24 Август 2019събота12:58 ч.

Трагедии

Потъналите в бездната

Най-тайнствените изчезвания на кораби

/ брой: 3

автор:Дума

visibility 1130

Николай Протопопов,
РИА "Новости" 

Стотици и хиляди изчезнали моряци, години на търсене и вечното клеймо на "кораб призрак" - за цялата история на корабоплаването Световният океан е отнел много животи. С развитието на средствата за връзка и радиолокацията стана много по-лесно да се открият и да се окаже помощ на бедстващи кораби. Но безследни изчезвания, уви, се случват и в наши дни. При това някои кораби се откриват години по-късно. РИА "Новости" представя съдбите на 5 кораба, изчезнали в нищото.

Подводницита "Сан Хуан"

Връзката с аржентинската дизелна подводница "Сан Хуан" прекъсва на 15 ноември 2017 година, 4 дни след излизането й за маневри. В онзи момент тя се е намирала на 430 км от брега. При последната радиовръзка от борда на подводницата докладвали, че имат проблеми с акумулаторните батерии, които били залети с вода през вентилационната система. Пламнал пожар и подводницата започнала да се спуска под вода. Повече екипажът на "Сан Хуан" не се обадил.

В търсенето на изчезналата подводница участват десетки кораби и самолети, в това число руският кораб на "Янтар". Аржентинското правителство дори обявява награда от 3,5 милиона долара за информация за потъналата подводница. Откриват "Сан Хуан" обаче едва след една година на дълбочина над 900 метра на 500 км от брега. И до днес не е установена ясна причина за гибелта на подводницата.

На борда е имало 44 моряци, в това число първата в историята на Аржентина жена подводничар Елиана Мария Кравчик. Сега се умува дали да се вдигне подводницата от дъното или да се обяви мястото на нейната смърт за военен гроб.

Платноходът "Копенхаген"

Датският петмачтов учебен платноход "Копенхаген" е построен през 1921 г. в Шотландия. Оттогава историята на изчезналия кораб и целия му екипаж успя да се сдобие с безброй легенди. "Копенхаген" е бил смятан за един от най-големите и сигурни платноходи. В света е имало едва шест такива кораба. Корпусът на "Копенхаген" е бил от висококачествена стомана, при строителството му били използвани най-модерните за това време постижения в корабостроенето. На борда му имало електро- и радиостанция. Платноходът бил използван не само като товарен, но и като учебен кораб. При това в последното му плаване по-голямата част от екипажа на борда от 61 души са били кадети. През декември 1928 г. платноходът излиза от пристанището на Буенос Айрес, за да не се върне никога. "Копенхаген" тръгвал към австралийския Мелбърн. Походът трябвало да продължи месец и половина по добре известен и не най-труден маршрут. Но само след седмица връзката с кораба прекъсва. Цяла година го търсят. Без резултат.

Платноходът изчезва безследно. И до днес не е ясно какво точно се е случило с "Копенхаген", че екипажът дори не успява да подаде сигнал за бедствие.

Подводницата С-117

Гибелта на съветската подводница С-117 "Щука" през декември 1952 г. я определят като най-загадъчния случай в историята на съветския подводен флот. Подводницата служила в Тихия океан от средата на 1930-те (тогава, според старата класификация, тя се наричала Щ-117). По време на Втората световна война "Щуката" не участвала в преки сблъсъци с вражески кораби и извършила само едно бойно плаване през август 1945 г. В средата на декември 1952 г. била на учения на бригада подводници в Охотско море и изпълнявала ролята на "разузнавач". Подводницата излязла в морето сама, преди останалите кораби. Последната връзка с нея била на 15 декември.

Имало няколко версии за гибелта на "Щуката". Една от тях е сблъсък с кораба "Горнозаводск". След проверка на дъното на кораба и разпит на екипажа предположението не се потвърдило. Проучвали се версии за техническа повреда и сблъсък с мина, както и атака на американска подводница. Нито една от версиите не се потвърждава. С-117 и 52 моряци и до днес се смятат за безследно изчезнали.

Корабът "Любов Орлова"

Съветският круизен кораб "Любов Орлова" е построен през 1976 г. в Югославия и до 1999 г. той е бил в състава на корабната компания на Далечния изток. "Любов Орлова" плавал до Сахалин, Камчатка, покрай крайбрежието на Приморския край, и до Япония. След като корабът бил продаден на чужда корабна компания, той на няколко пъти бил препродаван и дори арестуван за дългове. В крайна сметка през 2012 г. поредна фирма го купува и възнамерява с буксир да го премести от Канада до Доминиканската република, където да го даде за вторични суровини.

По време на плаването обаче заради силна буря в Атлантика се къса въжето на буксира. От 24 януари 2013 г. "Любов Орлова" се превръща в неуправляем кораб-призрак и преминава под командването на ветровете и теченията. В медиите периодично се появяват съобщения, че някой бил видял кораба, но нито една от информациите не се потвърдила. През ноември т.г. обаче бе съобщено, че останките на кораба са открити край бреговете на Калифорния. Но и това не бе потвърдено. Изглежда, "Любов Орлова" още продължава да плава в океана.

USS "Циклоп"

Най-големият военен транспорт на американските ВМС USS "Циклоп" безследно изчезва през март 1918 г. в Бермудския триъгълник. На борда на почти 170-метровия кораб, натоварен с 11 хиляди тона манган, имало повече от 300 души. Повечето от пътниците били отпускари и пенсионирани военнослужещи. След като бил натоварен в Аржентина, "Циклоп" минал през междинното пристанище в Барбадос и поема курс към Балтимор. Според последното радиосъобщение извънщатни ситуации на борда не е имало, а прогнозата за времето не предвиждала нищо лошо.

И въпреки това връзката с "Циклоп" прекъсва. Спасителите не успяват да открият нищо, нито следи от гориво, нито спасителни лодки или тела на загинали моряци.

Основната мистерия е защо екипажът дори не се опитал да потърси помощ и да даде сигнал за бедствие. Първоначално се приема, че основната причина за гибелта на "Циклоп" е торпедиране от страна на германска подводница. След като проучили обаче немските архиви, версията отпада - по това време в този район не е имало нито подводници, нито кораби на Германия. Сред другите версии са бунт на екипажа, взрив на мангана, вълна убиец и дори диверсия на капитана. Нито една от тях не е потвърдена и изчезването на "Циклоп" остава най-мистериозната загуба на кораб в историята на американския флот.

Пореден протест в Шишманци

автор:Дума

visibility 30

Честваме 142 години от Шипченската епопея

автор:Дума

visibility 43

Пожар край старото сметище на завод "Арсенал"

автор:Дума

visibility 1055

С 200 лв. отгоре са платили за парно софиянци

автор:Дума

visibility 215

/ брой: 162

Танева предизборно се сети за родните производители

автор:Дума

visibility 253

/ брой: 162

"Фич": Еврото в България - най-рано през 2023 г.

автор:Дума

visibility 191

/ брой: 162

САЩ отварят консулство в Гренландия

автор:Дума

visibility 26

Тук изгря свободата на България!

автор:Дума

visibility 0

Зомби капан

автор:Ина Михайлова

visibility 514

/ брой: 162

Роботи или робовладелци?

visibility 293

/ брой: 162

Тежки битки за горите на Костенец

автор:Павлета Давидова

visibility 349

/ брой: 162

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ