29 Март 2024петък04:13 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Мнение

Приказка за страната на чудесата

Публичният контрол върху тръжните процедури е незаменим инструмент за противодействие на корупционните практики

/ брой: 120

автор:Славчо Кънчев

visibility 1265


"Глупаво е да се мисли, че всички хора са честни, но още по-глупаво е да се мисли, че честни хора въобще няма."
Джон Адамс (1735-1826 г.) - американски политически деец, президент на САЩ (1797-1801 г.)


Имало през девет земи в десета една държава, където корупцията била толкова рядко срещано животно, че единственият екземпляр бил държан в зоологическа градина. Да го разглежда мало и голямо и да се чуди и мае откъде се е взел.
Питали се българските управници, още се питат и много вероятно во веки веков ще си задават въпроса "Как ли се е случило така?"
Първо. Важна роля в държавата Антикорупция играе гражданското общество. Неправителствените организации са полезни субекти в борбата с това социално зло. Честа практика е на различни етапи от реализирането на държавни поръчки да бъдат привличани за съдействие най-подходящите организации от този род. Например, ако в страната съществуват сериозни организации на доставчиците или на инженерите-строители, има смисъл да бъде потърсено тяхното съдействие при изпълнение на пътни проекти. Техни представители могат да следят как се осъществява изборът и изпълнението на проекта, а също и да оценяват крайния резултат - завършен ли е проектът при съблюдаване на необходимите строителни норми, оказал ли се е икономически изгоден, отговаря ли на останалите изисквания на сключения договор между възложителя и изпълнителя.
В случай, че при местния или регионален университет има технологичен факултет, то неговите студенти биха могли да участват в мониторинга в рамките на преддипломна практика. На етапа на провеждането на търга и извършването на плащането е най-целесъобразно да бъдат привлечени за мониторинг неправителствени организации с антикорупционна насоченост, имащи опит в сферата на държавните поръчки (например местните отделения на Transparency International). Религиозни организации също биха могли да извършват контрол на тези етапи.
Като друг пример за участие на гражданското общество в организираното противодействие на корупционните практики могат да служат

пактовете за порядъчност

чиято структура беше разработена от Transparency International през 90-те години на миналия век. Този документ представлява сам по себе си официално съглашение между учреждението, осъществяващо държавната поръчка, и претендентите за договора. Всички участници в пакта се задължават "да се откажат от изплащане, предлагане, искане и получаване на подкупи, а също и от встъпване в сговор с конкуриращи претенденти, с цел получаване на поръчката, както на първоначалния етап на тръжната процедура, така и в хода на реализацията на проекта".
За надзор за изпълнението на такава взаимна договореност биват привлечени трети страни. По същество пактът за порядъчност в държавата Антикорупция е призван да гарантира както на претендентите за спечелване на търга, така и на държавните структури увереност в това, че никой от участниците не води двойна игра и че целият процес е наистина обективен и безпристрастен.
Ефективността на пакта за порядъчност зависи от това на какъв стадий от осъществяването на държавната поръчка той бива подписан. В идеалния вариант антикорупционните задължения е необходимо да бъдат приети още на етапа на планирането и да обхванат такива направления като проектиране, строителство, монтаж и експлоатация на обектите, без да се ограничават само с предварителния избор на претендентите, провеждането на тръжната процедура и сключването на договор. Ако пактът за порядъчност встъпва в действие още на началния етап от реализация на проекта и завършва чак след неговото приключване, това позволява да бъде обезпечен ефективен и регулярен контрол през времетраенето на целия процес.
Именно такъв пакт за порядъчност изиграва положителна роля през 2000 г., когато аржентинската община Морон провежда тръжна процедура за извозване и обработване на битови отпадъци с обща стойност 48 млн. щатски долара. Едно от условията на търга било подписването на пакт за порядъчност. Под него собственоръчно документирали съгласието си с клаузите му и четиримата участници в тръжната процедура. За нарушаване на условията на договора се предвиждали санкции в размер на 10 процента от неговата стойност, а също и забрана за участие в държавни тръжни процедури за срок от пет години. Изслушванията при обсъждането на тръжната документация и условията на договора били посетени от 500 души, които имали право да предлагат изменения в едни или други документи.
После тръжната документация била публикувана в интернет. Освен отстраняването на възможностите за корупция, пактът за порядъчност позволил да бъдат икономисани значителни средства: цената на сключения договор спаднала до 32 млн. щатски долара, вместо първоначално планираните 48 млн. щатски долара.
Пактът за порядъчност установява

еднакви за всички участници

правила на играта, гарантирайки на компаниите, че техните конкуренти няма да прибягват към подкупи. Държавата печели не само благодарение на повишаването на прозрачността и съкращаването на корупцията, но и заради повишаването на ефективността на държавните поръчки (покупки). По този начин икономическа изгода получава и правителството, и страната като цяло.
Неправителствените организации могат да играят важна роля в разясняването на вредата, нанасяна от корупцията, и за необходимостта от борба с нея. Например във Филипините е създадена структура под наименованието "Тръжно наблюдение инк." (ТНИ) за разясняване на организациите на гражданското общество, представителите на средствата за масова информация, политиците, държавните служители и цялото население преимуществата на ефективната некорумпирана система на държавните покупки, както и да разясняват предложенията си за промяна на законодателството с цел минимизиране на корупционните практики. ТНИ извършва и обучаващи семинари за неправителствените организации, планиращи да осъществяват мониторинг върху тръжните процедури в своите райони, за средствата за масова информация и за малките и средни предприятия, заинтересовани в получаването на държавни поръчки.
Второ. На фирмите, които биват уличени в нарушение на правилата за почтено съревнование, биват налагани тежки санкции. Например калифорнийската компания "Титан", работеща в сферата на оборудване за военното разузнаване и комуникациите, беше задължена да изплати глоба над 28 млрд. щатски долара поради това, че в нарушение на Закона за предотвратяване на корупционната практика в чужбина, приет от Конгреса на САЩ през 1977 г., е осъществявала необосновани плащания чрез посредници в полза на чиновници в Бенин и други азиатски държави.

Усъвършенстването на контрола

върху тръжните процедури за възлагане на държавни покупки и поръчки е от изключително значение поради огромния размер на средствата, които биват изразходвани чрез тези процедури. Например в Европейския съюз през 2002 г. съвкупният обем на държавните покупки (придобиване на стоки, поръчки и услуги и реализация на обществено значими проекти от държавните органи и предприятия), надминава 1 500 млрд. евро, тоест около 16 процента от тогавашния брутен вътрешен продукт на ЕС.
Според съвременните научни схващания, за противодействие на корупцията могат да бъдат използвани три подхода. Първият предполага запазване на статуквото, тоест да бъдат използвани съществуващите ресурси за установяване и санкциониране на корупционната практика. Вторият подход предвижда борба с корупцията на индивидуално ниво чрез увеличаване на ресурсите за откриване и наказване на противоправните действия. Накрая, третият подход е насочен към изменение на "структурните условия за съществуване на корупцията", например чрез отстраняване на недостатъците на бюрократичния апарат и привеждане на законодателството в съответствие с нуждите на обществото.
В държавата Антикорупция съчетават и трите.
Публичният контрол върху тръжните процедури е незаменим инструмент за противодействие на корупционните практики. Именно чрез него беше разкрито извършването на

твърде изобретателна измама

за заобикаляне на законовите положения за възлагане на държавни поръчки. В една община няколко компании и чиновници, участници в престъпна схема, се договорили с местен всекидневник в продължение на половин месец той да бъде отпечатван по два пъти на ден - като има обикновен и специален тираж. Съобщението за провеждането на определена тръжна процедура било публикувано в специалния, неголям тираж, който бил изцяло изкупуван от въпросните фирми. Специалният тираж създавал фалшива представа, че уж законът за публичното обнародване на съобщението за предстоящата тръжна процедура е спазен, но като резултат никоя друга компания, освен участниците в машинацията, не били информирани за възможността да подадат документи за тръжната процедура.
Според оценката на Transparency International, в света ежегодно се губят в резултат на подкупи и корупция в сферата на държавните поръчки не по-малко от 400 млрд. щатски долара, което повишава държавните разходи с 20-25 процента. Както съобщи Азиатската банка за развитие, в редица азиатски държави корупционните практики при държавните покупки водят до увеличаване на разходите за покупки на стоки или получаване на услуги от 20 до 100 процента.
Колкото е по-чиста съвестта, толкова е по-висока продажната й цена. И все пак има съвести, които не могат да бъдат купени.

*Авторът е председател на УС на Асоциацията за борба против корупцията в България

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ