23 Април 2024вторник21:30 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Актуално

Пожарът в ІV клас

Кой и защо остана изненадан от оценките на четвъртокласниците на Националното външно оценяване по български език и литература и по математика

/ брой: 110

автор:Деси Велева

visibility 441

Деси ВЕЛЕВА



Изнасянето на резултати от мащабно изпитване на ученици у нас неизменно е свързано с още по-мащабни обещания за експертни анализи на случилото се. Целокупното общество остава в готовност да види оценките на специалистите и съветите, които те ще дадат, така че нещата в системата да се подобрят и да не се бере същият срам. В същото време всеки е готов с отговори защо се получи така, че децата във всеки следващ випуск не само, че не вървят напред, а се връщат назад.



Четвъртокласниците се справят по-добре по български език и литература, отколкото по математика, е първото заключение на Министерството на образованието и науката, след като станаха известни резултатите от Националното външно оценяване в ІV клас.


Обобщението на МОН е традиционно и важи за всички класове, в които се държат изпити. Ако по БЕЛ децата изкарват средно петици, то по математика средната оценка е четворка. Така е тази година, така е било и миналата година. Дотук изненади няма. Всъщност не е изненада, а само лоша новина, че средният успех е паднал в сравнение с миналото лято и то не с малко. Докато по БЕЛ учениците са изкарали средно по 74 т. през 2021 г., то през тази числото пада до 70 точки. По математика може дори да се говори за срив - от 63 до 57 точки за 12 месеца.
Средната оценка далеч не е най-плашещата. Тя е само индикация за последващото сгромолясване в групата на отличниците и за "върховите" постижения на двойкарите. С приблизително една четвърт са намалели четвъртокласниците, които са изкарали отлични оценки и по двата предмета. Докато през миналата година те са били почти 9000, през тази падат до 6700. Обратна е тенденцията при слабите ученици - с двойки по БЕЛ и математика са регистрирани 3477 деца, което е с над 1000 повече от предходния юни. На този фон не е изненадващо, че само трима имат максимален брой от 100 т. и по двата предмета, а цели 24-ма са се "отличили" с 0 точки.
Най-проблемни за учениците остават геометричните задачи, пространственото мислене, съгласните пред беззвучни в средата на думата, правописът на степенувани прилагателни. От МОН обръщат специално внимание на факта, че се забелязва обедняване на речника. Затова и децата не могат да обяснят какво означават думите "пожарникар", "високомерен", "горделив", "стеснителен".
Има доста голяма разлика в разпределението на оценките по двата предмета. По БЕЛ доминират много добрите резултати, следвани плътно от отличните - общо близо 75 на сто от всички оценки. Всеки десети е с добра оценка, а 13 на сто са с двойки и тройки. В същото време по математика почти няма разлика между броя на децата с оценки "слаб", "среден", "добър", "много добър" и "отличен". Двойките например са над двойно повече от тези по БЕЛ, но и добрите оценки са два пъти повече.
Докато чакат мнението на експерти, родителите вече имат категорични позиции защо резултатите са разочароващи. Техните мнения са обединени около няколко водещи причини - продължителното дистанционно обучение, семейната среда, начина на преподаване, небалансираното учебното съдържание, прекалената употреба на електронните устройства.
Първи проблем - семейната среда.
Няма как да се отрече, че е изключително трудно при незаинтересовани родители детето да получи семейна подкрепа при обученителни затруднения. Нехайните майки не мотивират и стимулират децата си, не контактуват с учителите, не търсят изход при проблемни ситуации. Често тези деца растат в рискова среда, в малцинствена глупа, в тежка бедност. В други случаи става дума за арогантни родители, които не са склонни да видят грешки в своето дете, а пренасят вината върху учителя, но без да искат съвети от него. "Проблемът е, че учителите вече не са авторитет. Всеки родител може да отиде в училището и да се развика на учителя пред всички деца", коментира майка в социалните мрежи.
Втори проблем - дистанционното обучение.
За него няма разнопосочни мнения и почти 100% от родителите и изобщо от участниците в системата са категорични в силното му влияние върху загубата на умения за учене и демотивацията на ученици. "Това е резултатът от дистанционното обучение - намалени часове, скъсана връзка учител-дете, родители, вършещи работата на учителите. Чакам с нетърпение матурите след седми клас, там ще е катастрофа! Гарантирано!", казва друга майка по повод резултатите. Според родителите живото пресъствие в часа е много важен момент, а през последните две години социалният контакт се е стеснил, уменията да комуникират, мислят и дебатират все по-малко се използват.
Трети проблем - учебният материал и учебната програма.
"Не са само тежките програми, но те са в основата на всичко! Не може без упражнения, а в момента точно това се случва. Няма почти никакво време за упражнения и затвърждаване на материала", продължават родителските коментари по темата. Според тях не е добър вариант задачите да нямат никаква връзка с житейските ситуации и практичност. Родителите масово смятат, че по учебния материал се препуска, а заради високия стил на учебниците децата са принудени все по-често да зубрят.
Четвърти проблем - учителите.
Тук позициите са диаметрално противоположни. Много от родителите смятат, че учителите носят съществена вина за ниските резултати на децата им. Също много хора обаче са на мнение, че преподавателите са поставени в неизгодна позиция и правят всичко възможно, за да се преборят със системата и нерешените проблеми в нея.
"Да се хвърля вината на учителите и да им се показва вратата е цинично", смятат майки. Те настояват за намаляване на учителския норматив и безумната бумащина за сметка на качеството. Други са на мнение, че учителите все пак трябва да сменят подхода и отношението си към децата, както и да бъдат обучени как да преподават за трайни знания, а не само да си "пеят" материала.
Пети проблем - достъпът до електронни устройства.
Това е въпрос, който стои пред всеки родител на ученик, независимо от кой клас е той. Децата се отглеждат пред екрани, те бързо елиминират уменията за мислене, въображение и т.н. "До 12-13 годишна възраст те не трябва да прекарват повече от час пред компютър или телефон. Всичко повече от това напряга изключително много нервната система, детето губи способност за концентрация, в мозъка му се развива зависимост", коментират родители.
Обобщението на майки и бащи е едно - системата е тромава, материалът много и ученикът почти няма подкрепа у дома.
Сега чакаме пожарникаря. Огнеборецът, който ще успее да потуши страстите около поредните незадоволителни резултати и няма да даде повод за нов опостушаващ огън в системата.

.

Великденската трапеза поскъпва

автор:Дума

visibility 319

/ брой: 77

Рязкото застудяване удари реколтата от череши

автор:Дума

visibility 348

/ брой: 77

Когато ни свърши руския петрол, бензинът поскъпва

автор:Дума

visibility 328

/ брой: 77

България в еврозоната - по-реалистично е през 2026 г.

автор:Дума

visibility 294

/ брой: 77

Извращения

автор:Александър Симов

visibility 333

/ брой: 77

Диверсификация

автор:Мая Йовановска

visibility 310

/ брой: 77

За 10-те постижения след Десети

visibility 303

/ брой: 77

НА ВТОРО ЧЕТЕНЕ И ГЛЕДАНЕ

автор:Лозан Такев

visibility 332

/ брой: 77

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ