01 Октомври 2020четвъртък04:17 ч.

Това е казармен район с отпаднала необходимост. Мил спомен от времената, когато армията ни не страдаше от дефицит на хора.

На фокус

Призрачни казарми точат бюджета за отбрана

Според експерти около 15 млн. лв. годишно отиват за тяхната охрана и управление. Лошото е, че тези разходи не намаляват чувствително с годините

/ брой: 231

автор:Спирдон Спирдонов

visibility 1761

В резултат на политиката армията ни да стане малка, но модерно въоръжена, населените места се сдобиха с по една или няколко призрачни казарми. В тях отдавна няма никой. Рушат се сами, чакайки някой да се разпореди със съдбата им. Причиняват и трагедии, като тази преди няколко месеца в Хасково. Да, това са тези т.нар. сгради с отпаднала необходимост. Едно, че грозят градовете, плашат и убиват хора, те систематично източват бюджета за отбрана. Според експерти около 15 млн. лв. годишно отиват за тяхната охрана и управление. Лошото е, че тези разходи не намаляват чувствително с годините. Поне от 2016 г. насам са почти едни и същи. Проблемът опира до близо 1200 имота, включително търговски обекти и подблокови пространства. И до заплатите на над 1000 охранители. Както и до средствата за събаряне на опасните сгради.

Какво да се направи? С тази задача се е заел провеждащият се Стратегически преглед на отбраната. Една от работните групи, казва заместник-министърът на отбраната Анатолий Величков, има основната задача да изгради визията за бъдещето на тези освободени войскови райони. Амбицията е с ускорен темп да бъдат премахвани всички сгради, които са компрометирани. Става дума за продаване чрез търгове, предоставяне в управление на общините, а тези, които могат да служат като инвестиционни имоти, да бъдат представяни чрез решение на Министерския съвет като апортни вноски в дружествата на Министерството на отбраната, за да бъдат капитализирани и да носят доход.

Практиката, обаче показва, че това не е лесна работа. От планираните разпоредителни действия с над 109 имота, за периода от месец септември до декември 2018 г., например, са разработени около 90 имота, като със заповеди на министъра на отбраната са продадени едва два на стойност около 800 000 лв., достигната след провеждане на тръжни процедури. Опасните сгради се освидетелстват и се  събарят. През миналата година те са 83 в 9 района. За 2019 г. имаме готовност за премахване на 88 сгради в 11 освободени войскови района, казва заместник-министърът.

Нека пожелаем успех на още неродената визия. Да се надяваме, че ще има поука и от досегашния опит. През 2010 г. се прие стратегия, която свързваше преодоляването на това предизвикателство с модернизацията на армията. Там се посочваше, че превъоръжаването изисква ясно дефиниране на потребностите от военна инфраструктура за изпълнение на функциите по отбраната и сигурността на страната. Трябваше да се предприемат действия, гарантиращи най-бързия и ефективен начин за намаление на разходите по издръжка на освободените имоти и реализиране на приходи от тях. Тогавашният анализ даде основание в документа да се запише, че за три години, до края на 2012 г., Министерството на отбраната ще се освободи от всички имоти с отпаднала необходимост. Все още това не се е случило. През тези години загуби смисъл и легендата, че ненужните имоти са златната кокошка за военния бюджет. 

Стои обаче въпросът, дали вместо да се съсредоточи върху подготовката на войските, Министерството на отбраната трябва да се занимава със събаряне или продажби на вече никому ненужни сграда и имоти. Дали ще се намери необходимото управленско решение, т.е. политическа воля, за излизане от тази ситуация? Няма такъв сигнал. В Програма за управление на правителството за периода 2017-2021 г. в частта за отбрана има мярка 313, в която се казва: "Освобождаване от излишните за Министерството на отбраната недвижими имоти и движими вещи и реинвестиране на освободените средства в поддържането на отбранителните способности и придобиването на нови, както и в бойна подготовка." Интересно, каква част от получените средства в изпълнение на тази мярка влязоха в разходите на някой от основните проекти за модернизация на армията, например? Като че ли е необходимо радикално решение на изпълнителната власт, за да не се влачи този проблем години и да натоварва военното ведомство с несвойствени функции. 

Каракачанов за F-16 : Правим проучване, не сделка

автор:Дума

visibility 70

Докладът на ЕК - шамар за властта

автор:Павлета Давидова

visibility 97

/ брой: 186

Българите пазаруват храна и горива с кредит

автор:Дума

visibility 71

/ брой: 186

Четвърт от сметките за парно ще се преизчисляват

автор:Дума

visibility 82

/ брой: 186

Хартиените двулевки излизат от употреба от януари

автор:Дума

visibility 80

/ брой: 186

БНБ запази правилата при кредитирането

автор:Дума

visibility 79

/ брой: 186

Макрон призова за по-независима Европа

автор:Дума

visibility 75

/ брой: 186

Грозни нападки в първия дебат Тръмп-Байдън

автор:Дума

visibility 76

/ брой: 186

Османи: Ще засилим контактите с България

автор:Дума

visibility 84

/ брой: 186

Унгария отхвърля новата идея за финансиране в ЕС

автор:Дума

visibility 67

/ брой: 186

Война между БКП и ЮКП за Македония 1941-1945 г.

автор:Христо Георгиев

visibility 126

/ брой: 186

Анатом на социалния крах през "прехода"

visibility 89

/ брой: 186

Целта: възраждане на България

visibility 87

/ брой: 186

Датата

автор:Дума

visibility 75

/ брой: 186

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ