Пожар и бензин
/ брой: 113
Към края на миналата година, паникьосан от масовите протести в страната заради поредното поскъпване на горивата, Той роди идеята във всяка касова бележка от бензиностанциите да има разбивка на цената - акциз, търговска надценка и т.н. Така всеки щял да знае колко прибира държавата и колко отиват в джобовете на търговци и производители, та потребителите да се ориентират кога са натоварени със спекулативни цени. Като добър ученик финансовият министър пое приумицата като комсомолско поръчение и се захвана с нейната реализация. Тя бе включена в прословутата Наредба номер 18 за касовите апарати. Първоначалният срок за прилагане на новите изисквания беше 1 април, но се оказа, че веригите бензиностанции не бяха в състояние да ги изпълняват и предупредиха за криза с горивата. Срокът бе удължен до 30 юни, но явно проблемите са останали, щом сега той е преместен с още три месеца.
Скандалите около цените на горивата никога не са били свързани с липсата на информация, а с липсата на конкуренция. А тя бе намалена до минимум със законодателството за последните десет години. През това време бе въведено изискване с идеята за борба с корупцията горивата да минават през данъчни складове. По този начин обаче бе утвърден монополът на "Лукойл", защото 80% от тези складове са негова собственост. Освен това чрез закона за горивата на Ревизоро, с нови изисквания към дребните търговци конкуренцията бе ограничена още. Освен това в касовата бележа за цената на горивото няма да се вижда нищо интересно. Защото разликата между покупната и продажната цена не показва печалбата. Тя зависи предимно от разходите на бензиностанциите. Така ситуацията в сектора през последните 10 години е логичен резултат от правителствената политика, защото през това време управляващите се мъчеха да лекуват симптомите, а не болестта. Това е все едно да гасиш пожар с бензин.