Прозрачно ясно
/ брой: 90
Мая ЙОВАНОВСКА
Много, ама много се разшумя след миналоседмичната среща на превозвачите с премиера Кирил Петков. Част от тях му се обидиха. Ще спираме целия автобусен транспорт в страната, ще блокираме абсолютно всички транспортни връзки. Това не можело да продължава така. С тях се подигравали. Диалогът с правителството бил провален... И във вторник имаше протест. Шумен, шарен, хващащ окото на зрителя, предизвикал километрични задръствания в различни градове. Част от сценария не успя съвсем да се осъществи - полицията не пусна тежките машини в центъра на София. И така планираният пък за вчера протест на превозвачите бе отменен. Но на 18 май пак ще излязат. На национален протест. Не се отказват. Докрай щели да отстояват исканията си.
Разбира се, че в толкова много насложили се кризи на всеки е трудно. Високите цени натискат и бизнеса, но и обикновените хора. Специално превозвачите, и по-точно една определена част от тях, обаче започнаха да реват с идването на новото правителство, макар кризата да бе още от 2020 г. Това пък с трудния диалог, прераснал в "провален диалог", е основната опорка, която слушаме от няколко месеца.
Управляващите бяха обвинени включително за негативните последствия от пакета "Макрон", който правителството на Бойко Борисов проспа навремето. След това се появи ново 10 - настоящото правителство, което съвсем справедливо реши да оправи кашата с тол таксите, бе обвинено във всички грехове на света. И то от онези, които навремето получиха благословията на Борисов да не плащат за туй, че рушат пътищата ни с тежките си камиони, за сметка на нас, които чрез винетките даваме огромната част от парите за пътищата. А междувременно една партия, която близо 12 години беше яхнала властта, обяви, че поема курс към предсрочни избори.
Към "недоволството" на превозвачите вече се "приши" и градският транспорт в София. Трамваи, автобуси, тролейбуси пътуват с плакати: "Национална стачка!". Дето се вика, и Фандъкова се включи в екшъна. Иска държавата, демек всички ние, да платим сметката на софийския градски транспорт, който от години е ясно, че се управлява неефективно.
Наслагването на толкова подобни фактори едва ли е случайност. Приличат си и плакатите, и лозунгите по тях. Иначе Бойко в момента мълчи. Вероятно в очакване да се подготви почвата, да се нагнети напрежението. Но дългата му ръка започва да прозира. При това все по-ясно.
Защо, след като имат нужда от помощ и от диалог, и месеци наред заявяваха, че ги търсят, превозвачите не преговарят с правителството, а поставят ултиматуми? Интересно колко ли струват при тези високи цени на горивата протестите с тежките машини? А къде бяха точно тези, когато българските граждани протестираха срещу управлението на ГЕРБ?