22 Октомври 2019вторник10:08 ч.

РЕГУЛАЦИИ

Превозите по Дунава изискват уеднаквени правила

Държави и частен бизнес работят за опростени процедури и дигитална документация, за да не се губят време и пари

/ брой: 129

visibility 1364

Интервю на Владимир Митев

Десислава Пенчева е административен мениджър на проекта "DANTE - подобряване на административните процедури и процеси, свързани с транспорта по река Дунав" в рамките на Българо-румънската търговско-промишлена палата. Експертката е в екипа на палатата от нейното създаване преди близо 16 години. Говори румънски, английски и руски език. Завършила е Стопанската академия в Свищов.

- Какви са целите на DANTE? Кои са неговите партньори в България и Румъния? 

- DANTE е проектът, чието изпълнение би трябвало да доведе до по-доброто управление на река Дунав по отношение на хармонизирането на административната уредба и законодателството по целия речен път, включително плавателните притоци на реката.

Той се изпълнява от широк партньорски консорциум с 16 основни и 12 асоциирани стратегически партньори. Сред тях са Дунавската комисия, държавни институции, асоциации на корабоплаватели, пристанищни власти, спедитори и превозвачи и неправителствени организации от 10 европейски държави. България се представлява от Българо-румънската търговско-промишлена палата, а асоцииран стратегически български партньор е "Булмаркет ДМ" ООД. От страна на Румъния в проекта участват Министерството на транспорта, Асоциацията на собствениците на речни кораби и пристанищни оператори, Pro Danube Romania, Пристанищна бизнес асоциация Констанца. 

Изградихме взаимно доверие и различните участници в корабоплаването ни търсят, за да поставят проблемите, които срещат. 

- Какво налага "премахването на административните бариери" пред корабоплаването по Дунава?

- Идеята на проекта, подчинена на концепцията "Една и съща река - едни и същи правила", по която работи Pro Danube International (мрежа от частни компании, която насърчава по-добрата инфраструктура и услуги и по-интензивно ползване на водния път на Дунава според екологичните стандарти - бел. ред.) Анализът, направен в неговия първи етап, показа, че се губи много време в попълване на документи (общо 77 различни формуляра от единия до другия край на реката), а също така и средства заради различните такси за услугите в отделните държави. Всичко това забавя проверките на корабите, а екипажите и товарите изчакват излишно и в крайна сметка бизнесът губи пари. Целта е от тромавата документация, специфична за всяка държава, да се премине към дигитална обработка на унифицирани документи от първото до последното пристанище. 

Факт е, че има създадена електронна система за документооборот, която би трябвало да облекчи екипажите и бизнеса. При нея една информация, подадена при тръгването на кораба, трябва да достигне до всяко пристанище, на което ще спира плавателният съд. Тази система обаче има несъвършенства и често се налага дублиране на документи и на хартия.  

Направен беше анализ на ситуацията във всяка от десетте дунавски държави. По време на национални кръгли маси в шест от тях бизнесът постави проблемите си пред институциите. 14 национални работни дискусии в България, Хърватия, Унгария, Румъния, Сърбия и Словакия събраха общо 335 представители на държавните органи и сектора, които обсъждаха и търсиха варианти за преодоляване на ненужните административни тежести.

Съгласихме се да предложим решения и да помогнем при разработването на формулярите, които би трябвало да заместят постепенно всички документи по Дунав. Тези три унифицирани формуляра бяха обсъдени от бизнеса и институциите в отделните държави. Те от своя страна направиха коментари и дадоха препоръки, след което документите бяха прецизирани. Ролята ни беше да разпространим тези документи до широк кръг заинтересовани и в крайна сметка достигнахме до максимален брой ползватели на реката във всички държави. 

- До каква степен е реализирано това уеднаквяване на правилата за корабоплаване до момента?

- Първият голям успех на DANTE е, че събра на едно място частния сектор с представителите на отговорните за корабоплаването органи. По време на няколкото кръгли маси бе решено да се създаде онлайн инструмент, чрез който да се подават сигнали за пречки пред корабоплаването или за споделяне на добри практики. Над 250 бяха подадените предупреждения за различни административни процедури, които създават бариери пред екипажите, плаващи по Дунав. 

Международният екип категоризира подадените сигнали според петте тематични области на проекта - гранична полиция, данъчни и митнически служби; органи за навигация и контрол на трафика; пристанищни власти/администрации; водни и канални администрации; други органи за налагане на бариери (например здравен контрол, управление на бедствия и т.н.) и ги анализира. 

През октомври миналата година по време на бизнес форум във Виена председателят на Pro Danube International и ръководител на проекта DANTE Манфред Зайц и Терезия Хакщайнер (от европейската асоциация European Barge Union, представляващи товарните и пътническите превозвачи по реките - бел. ред.) връчиха декларация, в която са обобщени исканията от страна на бизнеса за облекчаване на процедурите по Дунав. На 3 декември документът беше разгледан в Еврокомисията и стана основа за решенията й относно вътрешноводния транспорт. Комисията официално одобри и трите формуляра DAVID, като те ще се прилагат пилотно в някои от дунавските страни от края на 2020 г.

По принцип унификацията на правилата за корабоплаването по Дунава е цел на Дунавската комисия от самото й основаване.

- Каква роля играят тези документи и самата Дунавска комисия за уеднаквяването на правните режими за корабоплаването? 

- Фокусирахме усилията на екипа по DANTE към реалния бизнес - хората, които са потърпевши от различните регулационни режими. Дискусиите в институциите както на национално, така и на международно ниво са непълноценни, ако към тях не се присъединят тези, които "вадят хляба си" от реката. 

Платформата, за която споменах, и онлайн инструментът за докладване на нередности (и добри практики) са достъпни за представителите на сектора чрез интернет страницата на Pro Danube International (www.prodanube.eu). Тя ще остане активна и след официалния край на проекта, а представителите на сектора ще могат да сигнализират за административните пречки, пред които се изправят ползвателите на реката в различните й участъци. 

- Какво предстои по отношение на правните режими на корабоплаването след приключването на проекта?

- Инициативата "Зелена сделка за речния транспорт на река Дунав" и събраната информация по проекта позволиха създаването на няколко документа. "Стратегията и планът за действие за администриране на вътрешноводния транспорт" е най-осезаемият резултат от DANTE и може да се разглежда като основен документ с предложени смислени решения за преодоляване на административните недостатъци в целия регион.

В него са включени докладваните административни бариери и процедури по Дунав и плавателните притоци, задълбочен анализ на европейската правна рамка, която регулира водния транспорт, и конкретни мерки като реалистичен времеви график за преодоляване на тези бюрократични процедури, които възпрепятстват развитието на ВВТ в пълния му потенциал. 

По време на финалното събитие на проекта от името на Дунавската комисия бяха представени възможни сценарии, за да се гарантира, че DANTE ще продължи да дава осезаеми резултати дори и след официалния край на проекта. Той ще продължи да съществува в малко по-различна форма и това е добра предпоставка за постигане на основната му цел - премахване на всички аспекти, които пречат на развитието на вътрешния воден транспорт като надеждна алтернатива на автомобилния, железопътния и въздушния. Очаква се това да се осъществи чрез споразумение за отпускане на безвъзмездни средства, подписано между Генерална дирекция "Мобилност и транспорт" (Европейската комисия) и Дунавската комисия.

Николай Радев: Ще работим с неправителствения сектор

автор:Дума

visibility 173

Младен Тимчев:Спортът има бъдеще в община Сандански

автор:Дума

visibility 137

Ива Вълчева: Няма да обещавам, а ще действам

автор:Дума

visibility 131

Борисов сравни "Турски поток" с политическа магистрала

автор:Дума

visibility 213

/ брой: 202

Експерт: Инфлацията е по-висока от тази, която отчита НСИ

автор:Дума

visibility 176

/ брой: 202

БДЖ пусна поръчка за 40 нови вагона за над 76 млн. лв.

автор:Дума

visibility 157

/ брой: 202

300 кг колбаси с опасна бактерия са изтеглени от пазара

автор:Дума

visibility 141

/ брой: 202

Изтича срокът на примирието в Сирия

автор:Дума

visibility 38

Нетаняху върна мандата за съставяне на правителство

автор:Дума

visibility 148

Британският парламент отказа да разгледа сделката за Брекзит

автор:Дума

visibility 181

В САЩ съдят фармацевти

автор:Дума

visibility 560

/ брой: 202

Путин ли е новият господар на Близкия изток?

автор:Дума

visibility 16

Топ 5 на провалите на Фандъкова

автор:Деси Велева

visibility 341

/ брой: 202

Владимир Москов: Вратата ми винаги е отворена за хората

visibility 111

/ брой: 202

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ