11 Декември 2019сряда05:39 ч.

Таланти и поклонници

Пред Царя на киното - дълбок поклон!

125 години след рождението на великия Чарли Чаплин няма в историята личност, която да му съперничи по популярност, освен Христос и Наполеон

/ брой: 80

автор:Богдан Иванов

visibility 2201


"Ако във вашата трупа има човек на име Чафлин или нещо подобно, нека влезе във връзка с Кесел и Бауман, Лонгейкър билдинг 24, Бродуей."
Оказва се, че във вариетето на Фред Карно, което пътува из САЩ, има човек на име Чаплин - Чарлз Спенсър Чаплин. След време го наричат Човека с патешката походка. И пак след време този дребен на ръст човек започва да расте така стремглаво, че, можете ли да си представите, стига... небесата! Стига славата на Христос и Наполеон! И вече му казват Малкия Голям човек заради таланта, който привлича милиони почитатели по цял свят, а всички знаменитости са горди, ако им позволи да му стиснат ръката и да се снимат с него.
Но да караме поред.
Телеграмата, с която търсят Чафлин, преобръща живота... на Чаплин! Дотогава синът на водевилните актьори Чарлз и Хана Чаплин, макар и едва 6-7-годишен, сам се трепе да изкарва хляба си. Разбира се - в същия бранш. Но не само...
"Нито аз, нито Чарли имахме обувки... Майка ми си събуваше пантофите и ги даваше на оня от нас, на когото бе редът да отиде за безплатна чорба, раздавана на бедняците..."
   (Из "Чарли Чаплин", Александър Кукаркин)
Спи по пейките в парка, храни се с отпадъци, не ходи още на училище, не знае да чете, да пише, но всъщност улицата е неговото училище. Пазарите, доковете, магазините, бръснарниците, кръчмите. Бакалите, чиновниците, полицаите, апашите, скитниците, безработните, просяците, музикантите, бояджиите, стъкларите - по-късно те ще станат герои на Чарли в киното и публиката в салона ще ръкопляска и ще тропа с крака от възторг, защото ще вижда на екрана... себе си.
Наблюдава нрави, бит, попива от грубия характер на земляците си лондончани. На 8 години решава да бяга от мизерията и с ходатайството на баща си постъпва в трупата "Осемте ленкъшърски момчета с дървени обувки". Обаче трябва да напусне училище.
"Исках да стана дете-комик, но за да се изправиш сам на сцената се иска самочувствие."
     (Из "Моята автобиография", Чарлз Чаплин)
Сменя всякакви занаяти, за да оцелее: момче за поръчки, прислужник, вестникопродавец, духач на стъкло, работник на печатарска преса, производител на детски играчки, дървосекач... Но това са краткотрайни професии за преживяване, докато над всички тях властва само едно - неистовото желание да играе, да разсмива хората, да носи светлина в трудните им дни.
"Често се питам не дължа ли успеха си в пантомимата на дарбата, предадена ми от моята майка. Тя беше извънредно голяма мимичка...
... Умението да наблюдавам хората - ето най-важното и най-ценното нещо, което научих от майка си."
    (Из "Моята автобиография", Чарлз Чаплин)
Който си мисли обаче, че всичко идва свише, а щастливецът само бере плодовете му, пуши пура и пие уиски, силно се лъже. Труд, труд и пак труд! Знаменитата "патешка" походка например Чарли Чаплин е видял в детството си у един стар пияница коняр. Свидетели разказват, че той, едва 17-годишен, я репетира с учудващо за възрастта си старание, със смайваща упоритост месеци наред. Всеки ден по три часа упражнения на "патешката" походка, като върховете на обувките трябва да гледат точно под еднакъв ъгъл на различни страни.
И още: специална мимика, негов патент движения, неподражаема игра на лицевите мускули, оригинална пластична култура, изненадващи промени на настроението - от див смях до библейска тъга, непознат дотогава диктат върху темпото, постепенно оформяне на знаменития образ на Малкия човек с костюма, бомбето, бастуна, обувките.

С изумителния Джеки Куган в сцена от филма "Детето на улицата"


В знаменитата трупа на Фред Карно работи шест години и точно те показват, че комедийният му талант изригва като нефтен фонтан. Или ако перифразирам грубовато-точните думи на неговия партньор, но и съперник Хари Уелдън, той има само  в задника си повече талант, отколкото други в цялото тяло!
И ето че идваме на началото - прочутата телеграма, която всъщност е пръстът на Съдбата.
"... Имаше една телеграма, адресирана до мистър Рийвз и аз случайно се намерих там, когато той я прочете... Мен често ме бе занимавала идеята да работя в киното..."

В "Диктаторът"


    (Из "Моята автобиография", Чарлз Чаплин)
По препоръка на продуцента Мак Сенет Чарли е назначен в компанията "Кийстоун" и това отваря нова врата в живота му - той влиза в света на киното. В първите десет филма е изпълнител. В следващия - "Двайсет минути любов" - вече и режисьор. Успехът на всички го прави водещ актьор и колегите му признават неговото превъзходство. Само че Чарли не е много доволен, защото те печелят публика донякъде с груб хумор, първичност, изсмукан от пръстите сценарий, а не с остроумно осмиване на действителността.
Освобождавайки се от комедийните шаблони на "Кийстоун", Чарли Чаплин подписва договор с "Есеней", а после приема да работи за "Мючуел". Тук той вече има голяма самостоятелност, защото собствениците на "Мючуел" Кесел и Бауман, изпуснали го веднъж от "Кийстоун", сега разбират, че ще го задържат, само ако предоставят пълна творческа свобода на таланта му. Защото образът на Малкия човек, който Чарли извайва съвършено - с деликатно благородство на характера, простосърдечие и тиха тъга - толкова омайва американците, че те боготворят артиста и така го посрещат по пътя му към върховете на изкуството - като бог!
"Голямата железопътна гара на Канзъс сити беше задръстена от народ. Полицията с мъка удържаше тълпите, които прииждаха отвън.. До влака изправиха стълба, за да мога да се кача и да се покажа на покрива на вагона..."
     (Из "Моята автобиография", Чарлз Чаплин)
Оказва се, че славата е връхлетяла Чарли, без той дори да знае. И неговото пътуване с пътнически влак от Санта Моника, където снима филма "Кармен" с Бен Търпин и Една Първайънс, към Ню Йорк се превръща в невиждан триумф, а по гарите и по линията е наизлязъл толкова народ, че полицията едва успява да сложи ред, докато той е превъзнасян до небесата от възторзи и невиждана радост.
Неслучайно неговият приятел Нет Гудуин, най-големият актьор и вариететен комик на американската сцена тогава, го предупреждава:
- Ти ще имаш забележителен успех стига да знаеш как да се държиш. Когато отидеш в Ню Йорк, отбягвай Бродуей, стой далеч от очите на публиката. Много звезди грешат, като искат да ги виждат и да им се възхищават... Ще те канят навсякъде, но не приемай поканите... 
Нет е в края на кариерата си, Чарли - в началото. И въпреки огромните изкушения, които предлага славата, той се вслушва в съвета. Пък и нека знаем, че свенливостта, скромността, чувствителността са негови отличителни качества - без тях няма да бъде любимецът на публиката. Той е нейният Чарли - простодушният дребен неудачник, бедният несретник, който довчера по-често губещ, побеждаван, сега вече може да бъде и победител!
Затова само за три дни, прекарани в Лондон, Чаплин получава 73 000 писма!
"Смятам, че моята работа с "Мючуъл" беше най-щастливият период в кариерата ми. Чувствах се леко и свободно, бях на 27 години с чудни перспективи и един приятелски настроен, очарователен свят пред мен..."
    (Из "Моята автобиография", Чарлз Чаплин)
Перспективите наистина са смайващи. Артистът започва изкачването на най-високия връх в своето творчество и пътят му към този връх е сложен, дълъг, много труден. Филмите "Тихата улица", "Имигрант", "Авантюристът", "Кучешки живот", "Пушки на рамо", "Детето на улицата" (с Джеки Куган), "Пилигрим" са крачки по пътя. В тях се оформя ликът на Самотника, Скитника, Сирака, а в "Детето на улицата", първият му пълнометражен филм, възкръсва неговото детство с цялата му разтърсваща бедност, драматизъм, безподобност.
Големият френски критик и изследовател на творчеството му Жорж Садул (1904-1967) пише:
"Той пристъпва чертата, отделяща таланта от гениалността!"
Неговата работоспособност от времето, когато по три часа на ден в продължение на месеци репетира "патешката" походка, се е увеличила стократно. Колосално трудолюбие, невероятна взискателност и самокритичност. За филм, дълъг 3000 метра, Чаплин изразходва 125 000 метра лента, като някои сцени преснима 40 пъти!
В студиото му работата започва в 9 часа сутринта, когато той разяснява на всеки от актьорите поредната сцена, после сам изиграва пред тях всички мъжки и женски роли, след туй идва репетицията с много бележки и допълнителни указания, а щом тя свърши, непременно започва специален разговор с изпълнителя на отрицателната роля... И така - всеки ден!
Не е лесна работа обаче да се намери най-добрият артист за всеки образ и тук Чарли Чаплин влага цялото си майсторство.
"Той ще бъде сензация - най-великото нещо, което е ставало досега!... Този филм ще бъде за сина ви (гениалното дете Джеки Куган в "Детето на улицата",б.а.) най-големият шанс в живота му!"
    (Из "Моята автобиография", Чарлз Чаплин)
 Идват следващите крачки към върха: "Треска за злато", "Цирк", "Светлините на града", "Модерни времена", "Великият диктатор"... Тук Чарли Чаплин с мъдростта на философ, с дързостта на безкомпромисен критик, с меча на сатирик, с могъществото на велик художник се възправя срещу злото, мракобесието, бедността, мръсната власт на парите, диктатурата. Малкият човек предизвиква на бой Свръхчовека във "Великия диктатор" - безпощаден антифашистки фарс - и го побеждава...
Чарли Чаплин създава филм-шедьовър три в едно: унищожителна сатира на фашизма, виртуозна игра, впечатляващо послание към народите! А само за да получите представа за таланта му - сценарий, режисура, музика, изпълнение на двете главни роли - всичко е негово!
В своите творби от средата на 30-те години насам той се преобразява пред очите на зрителите - надраства своя типаж, става по-дълбок, по-силен, по-мрачен, по-сложен. Безпощаден рушител на Системата!
Художникът надминава себе си в остротата на изобличението. Точно затова той е сред първите, подгонени в дивите години на маккартизма в САЩ, при което е принуден да напусне страната и да се засели със семейството си в Швейцария, търсейки онази социална справедливост и онзи хуманизъм, за които воюват филмите му.
Но и в Швейцария не мирясва: пише сценарий, пише музика, има идея за опера, за пиеса, заснема филмите "Един крал в Ню Йорк" и "Графинята от Хонконг". Радва се на многолюдното си семейство и на невероятната Уна, четвъртата му жена. Посветен е в рицарско звание и става "сър", получава "Оскар" за неоценим принос в световното киноизкуство...
"Шопенхауер казва, че щастието е негативно състояние, но аз не съм съгласен с него. През последните двайсет години аз разбрах какво е щастие."
(Из "Моята автобиография", Чарлз Чаплин)
Все по-често си спомня метаморфозата на Чафлин в Чаплин, взира се в живота наоколо, който изглежда твърде млад, докато той все по-бързо остарява. Радва се, че е успял да стане любимец на хората по цял свят и че този свят му е дал много от най-доброто, което има, и малко - от най-лошото.
При което често му идва наум историята, разказана му от Една Първайънс, негова партньорка и любима от годините на първите им успехи: "Изстреляли човек с ракета в небето. Той се издигнал толкова високо, че изумен промълвил: "Господи-и!" И в отговор чул тих и много мек глас: "Да?"
Вероятно Чарли чувства, че красавицата Една още го обича и му желае само най-доброто - след като е покорил Земята, да очарова с таланта си и Небето. Още повече че Господ, потиснат и изнервен от постоянните грижи, които му създават хората, скоро ще има нужда от него - кой, ако не Чарли, ще го разтуши и разсмее?

Неизвестно за Малкия Голям човек

Освен изумителния си актьорски талант Чарли Чаплин е притежавал таланта и на съвършен режисьор за повечето от филмите си. При това е свирил на цигулка и е композирал. Той сам е създал музиката за част от своите кинотворби.
-
Майка му произхожда от цигански род.
-
Косата му била тъмна и къдрава, но побелява, когато той е едва на 35 години.
-  
Висок е точно 165 см и е левичар, като с лявата ръка дори свири на цигулка.
-
Изразявал симпатия към комунистите. ФБР води дело срещу него през 30-те години на миналия век - след като филмът му "Модерни времена" излиза на екрана.

Има 4 брака, от които му се раждат 11 деца. Харесва много по-млади жени от него: за Милдред Харис се жени, когато той е на 28 години, а тя - на 16; на 35 години се жени за 16-годишната Лита Грей; на 44 - за Полет Годар - 19-годишна; на 54 години се жени за 18-годишната Уна О`Нийл, дъщеря на знаменития американски писател и драматург Юджийн О`Нийл, Нобелов лауреат. От нея има 8 деца. Последното е родено, когато той е 72-годишен...
-
Любимият му спорт е боксът, а от танците най-много обича тангото.
-
Отношенията на Лита Грей и Чарли Чаплин са основа на романа "Лолита" от Владимир Набоков.


Той за себе си...


Не смятам, че човек може да се научи да играе. Виждал съм да се провалят интелигентни хора и простаци да играят доста добре.

Ако авторът не се вълнува за творбата си, той едва ли би могъл да очаква, че тя ще развълнува публиката.

За да направя комедия, са ми нужни само парк, полицай и едно красиво момиче.

Който никога не е бил дете, никога няма да бъде и възрастен.

Аз разполагам камерата така, че да улесня хореографията на движенията на актьора. Когато камерата е поставена на пода, или пък се движи около ноздрите на актьора, играе тя, а не актьорът.

И все пак ми е мъчно за нямото кино. Така хубаво беше да видиш, че жената си отваря устата, а глас не се чува.

Не обичам слоновете. Толкова са силни, а толкова послушни.

Само работата осмисля живота. Всичко останало е суета.

Аз никога не съм се учил на актьорско майсторство, но когато бях млад, имах щастието да живея в епохата на велики актьори и придобих нещо от техните познания и опит. Макар че бях даровит, на репетициите се изненадвах, когато виждах колко още имам да уча...

Целта на киното е да ни въведе в царството на красотата. Тази цел не може да бъде постигната, ако се отдалечим от правдата. Само реализмът може да убеди публиката.


... и другите за него


Чарли Чаплин е единственият герой в киното.
                          Бърнард Шоу

Неведнъж съм казвал, че Чарли Чаплин е чудо. Неговата индивидуалност тържествува над всичко.
                          Леон Мусиняк

Изкуството да се открива - това е Чаплин, а изкуството да се подражава - това са другите.
                          Фернан Леже

Само Чарли Чаплин търси вътрешен смисъл в киното. Винаги упорит в търсенията си, той с еднакво вдъхновение довежда смешното и до абсурд, и до трагедия.
                           Луи Арагон

Няма в историята личност, която да му съперничи по слава: той затъмнява Жана д`Арк, Людвик ХIV и Клемансо. Не виждам кой би могъл да му съперничи по популярност освен Христос и Наполеон.
                            Луи Делюк

Времето и парите за Чаплин са нищо, художествената правда - всичко.
                            Фернан Леже

Никога няма да можем да изразим с достатъчна сила нашата любов към Чаплин, нашето преклонение пред творчеството му, нашата признателност.
                            Рене Клер

Чаплин равноправно и твърдо се нарежда в редиците на най-великите творци във вековната борба на Сатирата с Мрака - редом с Аристофан от Атина, Еразъм от Ротердам, Франсоа Рабле от Медона, Джонатан Суифт от Дъблин, Франсоа Мари Аруе де Волтер от Ферне.
                           Сергей Айзенщайн

Народността - ето ключ за разбиране и вярна оценка на Чаплиновото творчество.
                            Йежи Теплиц

Чарли Чаплин е първият ни учител.
                            Лев Кулешов

Коли горят на столичен паркинг

автор:Дума

visibility 0

12 нови случая на морбили в Пазарджишко

автор:Дума

visibility 13

400 лева за преглед в софийска болница

автор:Аида Паникян

visibility 71

/ брой: 238

Омбудсманът до КФН: Бонус-малус ощетява гражданите

автор:Дума

visibility 43

/ брой: 238

С 11 млн. са намалели животните за месо за 30 г.

автор:Дума

visibility 41

/ брой: 238

Четвърти сме в ЕС по харчове за храна

автор:Дума

visibility 43

/ брой: 238

Фирми от всички сектори ще търсят нови служители догодина

автор:Дума

visibility 39

/ брой: 238

Турция готви сондажи и в Черно море

автор:Дума

visibility 55

/ брой: 238

"Четворката" преодоля застоя

автор:Дума

visibility 45

/ брой: 238

Стрелба в болница

автор:Дума

visibility 42

/ брой: 238

Кратки новини

автор:Дума

visibility 46

/ брой: 238

Не се вижда краят на съседските войни

автор:Евгени Гаврилов

visibility 65

/ брой: 238

А след лъжата накъде?

автор:Николай Шопов

visibility 67

/ брой: 238

Фашисткият преврат в Боливия

автор:Иван Аладжов

visibility 55

/ брой: 238

НИМ изпраща годината с голяма изложба

автор:Дума

visibility 45

/ брой: 238

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ