13 Април 2021вторник14:25 ч.

Притчите на Николай Петев

"Не ме ли помниш..." - между литературната критика и експресивната есеистика

/ брой: 98

автор:Йордан Костурков

visibility 2100

Литературната критика на Николай Петев винаги се е възприемала предимно като публицистика, но в контекста на цялото му творчество и конкретно в новата му книга "Не ме ли помниш..." тази негова публицистика променя представите ни за жанра. Текстовете на Николай Петев винаги изненадват с прозорливост, с една надвременна актуалност, с една разсъдъчност и логичност. Това е съчетано с изключително сложна метафористика, изграждаща символната основа на притчата и разказа.
    Тематично в "Не ме ли помниш..." можем да разчетем различни жанрове - но без типичните жанрови особености. В дела "Малка галерия с малко думи" са рецензиите и портретите на автора за Богомил Райнов, Любомир Левчев, Валери Петров, Пелин Пелинов, Хайтов, Никола Радев, Тодор Велчев, в които се откроява оригиналният прочит на Петев. В новата си книга той продължава да следи творците, които израснаха и се утвърдиха през годините - Елка Няголова, Румен Балабанов, Захари Иванов. А същевременно открива монументалната проза на Анжел Вагенщайн, творчеството на Воймир Асенов и Владимир Зарев.
    В "Не ме ли помниш..." едни от фините, типични Петеви портрети са на творци, които влязоха в класиката на литературата - от Георги Джагаров до Виктор Пасков.
    Сред новите имена, които занимават автора, в причудлив ред са събрани Матей Преображенски, Елин Пелин, Хемингуей, Дмитрий Лихачов.
    В първия дял на "Не ме ли помниш..." наред с познатата голяма негова тема - "Фарът и неговият пазач", Николай Петев е събрал шестнадесет творби, които са квинтесенция на неговата философия: размисли, есета, разкази и притчи, притчови разкази, жанрово определени и неопределени в един негов жанр, който за удобство може да нарече публицистика. Темите на тези рефлексии, български, вечни, универсални, са лично негови и сякаш затова могат да бъдат прочетени в спор или съгласие. Макар стилът на Петев да е разпознаваем и типичен, обединяващо начало в тези шестнадесет своеобразни завършени миниатюри е стилистиката им: техният автор никога не е морализаторствал, а елемент на неговата духовна сила е точно готовността да не влиза в спор, ако не успее да те убеди с аргументите и емоционалността си. Точно в тази посока се събират двете части на книгата - портретите прерастват в есета, есетата в разкази. Аз бих наричал "публицистиката" на Николай Петев художествена проза.
 

Радев свиква Народното събрание на 15 април

автор:Дума

visibility 116

COVID-19: Продължава спадът на настанените в болница

автор:Дума

visibility 111

Най-висока смъртност у нас от един век

автор:Дума

visibility 416

/ брой: 71

Над 40% срив в приходите на хотелиерите

автор:Дума

visibility 154

/ брой: 71

Бизнесът очаква 15,5% спад на инвестициите в промишлеността

автор:Дума

visibility 137

/ брой: 71

Авиацията поиска от парите за концесията на летището

автор:Дума

visibility 172

/ брой: 71

"Български пощи" алармират за нова измама

автор:Дума

visibility 176

/ брой: 71

Искат оставката на Шарл Мишел заради "Дивангейт"

автор:Дума

visibility 88

Израел с диверсия в ирански ядрен обект

автор:Дума

visibility 196

/ брой: 71

Сърбия разтревожена от база на Косово

автор:Дума

visibility 246

/ брой: 71

Възходът на Остап Бендер

автор:Велиана Христова

visibility 337

/ брой: 71

С обич за сънародниците ни в чужбина

visibility 175

/ брой: 71

Тотю Бакалов на 94 години!

автор:Дума

visibility 166

/ брой: 71

Датата

автор:Дума

visibility 130

/ брой: 71

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ