Поне 50% били търговските надценки върху млякото
Европейските граждани трябва да разберат в знак на солидарност драмата на гръцкия народ, който през всичките тези години бе превърнат в опитно зайче
/ брой: 117
Търговците в магазините печелят най-много от всички участници във веригата от производството до консумацията на млякото. Това обяви вчера пред НоваТВ председателят на Асоциацията на млекопреработвателите Димитър Зоров. Той обясни, че в крайната цена на млякото влизат транспортът до млекопреработвателното предприятие, пастьоризирането, опаковането, транспортните разходи до магазина и ДДС. "Оттук нататък започва търговската надценка и бонусите, които възлизат на минимум 40-50%", каза Зоров.
Цената на литър сурово мляко от производител е между 35 и 65 ст., като млякото, което става за бутилиране и е с високо качество, се изкупува на цена между 50-60 ст. След това се заплаща по 5 ст. на литър за транспорт от производителя до цеха. За производствени разходи се заплащат между 17-22 ст. за литър. Кутиите или бутилките, в които се продава продуктът, също излизат по 20-30 ст. за брой. Транспортирането на готовия продукт от цеха до магазина излиза между 7 и 10 ст. на литър мляко. Така цената на литър мляко, закупено за 50 ст., става около 1,10 лв. без ДДС, посочи Димитър Зоров. Той напомни, че българските производители получават поне два пъти по-ниски субсидии в сравнение с колегите си от Европейския съюз.
Според Зоров продажбите на родни млечни продукти трябва да се стимулират допълнително. Един от начините за това е да се поставя трибагреникът върху етикетите на продуктите, произведени от българско мляко. Също така трябвало да се осигури равен старт на всички родни фирми. И най-важното - да се намали ДДС върху млечните изделия.