гледаш как се разпределя този ресурс, защо ни бе цялата процедура за купуване на F-16? Да бяхме дали на "Войнтех" 2 млрд. лв. и да си купуват самолети от когото си искат", разгневи се Добрев.
Според социалистите "Автомагистрали" няма техническа опция да изгради такъв мащабен проект. От отговор на парламентарно питане на депутати от левицата става ясно, че дружеството има 20 строителни машини, 107 работници, 25 инженери, експерти, одитори, счетоводители и юристи. Зам.-председателят на ПГ "БСП за България" Георги Свиленски припомни интервю на изпълнителния директор на фирмата, който обяви, че за строителството на АМ "Хемус" са нужни минимум 50 проектанти и 700 работници. "Притесненията ни се оказаха основателни и искаме да знаем каква е компетентността на тази фирма и готовността й да изпълни качествено проекта, стартирайки едновременно от три или четири места", настоя Свиленски. Той изтъкна, че на три писма са получили три различни отговора за рамковите споразумения на "Автомагистрали". В първото се твърди, че няма такива, във второто вече са две, а в третото писмо министър Петя Аврамова предоставя списък от над 30 фирми, които имат рамкови споразумения с "Автомагистрали" ЕАД. Самите споразумения обаче не ни бяха предоставени", отбеляза депутатът.
Добрев помоли фирмите подизпълнители да не протестират, защото БСП не обвинява тях. Виновна е системата и държавата, която заобикаля обществените поръчки, отбеляза той и не пропусна да отбележи, че в списъка има познати от миналото "герои". Сред тях са "ПСТ Груп", бившата "Агромах", която вече е "Грома Холд", "Галчев инженеринг", които се прочуха с ремонтите на НДК, както и строителите на Ларгото "Пътища и мостове". С някои от тях "Автомагистрали" сключва договор за изпълнение, за доставка на техника и материали. "Какво всъщност ще прави "Автомагистрали" - просто ще следи един процес, който ще се извършва", заключи той.
Според източници на ДУМА БСП е подготвила сигнал с информация за неправомерното разпределение на средства до 2 генерални дирекции и генералния секретариат на Европейската комисия.
За последния скандал около магистрала "Струма" и проучвателната техника на терен, още преди да е приключила обществената поръчка за трасето край Кресна, Добрев заяви иронично: "Разбирам бъдещия строител - когато се бави обявяването на кандидата, се скъсяват сроковете за изпълнение. В лицето на този изпълнител имаме отговорен човек, който е решил да си направи работата предварително, така че да не губи време за някакви геоложки проучвания, което време ще използва за други дейности". Той отбеляза, че има санкции за хора, които извършват нерегламентирана дейност върху чужда собственост и на чужд терен. От БСП ще следят дали ще има глоби и в този случай.
Кирил Добрев:
"Ползвам името на една малка фирма, с която вече има договор. Може би тя е много коректна, нарича се "ОМЕРТА". Омертата е клетва, която дават мафиотите, за да запазят името на автора на престъплението. Ето това е реалността и действителността в строителството на българските пътища"