Платени зони вместо паркинги
/ брой: 5
Категоричният отказ за изграждане на безплатни обществени паркинги в София през последното десетилетие не е случаен. Бездействието не е просто следствие на мързел, незаинтересованост или избягване на отговорност. Това е съзнателно разработвана стратегия на Столичната община, която няма полза да влага в строеж на паркоместа парите, взети от същите шофьори за синя и зелена зона. Просто и ясно. Защо властта да гребе с шепи от ковчежето със златните монети, събирани за всеки час паркиране в центъра на София? Защо да изгражда инфраструктура в полза на автомобилоползвателите с едната ръка, след като в същото време с другата им бърка в джоба чрез зоните? Именно от тях годишно Центърът за градска мобилност събира между 40 и 50 милиона лева. С тях могат да се направят доста неща в областта на транспорта.
Активна неправителствена организация като "Спаси София" си направи труда да посочи разчети как да се разходват приходите, колко и за какви дейности са нужни, каква е европейската практика. Но цялото усилие ще отиде на вятъра. Не защото не е правилно и полезно. А защото всички тези съвети са добре известни на управляващи и администрация. Те отлично познават и чуждия опит, и добрите практики, и начините за усвояване на средствата. Но едно е да знаеш какво да правиш с обществените пари, друго е да искаш да ги инвестираш ефективно. Та нали, ако от ГЕРБ изхарчат по предназначение тези милиони, събирани годишно в Центъра за градска мобилност, няма да има с какво да се пълнят тайни дупки и процепи. Неслучайно ЦГМ е известен като черната дупка на общината. Тя само дърпа, но не връща. Така че паркинги - под земята или на няколко етажа, няма да дочакаме скоро. По-вероятно идва времето за поредно увеличаване на зелената зона. Скоро и във вашия квартал.