08 Май 2024сряда14:03 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Документ

Политическа оценка за участието на БСП в управлението на страната и за работата на правителството

/ брой: 153

автор:Дума

visibility 19

Националният съвет на БСП смята, че:
    Правителство с подкрепата на БСП и ДПС след парламентарните избори през 2013 г. се формира на основа на изборните резултати. То се създаде, за да не се повтори  авторитарното дясно управление на ГЕРБ, което замрази социалните разходи.
    Поради липса на мнозинство БСП и ДПС - съответно като втора и трета политическа сила, както и поради различния идейно-политически профил на двете партии, излъчиха  политико-експертно правителство начело с Пламен Орешарски. В своята програма правителството - изцяло или отчасти - включи повечето от обявените от БСП предизборни ангажименти.
    В рамките на 42-то Народно събрание се подобри диалогът между правителството и парламента, повиши се откритостта и отчетността на изпълнителната власт чрез периодичните отчети за дейността на правителството и въведения допълнителен контрол.
    Подкрепата за първоначалния избор на председател на ДАНС беше тежка политическа грешка, която силно накърни доверието към правителството и към БСП.
    В продължение на месеци правителството и парламентът работеха в неимоверно тежки политически условия - без парламентарно мнозинство, при продължителни протести през  лятото и есента на 2013 г., парламентарен бойкот на ГЕРБ, бежанска  вълна, кризата в Украйна, временно спиране на средства по европейски програми, а напоследък и сътресения в банковата система. Опозицията в лицето на ГЕРБ се изяви като деструктивен фактор, чиято главна задача бе с всички политически, организационни и процедурни средства да препятства работата на управлението.
    В управлението на страната - чрез правителството и парламента - особено в първите месеци на мандата и до края на 2013 г. бяха предприети множество необходими управленски решения и действия.
    Спря се полицейщината. Приеха се редица социални и стабилизационни мерки. Увеличени бяха редица социални плащания - в подкрепа на майчинството и отглеждането на деца и други. Преустанови се покачването на цените на електроенергията. Въведоха се нови правила за банковите кредити в интерес на потребителите. Започнаха действия за ограничаване на монополите в полза на гражданите и на българските производители.
    Правителството запази финансовата стабилност на страната. То допринесе за подобряване на бизнес климата, включително чрез изплащане на просрочени задължения към фирмите и възстановяване на ДДС. Промени в правилата за обществените поръчки водят към повишаване на тяхната прозрачност, към осигуряване на по-широк достъп на малките фирми до тях и др. Вече сме в началото на процес на икономическо възстановяване и растеж. За първи път се приложиха нови политики като Публичната инвестиционна програма "Растеж и развитие на регионите".
    Правителството ускори използването на европейските фондове, въпреки наследените от предишното управление проблеми. Правителството подготви проекта на Споразумение за партньорство между България и Европейската комисия и новите оперативни програми за следващия програмен период.
    Правителството се справи успешно с проблемите, предизвикани от бежанската вълна от района на Близкия изток.
    Представители на БСП и правителството изиграха решаваща роля за предотвратяване на срив на банковата система през последните седмици, предизвикан от  корпоративен и политически натиск. Така не се допусна страната да бъде поставена под външен финансово-икономически контрол. Правителството гарантира спестяванията на гражданите и средствата на фирмите. Вследствие на предприетите мерки кризата е овладяна и се надяваме бързо да се преодолеят нейните последици.
    В управлението бяха постигнати определени резултати, редица от които трябва да бъдат затвърдени и продължени. Но само частично и спорадично беше разкрито наследството и злоупотребите на предишното управление. Въпреки положените усилия и подобренията в социалната и други области, не се достигна до реализация на обявения от БСП курс на цялостна радикална промяна. Държавата не стана достатъчно силна, за да респектира и да осигури справедливост. Тя не се превърна в активен собственик и инвеститор.
    Партиите, подкрепящи правителството, допуснаха след приемането на бюджета, през 2014 г. активността на правителството да намалее. В същото време важни, отличителни за политиката на БСП задачи не бяха възприети или последователно провеждани. Не се решиха по-амбициозни задачи като: реални стъпки за реиндустриализация; значителна промяна в политиката за подпомагане на земеделските производители; реализация на намерението за насочване на образованието към икономическото и социалното развитие на страната; за повишаване на ефективността на разходите в здравеопазването и за неговата социална ориентация и др.
    Вече е ясно, че минимални и частични подобрения, без да се даде привлекателна перспектива и да се промени политиката от последните десетилетия, не могат  да постигнат високо доверие и да спечелят масова подкрепа.
    Публичното присъствие на участниците в управлението беше недостатъчно и не винаги убедително.
    През последните месеци несъразмерно се засили влиянието на ДПС върху управлението - в политическо и кадрово отношение, включително влиянието на корпоративни фактори. Установените политически механизми за приемане и контрол на решенията между политическите партньори не бяха прилагани коректно и последователно. Поради това БСП не получи признание от голяма част от своите привърженици и от мнозинството граждани като мандатоносител. Въпреки това тя продължи да носи почти цялата отговорност за резултатите от управлението на страната.
    Правителството нямаше необходимата подкрепа и не успя да издържи на силния външен натиск при отстояване на важни национални интереси, особено по отношение на обявени големи енергийни проекти, реализиращи геостратегически предимства на страната. 
    Влиянието и прегрупирането на силни корпоративни интереси също съкратиха живота на правителството. Тежката загуба на БСП в изборите за Европейски парламент, нежеланието на ДПС да се премине към по-ясна политическа ангажираност на правителството и публичното поведение на ДПС изчерпаха политическия ресурс на сегашното управление.
    Като отчитаме резултатите от двукратното партньорство с ДПС в управлението на страната, правим извода, че всякакво бъдещо участие на БСП във властта следва да се основава изцяло на поетите към избирателите ангажименти и на публично оповестени условия за нейното упражняване.
    Въпреки това управлението бе необходимо за страната. То постигна полезни за страната резултати, но вече не разполага с необходимата политическа и обществена подкрепа.
     БСП не прехвърля върху правителството собствените си слабости, колебания и грешки. Ние разбираме нашата отговорност както за постигнатото, така и за непостигнатото от управлението. Поуките ни не само от сегашното управление са важна, неотменна предпоставка, за да възстановим и повишим доверието към БСП.
    В създадената ситуация и след проведените консултации между политическите сили са определени стъпките за предсрочни парламентарни избори. Сега на дневен ред е не само въпросът как завършваме управлението, а с какво и как отиваме към следващите избори.     
    В предстоящите избори БСП ще се стреми към постигане на максимален резултат чрез отстояване на позициите на левицата и националните интереси. За целта ще предложим кандидати, които достоверно могат да представляват и реализират такава политика.

БДЖ вдигна цените на билетите с 20%

автор:Дума

visibility 151

/ брой: 84

1 млн. българи са пътували по празниците

автор:Дума

visibility 144

/ брой: 84

По-ранна жътва очакват зърнопроизводителите

автор:Дума

visibility 133

/ брой: 84

Си Дзинпин е на обиколка в три европейски държави

автор:Дума

visibility 141

/ брой: 84

Путин готов на диалог, но на равни условия

автор:Дума

visibility 140

/ брой: 84

Израелската армия нахлу в Рафах

автор:Дума

visibility 146

/ брой: 84

Накратко

автор:Дума

visibility 114

/ брой: 84

Пренавиване

автор:Валентин Георгиев

visibility 114

/ брой: 84

За наше добро

visibility 112

/ брой: 84

Натровената Европа

автор:Юри Михалков

visibility 115

/ брой: 84

БСП: Да кажем ясно и високо - алтернатива има!

автор:Дума

visibility 139

/ брой: 84

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ