Превозвачи се обявиха срещу идеята за по-високи пътни такси
/ брой: 202
Обявеното намерение на министъра на регионалното развитие Виолета Комитова да увеличи размера на тол таксите за тежкотоварните автомобили, както и да включи още платени пътища в тол истемата, веднага предизвика остра реакция от засегнатите транспортни фирми. "Несериозно е един служебен министър, на който му остава месец на поста, да обяви, че ще вдига тол таксите", коментира пред БНР шефът на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев. Товарните и автобусните превозвачи са изненадани от думите на Комитова, защото досега тя не е обсъждала с тях проблемите на тол системата. "Министърът хвърля статистически данни в пространството, без да има анализ и без дискусия с фирмите защо ситуацията е такава", посочи Арабаджиев.
Във вторник регионалният министър обяви, че не е доволна от работата на тол системата, тя не изпълнявала предназначението си, а годишният приход бил едва 380 млн. лв. При това 3/4 от сумата идвала от винетките за леките коли, а само 1/4 е приносът на тежкия трафик. Тол системата стартира на 1 март 2020 г., малко преди коронавируса да затвори държавите в Европа, припомни Йордан Арабаджиев. Той посочи, че в първата година на пандемията заради неработещи зелени коридори и огромен престой по границите на Европа браншът е отчел 30% спад на превозите. "Сега ситуацията също е тежка, по 70-80 часа чакат шофьорите по границите. Дизелът скочи до 2,30-2,40 лв. за литър, а голяма част от превозвачите са с дългосрочни договори и трудно може да променят цените", каза Арабаджиев. Освен това товарният превоз е бил изключен от КОВИД-помощите и за последната година 5-6% от членовете на Съюза на международните превозвачи са прекратили дейност. Превозвачите настояват промени в тол системата да се правят плавно и след обсъждане със засегнатите. Трябва да има и справедливо заплащане, каза още Арабаджиев и даде пример с таксата на един курс София-Бургас, която е 91,20 лв. за тежкотоварен камион, колкото е годишната винетка за леките автомобили. От Съюза на международните превозвачи обвиняват МРРБ и АПИ, че също имат вина тол системата да не работи, както трябва. "Какво пречи да се следи за претоварването на камионите? 100 рамки могат в динамичен режим да измерват теглото на камионите. Не е наш проблем, че не работят. Някой не си е свършил работата", заяви Арабаджиев.