09 Юли 2020четвъртък04:52 ч.

През дъжда, снега и студа по-умно и по-полека

Вниманието, толерантността, техническата сигурност са гаранции за безопасно пътуване в есенно-зимния сезон

/ брой: 268

автор:Дума

visibility 646

Инж. Киро М. ИВАНОВ

Питам съседа ми Георги, инструктор от двадесет години в автошкола, с какво да си обясним увеличаването на автопроизшествията по пътищата на България през есенно-зимния период, а той тъжно въздиша:
- Нямам обяснение... Щом курсистите вземат шофьорска книжка, забравят какво сме ги учили...
Разказвам му един виц, който току-що съм прочел във вестник:
На бензоколонка спира със страшен грохот учебен автомобил. Зад волана му мацката казва:
- Пълен резервоар и по-бързо!
- Една минута! - успокоява я продавачът. - Първо изключете двигателя.
- Аз съм го изключила. Не чувате ли, инструкторът бучи така!...
Съседът ми започва да се смее неудържимо. Познал е себе си и една от невъзприемащите си ученички.
Няма да спорим, че автомобилът е създаден за удоволствие, че през зимата ни спасява от кал и студ. Но удоволствието е едно, а навикът умело да го управляваме - съвсем друго, особено при зимни условия. И понеже говорим за удоволствие, попитайте новите любители шофьори, удоволствие ли е да управляват автомобил през зимата? Сняг, киша, кал, лоша видимост...
Откъде да започнем при липсата на навици и умения, за да стане шофирането приятно и безопасно?
Техническата страна: зимните гуми са задължителни, не се заблуждавайте с т. нар. "демисезонни"; задължително стана и движението на автомобилите с постоянно включени фарове. Ето защо във всеки момент е наложително да бъде изправна  електрическата инсталация и стартерът на моторното превозно средство. Генераторът ще работи нормално, ако проводниците към клемите му и реле-регулаторът са изправни, четките - неизносени и чисти, а задвижващият ремък е достатъчно опънат. Не забравяйте да поставите винта за регулиране на напрежението на реле-регулатора в положение "зима".
Всекидневен контрол изисква акумулаторната батерия. Дали с нея ще можете да пуснете двигателя при ниски температури, зависи преди всичко от волт-амперната й характеристика.
За предотвратяване на изтощаването на акумулаторната батерия през зимните месеци и съхраняването на работоспособността й е необходимо да поддържате нейното пълно зареждане, тъй като напрежението на клемите при стартерното разреждане значително спада за сметка на нарастващото вътрешно съпротивление
 
под влияние на ниските температури
 
Зареждането на акумулатора протича по няколко начина: ако пътувате редовно на дълъг път, добре би било, но на къси разстояния не се получава, затова свалете батерията и я включете към зарядно устройство, което можете да си купите в първия магазин или бензиностанция.
"Изтичането" на ток по електрическата инсталация най-често се случва при неизправна аларма или фарове. При продължителен престой на автомобила за най-сигурно откачвайте кабела от минусовия полюс. Ако автомобилът ви е без индикатор за минимално и максимално ниво на електролита, измервайте го с прозрачна или пластмасова тръбичка. През зимата няма как нивото на електролита да спадне, но ако е изтекъл поради някаква причина, доливайте в кутията, обаче само оригинален, а не менте, който за съжаление все още се продава тук и там.
При ниски температури разреденият електролит може да замръзне и да разруши плочите. Ето защо сваляйте акумулатора и го съхранявайте в топли помещения.
 
Като бълха в юрган

Имаше преди много години такова сравнение за хората, които се въртят на едно място и не знаят какво да предприемат... В подобна неловка ситуация изпадат и хиляди шофьори, които вечерта са се прибрали от път, заключили са дистанционно автомобила си, наспали са се спокойно, а на сутринта са с вързани ръце пред премръзналото возило, което не иска да отвори вратите си за своя стопанин.
Бълхите сме забравили, но мухите ще се увеличават, щом подценяваме зимните грижи за автомобила, забравяме автокозметичните средства. Няма да казвам кое колко струва, нито къде ще го намерите. Спреят против замръзване на ключалките е в малки флакончета, можете да го носите и в джоба; има спрей против замръзване на стъклата, лопатки за почистването им, течност против замръзването им. А защо да не си купите нови чистачки, за да е гарантирана видимостта при силни снеговалежи?
Няма да пишем за антифриза, за веригите, които открай време са задължителни за снежната зима. Търговците предлагат даже "течни вериги", които подсигуряват отлично сцепление на зимния грайфер със снежната повърхност. С талк или глицерин намажете гумените уплътнения на вратите, багажника и прозорците, защото и те замръзват при отрицателни температури.

Аквапланингът - що е то?

Ако през пролетта по време на проливен дъжд не ви се е случило на пътя да изгубите управлението на автомобила, по-голяма е вероятността това да се случи при зимните поледици. Думата "аквапланинг", която не открих в българо-руско-френско-немско-английско-италиански автомобилен речник на издателство "Техника" от 1969 г., днес се превежда като "воден полет" на автомобила. Липсва в стария речник, защото е липсвал и днешният мощен автомобил, който развива скорост от стотици километри. Само който е преживял воден полет, знае какъв ужас е изпитал, треперейки зад волана. Кога може да се случи, ще попитате.
Когато преминавате от сух на мокър участък на пътя или пък внезапно върху асфалта се изсипе порой, гумите на колата започват да се плъзгат по водата на пътя, без да имат контакт с повърхността му. При мокър асфалт сцеплението намалява 2-3 пъти, а при поледица като стъкло върху пътя и бясна скорост на магистрала представете си какво би станало!
В т. нар. "воден клин", който се образува пред колелото, възниква налягане, способно да го повдигне от пътната настилка - гумите губят съприкосновението си с асфалта и автомобилът е... неуправляем. При водния полет само Господ знае как ще се приземи колата ви. Инструкторите съветват да намалите скоростта със спиране и с натискане на педала на съединителя, както и да избягвате резките движения с волана.
При силен вятър и заледяване и най-тежките автомобили могат да бъдат изместени с метър-два от траекторията на движение. Младите любители шофьори, а и не само те, всички на пътя е желателно да карат по-близо до бордюра, за да има достатъчно място за маневриране в случай на изместване на автомобила. Иначе се стига до навлизане в насрещното платно и (не дай си Боже!) челни удари, които са изключително нежелателни.

Дръжте волана с две ръце

По радиото всеки ден съветват шофьорите да карат с подходяща за пътя скорост, да са на подходяща дистанция, да имат достатъчно пространство встрани от автомобила, който искат да задминат. За да не се стига до критична ситуация, забравете навика да управлявате автомобила с едната ръка, а с другата да говорите по телефона. Дръжте волана с двете ръце!
Излишно е да пишем за фаровете, антифриза, маслото и филтрите на двигателите. Предполагаме, че сте обули автомобила си със зимни гуми. Ако те са с по-дълбок профил на шарката, може и да не ви се наложи да ползвате вериги, но за всеки случай ги дръжте в багажника. Преминете ли с тях труден участък на пътя, веднага ги сваляйте, защото бързо се износват, повреждат и пътната настилка. За всеки случай в багажника носете и въже за изтегляне.
Ако не сте забравили съветите на инструкторите от автошколите, иска ни се да вярваме, че с разум, такт, деликатност ще пътувате с любимия си автомобил безпроблемно през целия зимен период, колкото и суров и дълъг да е той. Приятен път!
 

Радев: Да падне охраната на Пеевски и Доган

автор:Дума

visibility 113

/ брой: 129

Пандемията е засегнала финансово 63% от ИТ фирмите

автор:Дума

visibility 88

/ брой: 129

Центърът на София близо два месеца без топла вода

автор:Дума

visibility 96

/ брой: 129

Две трети от българите свиват харчовете

автор:Дума

visibility 97

/ брой: 129

Бизнесът склонен за смесено работно време

автор:Дума

visibility 87

/ брой: 129

САЩ официално напуснаха СЗО

автор:Дума

visibility 101

/ брой: 129

Арестуваха руски журналист за шпионаж

автор:Дума

visibility 116

/ брой: 129

Близо 60 души загинаха при наводнение в Япония

автор:Дума

visibility 81

/ брой: 129

Бандера - с Хитлер срещу Червената армия

автор:Христо Георгиев

visibility 264

/ брой: 129

Ключовите сгради на София

visibility 111

/ брой: 129

Чавдар Христов: На хората им писна!

автор:Ева Костова

visibility 171

/ брой: 129

Датата

автор:Дума

visibility 100

/ брой: 129

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ