06 Май 2024понеделник22:49 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Радостта от първото докосване на четката е жива

Юбилейна изложба на художника Христо Панев може да се види в галерията на ул. "Шипка" 6

/ брой: 112

visibility 41

Проф. д-р по изкуствознание Иван МАРАЗОВ

Върви да откривам изложби на юбиляри тази година, което ми напомня, че и аз станах на 70. От друга страна, започнах да се изявявам като фамилен критик на фамилията Паневи - преди години пак тук откривах изложба на по-големия брат Панчо, днес на по-малкия Христо. Сега чакам след десетина години и Иваничка да стане на 50, че да празнуваме и нейния юбилей. Колкото до младия Габриел, сигурно ще се наложи някой от моите студенти да свърши тази работа.
Христо Панев стана известен в нашия художествен живот, когато нямаше още и 30. И през следващите десетилетия той не само присъства, но и активно участва в изложби, в монументални проекти и ръководство на собствената си фамилна галерия. Тази изложба не е отчет за всичките тези години. Тя е по-скоро споделяне на живописното кредо на художника. Той представя 80 картини и заявява: "Ето, това съм аз". Разнообразен и щедър, работещ в различни техники и жанрове, приканващ към един задълбочен диалог.
Картините на Христо Панев не са етюди на природни състояния, импресии или формални конфигурации. Те винаги са свързани с голяма тема, с размисли върху нея, с интерпретации и импровизации на различните й аспекти, с лично преживяване на нейната емоционална същност. В цикъла "Пластове" авторът търси стратиграфията на културното минало, защото за него то е неизчерпаем извор за вдъхновение. Орфей, Нике, Икар - богове от мита и герои от епоса, много често населяват неговите картини. Но не може художник от Велико Търново да мине безразлично покрай иконата и църковните фрески - по един или друг начин те ще оформят неговия иконографски арсенал и неговото художествено виждане.
У Христо това взаимодействие върви по няколко информационни канала: стилизираните образи от средновековната живопис се пренасят органично в неговите картини като далечни спомени. Изронената от времето фреска му дава повод за фактурни опити, музикалната линия на иконописта изпълва с нови хармонии платната му. Често не само образът на кръста, но дори и самата композиция на картината се гради върху символичната структура на този важен и извънвременен иконичен знак.
В една поредица художникът следва установения още през 60-те години в нашето изкуство архетип на "Възрожденка" - женски образи с огромни очи, идеализирани според утвърдените в националната художествена традиция черти, пресъздадени чрез линеарна стилизация. Тази тенденция, която на времето дефинирахме като "търсене на национален стил", му позволява да нарисува галерия от образи на моми, в която лириката се съдържа, освен в самия чист лик и в декоративно изградената форма.
Несъмнено е, че завършилият графика творец, намира истинското си "аз" в живописта. Защото тя му позволява да забърка амалгама от багри, от светлини и сенки, от която възникват образи, дори когато картината е абстрактна. Оставаме с усещането, че художникът се заравя в собственото си подсъзнание, за да проникне през пластовете на времето, да мине през смътните сенки на миналото - едно Пътешествие във виртуалния свят на спомена/представа.
Има нещо космогонично в тези живописни контрасти, в привидния хаос на сложен колорит и богати фактури - сякаш от тяхното противоборство и преливане ще се роди един нов свят, ще се появи ненадейно спомен, ще израсне герой от митичното минало, ще бликне светлината на мистерията. Може би поради това много често в платната му изведнъж изплува око, сякаш символ на мистериалното прозрение. Затова в композициите ще се срещнем най-често с опозицията между пластически завършения образ и раждащата плазма на багрите. Само като се вгледаме, ще разберем, че под или зад, или от вакханалията на мазките сякаш сам по себе си, се извайва фигурален образ. Формата най-често е линеарно изградена, за да се подчертае нейната принадлежност към идеалния свят, за да се изтръгне от нея мелодията на представата.
Една друга линия върви успоредно с тази подчертано живописна нагласа в творчеството на Христо Панев. Нова серия фигурални композиции, изградени като чисто пластични конструкции. Възможно е тази тенденция да идва от неговата дълга практика на монументалист, а може би той подсъзнателно иска да покаже в каква степен владее рисунката, сякаш като компенсация за абстрактните опити с цвета в много платна и акварели.
Сигурен съм, че след като разгледате по-внимателно изложбата на Христо Панев, ще отбележите последователността в неговото развитие. От една страна, пред нас е художникът, с когото се знаем от десетилетия. От друга страна обаче, познатите теми не варират маниерно, а получават една по-задълбочена трактовка.
С годините живописта му несъмнено е придобила по-голяма вглъбеност, станала е едновременно по-мащабна и по-интимна. Зрялост, опитност, мъдрост, да. Но не е изчезнала и дързостта, запазена е радостта от първото докосване на четката. Това ми изглежда като заявка за нова творческа младост, за нови пътища към себе си. На добър път през следващите 70!
 

БСП подкрепи нулевата ставка на ДДС върху хляба

автор:Дума

visibility 1917

/ брой: 83

Фалитите у нас са намалели с 10%

автор:Дума

visibility 1882

/ брой: 83

Окончателно: без повече реклама на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 1680

/ брой: 83

Транспортна стачка парализира Гърция

автор:Дума

visibility 2000

/ брой: 83

4 страни от ЕС готови да признаят Палестина

автор:Дума

visibility 2186

/ брой: 83

Хутите атакуваха бойни кораби на САЩ

автор:Дума

visibility 1763

/ брой: 83

Накратко

автор:Дума

visibility 1826

/ брой: 83

Празник на гнева

автор:Александър Симов

visibility 2069

/ брой: 83

Оставаме алтернативата

автор:Дума

visibility 1826

/ брой: 83

Презряният Нерон

visibility 2003

/ брой: 83

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ