Превозвачи отстъпват за тол таксите
Искат преференции за изминати над 3000 км на месец
/ брой: 96
Превозвачите направиха малка крачка на съгласие за плащането на тол такси за втори клас пътища, но при определени условия. Това стана ясно на срещата им с вицепремиера и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов. Вчера превозвачите показаха, че са склонни на компромиси, въпреки протестите, които организираха в сряда. Досега те бяха против плащане за преминаване по втори клас пътища, каквото управляващите планират да въведат от 1 юли.
Браншът предлага да се плаща само за натоварените транзитни пътища втори клас, а не за всички, каквото е предложението на Караджов. Освен това се настоява тол таксите за магистрали и първи клас пътища да останат без промяна до края на годината като антикризисна мярка.
Превозвачите искат още след изминат пробег от 3000 км месечно да имат отстъпка за плащането на тол таксата, като водещ да е регистрационният номер на превозното средство, а не на ремаркето на камиона. Браншът продължава да настоява транзитният трафик по безплатните пътища у нас да се забрани, така както правят в Гърция и Унгария например. Тезата на правителството е, че това не може да стане, защото ще се наруши принципът на равнопоставеност.
Остава и искането за решаване на проблема с компенсаторните такси и плащането на санкции за нарушения, за които превозвачите не са уведомени. В сряда Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) публикува за обществено обсъждане промени в Закона за пътищата, където са заложени текстове за решаването на този проблем. Превозвачите предложиха друго решение - гратисен период от 7 дни, в който да платят пропуснат тол сегмент, след като бъдат уведомени от доставчиците на услугата.
Браншът настоява да се запази разликата от два пъти в цената на тол таксите, която плащат автомобилите от нисък екоклас спрямо тези от висок. Аргументът им е, че това е стимул за обновяването на автопарка. Освен това транспортният сектор иска тол таксите да не се натоварват с ДДС.
Превозвачите поискаха от вицепремиера Караджов да каже принципно какво му е мнението по направените предложения. Той обаче отказа да се ангажира с каквото и да е с аргумента, че предложенията трябва да се гледат в тяхната цялост и как ще се отразят на търсеното решение - увеличаване на приходите от тол такси в бюджета и обръщане на сегашния модел собствениците на леки коли да плащат повече, отколкото превозвачите, за ползването на пътищата у нас.
Така се стигна до решение работна група от експерти от двете страни да обсъди спорните моменти и да излезе с общо решение.