03 Май 2024петък17:41 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Мнение

Прахан, кремък и чакмак

Управленските елити винаги се противопоставят на упражняването на контрол върху тяхната дейност от страна на тези, които са им отдали прехвърляеми права

/ брой: 20

автор:Славчо Кънчев

visibility 2158

"Напоследък чувам да се говори и за народа, когато става въпрос за управление. Това трябва да е плод на новата философия. Сякаш не знаят, че третото съсловие е просто допълнение към конституцията."
Омер дьо Флори (1715-1810 г.) - главен прокурор на парижкия парламент


Позицията на Омер дьо Флори означавала, че 23 млн. и 900 хил. души са просто случайност и придадък в общо 24 млн. население, колкото по това време - след Великата френска буржоазна революция от 1879 г. - е то. Преди социалния катаклизъм французите са разделени на три съсловия. Първите две - духовенството и дворянството - се ползвали от всички старинни привилегии. Буржоазията, селячеството и плебейската част от градовете, която била преобладаващата, принадлежали към третото съсловие. Колкото и да е бил нищожен числено целият контингент на духовенството (около половин процент), социалните контрасти, характерни за цялата страна, били възпроизвеждани вътре в самото това съсловие с релефна отчетливост. Много селски свещеници били бедни, а по своя социален произход те били непосредствено свързани с третото съсловие.
Съвсем различно било положението на църковната аристокрация: архиепископите и епископите (общо 135 души), на абатите и абатисите, възглавяващи 1100 мъжки и 678 женски манастира (общо към монашеското духовенство принадлежали около 60 000 души). Годишните доходи на някои архиепископи достигали 100-200 хиляди ливри. Архиепископите и епископите живеели като светски аристократи, в разкошни дворци, често устройвали приеми и щедро дарявали своите фаворити и фаворитки.
Второто съсловие - дворянството, се състояло от две групи: "дворянство на шпагата" и "дворянство на мантията". Главното задължение на дворянството на шпагата била военната служба. Но в 1879 г. само 18 323 дворяни били действително способни да носят оръжие. Дворянството на шпагата, по подобие на духовното съсловие, не било еднородно. Някои дворяни нямали средства дори да си закупят шпага. Във второто съсловие били и безимотните дворяни, и малоимотните, и сеньорите, владеещи хиляди хектари земя, предимно титулуваната аристокрация.
Към дворянството на мантията се отнасяла съдийската аристокрация, членовете на висшите съдебни учреждения - парламентите и висшите финансово-административни органи.

Гласът на охолния живот

воден от мнозина представители на първите две съсловия, както и надеждата у останалите, че благоприятната съдба може да им се усмихне и на тях, веднага започва да крещи срещу радикалните промени, доведени от Великата френска буржоазна революция от 14 юли 1879 г. Предметът на народното недоволство осуетява намеренията на тогавашния крал Людовик ХVІІ да използва свикването след 175-годишна пауза - удобна за управлението на абсолютизъм - на Генералните щати, за да им предостави само съвещателни функции. На 17 юни 1789 г. депутатите от третото съсловие се провъзгласяват за Национално събрание, а на 9 юли Националното събрание, към което се присъединяват част от депутатите на другите съсловия, обявява себе си за Учредително събрание, призвано да изработи основните закони на френския народ. На 26 август 1789 г. Учредителното събрание приема "Декларация за правата на човека и гражданите" - важен документ на Френската революция, имащ световноисторическо значение.
Защо беше необходима тази ретроспекция в историята?
Понеже, както са открили още древните гръцки философи, истината се познава чрез съпоставяне. Като сравним съотношението между облагодетелстваните части на първото и второто съсловие спрямо третото съсловие във Франция преди революцията от 1789 г., от една страна, и, от друга страна, обществено-икономическото положение на управляващия елит в България след 10 ноември 1989 г. спрямо останалата част от населението у нас, бихме могли да се ориентираме има ли динамика и в каква посока е тя, ако е налице.

Прогрес или регрес?

Много ярко свидетелство за положението на низините от народа още през ХІІ в. във Франция е т нар. "Поема за версонските вилани", която описва живота на феодално зависимите селяни в Нормандия. "Те дължат ангария и тя не трябва да бъде забравяна. Виланите трябва да жънат пшеницата, да събират и навръзват ожънатите стъбла на снопи, после да ги редят на камари на полето и да ги откарат веднага към хамбарите. Тази повинност те имат още от детството си, както са я носили техните предци. Така работят те на господаря... Към Рождество Христово трябва да дават кокошки... По-нататък идва ред и на бирената ангария. Когато пък виланът омъжва дъщеря си извън границите на господарското имение, то задължително била плащана такса, тъй като господарят бил "ощетяван" от невъзможността по-нататък тази негова виланка да ражда малки виланчета, които по-нататък също да дължат ангария, като пораснат... На Великден виланите отново дължат ангария... "
През ХІІ век много от гореописаните повинности били превърнати от феодалите в парична форма, чийто размер бил определян по усмотрение единствено на господаря. Същото важало и за приходите на първото съсловия - архиепископите и епископите сами определяли размерите на задълженията, които виланите, обработващи манастирски земи, дължали. Естествено, че никой нямал право да държи сметка на краля

какви разходи си позволява

за себе си и за своето семейство, както и какви субсидии и милостиня давал на дворяните на шпагата. Тоест елитите по време на феодализма сами определяли размера на своите приходи.
Член 71 от сега действащата българска конституция гласи: "Народните представители получават възнаграждение, чийто размер се определя от Народното събрание". Или с други думи, от самите тях. А за да не би, след като са си гласували приходите, техният - уж! - работодател - суверенът, да вземе, че да им определи читиридесетчасова работна седмица, с малко ваканции около официалните празници, че и да им отреже отпускарските сезони, предвидливо са се самозастраховали чрез член 74 от основния ни закон: "Народното събрание е постоянно действащ орган. То само определя времето, през което не заседава". Аналогична е ситуацията и в съдебната сфера, която разполага с отделен бюджет, в рамките на който магистратите сами определят размера на своите заплати. Когато пък законодателите пропуснат да осъвременят бюджета на съдебната сфера с индекса на инфлацията, а и изобщо - по посока нагоре, с дълбоко възмущение в душите от въпиещата неправда магистратите веднага отърчават с прошение до Конституционния съд да бъде пусната неправдата под гилотината.
Като се абстрахираме от написаното в марксистко-ленинската политикономия по отношение на нивото на производителните сили, разпределението на принадената стойност и пр., както и от изложеното в икономикса по същите теми, и се фокусираме единствено върху правния механизъм, то е неподлежащо на съмнение, че принципът от тогава досега е без промяна: елитите сами определят размера на своите приходи. Ами че как другояче?! Нали ако на "простолюдието" бъде оставено да определя какво възнаграждение да получават елитите, сто и едно на сто ще бъде произведена огромна несправедливост, като им бъдат клъцнати приходите. Пък и още холандският философ Бенедикт Спиноза е открил, че "Най-доброто качество на парите е тяхното количество".
Колкото се отнася до участието на суверена в управлението на държавата, то каква е промяната от ХІІ столетие досега?
Дали системата за управление, чийто основен принцип е представителството чрез избор на лицата, на които суверенът делегира прехвърляеми правомощия, има

реално основание да претендира

че е демократична форма на управление? За да бъде отговорено на този въпрос, е необходимо да бъде изяснено, първо: доколко гражданите са равноправни спрямо възможността не само да избират, но - още по-важно! - да бъдат избирани, и второ, доколко лицата, на които е делегирана власт, подлежат на контрол от страна на избирателите дали изпълняват поетите предизборни задължения.
Отговорът на първия въпрос, в настоящите условия на скъпоструващи предизборни кампании, разходите за които при първоначално стартиране на дадена политическа формация в публичната сфера не се подпомагат от държавата, е категорично отрицателен. Тъй като финансовите ресурси чрез сложни, дезориентиращи общественото мнение схеми, се осигуряват от групи на интереси. Същото положение важи в немалка степен и относно всички партии, получили на последните проведени избори над 1% от подадените гласове на избирателите, макар че те са - съгласно закона - бенефициенти на държавна субсидия. Партиите под тази граница неминуемо изцяло зависят от дарение. Но "дарителите" застават само и единствено зад кандидати, които в предизборните си платформи защищават групови интереси. Които по дефиниция, от самото понятие "групови", следва, че не съвпадат с общите интереси на суверена. Следователно на практика равенството на българските граждани по отношение на правото им да бъдат избирани не съществува. Именно за да бъде елиминирано влиянието на "големите пари" в политиката, в древногръцките градове-републики повечето публични длъжности били заемани чрез жребий.
В непубликувания

речник на елитите в глобален мащаб

понятието "контрол върху елитите" е синоним на "падаща гилотина", дори на "изгаряне върху клада". С невероятна ожесточеност, с цялата мощ на държавните репресивни органи - чието функциониране е заплащано от суверена - и на основание на удобни за елитите закони, приети от самите тях, управленските елити се противопоставят на упражняването на контрол върху тяхната дейност от страна на тези, които са им отдали прехвърляеми права.
Това е историческа даденост, откакто съществуват управленските елити. Историческа действителност, която суверенът няма да сполучи да преформатира, ако само си зарива главата в пясъка. Още по-малко, ако непрекъснато, разположен в кошарката на пасивността, друса като немощно бебе "демократичната дрънкалка", наречена "демократични избори".
Суверенът чрез натиск - в такава степен и в такава форма, която ще се окаже адекватна, е наложително да вбие в главите на управленския елит смисъла на понятието "министър" - от латински език minister, което означава "слуга", "служител". Служител, който получава заплащане, чийто размер е определен от неговия работодател - българския народ, и който е длъжен да изпълнява това и само това, което неговият работодател - пак българският суверен, му е наредил.

*Авторът е председател на УС на Асоциацията за борба против корупцията в България.

БСП подкрепи нулевата ставка на ДДС върху хляба

автор:Дума

visibility 989

/ брой: 83

Фалитите у нас са намалели с 10%

автор:Дума

visibility 963

/ брой: 83

Окончателно: без повече реклама на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 898

/ брой: 83

Транспортна стачка парализира Гърция

автор:Дума

visibility 1005

/ брой: 83

4 страни от ЕС готови да признаят Палестина

автор:Дума

visibility 1160

/ брой: 83

Хутите атакуваха бойни кораби на САЩ

автор:Дума

visibility 1002

/ брой: 83

Накратко

автор:Дума

visibility 936

/ брой: 83

Празник на гнева

автор:Александър Симов

visibility 1147

/ брой: 83

Оставаме алтернативата

автор:Дума

visibility 971

/ брой: 83

Презряният Нерон

visibility 1078

/ брой: 83

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ