Неадекватност
/ брой: 68
Наскоро се появи информация за няколко основни грамотности и умения, на които сериозно се наблягало в японската образователна система. Фокусът бил върху пет предмета. Като сред тях е бизнес аритметика, което включва основни операции и използването на финансови калкулатори. Както и изчисляване, което обхваща обучение по интернет, социални мрежи и онлайн бизнес. Целта била наред с добрата езикова грамотност, на която японците също наблягали, и спазване на правилата за съвместно съществуване, децата да са финансово и бизнес грамотни. И да използват компютрите и мобилните си телефони като работни инструменти, а не за развлечение.
У нас Министерството на образованието се чуди да забрани ли телефоните в училище, защото това сериозно смущава учебната работа.
За никого не е тайна, че качеството на образователната ни система е незадоволително, след като от 2022 г. насам нашите ученици водят в класацията на PISA за най-неграмотни сред връстниците си в Европейския съюз. И макар че от години се предлага в българското училище да влезе обучение по финансова грамотност, по тази тема даже не се и дебатира. А това на какво учим децата си в семейството е друга, още по-неприятна тема.
Че сме отгледали финансово неграмотни поколения, говори и статистиката на Камарата на частните съдебни изпълнители. Данните показват, че близо 120 000 души на възраст до 30 години в България имат задължения към частни съдебни изпълнители. Най-засегнатата група са младите между 25 и 30 години, при които дълговете са близо 80 000. Сред основните причини са необмислени потребителски кредити, вземани за луксозни покупки, телефони, почивки и други несъществени разходи. Експертите казват, че младите не правят разлика между нужда и желание, не знаят как да спестяват и това ги води до задлъжняване. А сред тази възрастова група НСИ отчита и най-висока безработица.
Каквото и умно да кажем, ще е без значение, ако не направим така, че децата ни да растат адекватни на реалността.