05 Юни 2025четвъртък22:13 ч.

Над 800 000 семейни магазина у нас са изчезнали за 20 години

Продават ни млечни продукти със 100% надценка

/ брой: 28

автор:Дума

visibility 270

Над 800 000 семейни магазина в България са изчезнали за последните 20 години. Производител, който не работи с търговските вериги, неизбежно ще фалира. Редно е да се въведат правила на доставка по агрохранителната верига. Това каза бившият министър на земеделието Кирил Вътев в студиото на "Здравей, България".
Той посочи, че веригите у нас не работят по правилата, по които действат в държавите, от които идват. Например, в събота и неделя да не работят, да затварят в 20 ч., а така да дават възможност на малките магазини да функционират. Нашата държава не си е на мястото, а за това не са виновни веригите. В някои европейски градове супермаркетите дори не са в центровете на кварталите, а в обособени търговски зони", коментира Вътев.
По думите му при проучване от рафта назад, с участието на инспектори от НАП и БАБХ, е установена надценка за млечните продукти от над 100%.
Председателят на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата Владимир Иванов смята, че за урегулиране на цените е необходим много повече контрол и спазване на правилата на пазара, както и да има равнопоставеност в конкурентната борба. "Има структурен проблем в разпределянето на търговията. Веригата е неефективна, някъде има по 3-4 нива на прекупвачи, през които преминават стоките, докато стигнат до потребителите. Невъзможно е да има голямо изменение на цените, въпреки това. Нужно е да се създаде Сдружение на земеделски производители и търговски структури, които да са тяхна собственост. Това е единственото решение", отбеляза Иванов.
Председателят на Асоциацията на млекопреработвателите Димитър Зоров отхвърля и твърденията, че производителите имат най-голяма печалба. "Надценката от производителя до крайната цена е между 55 и 90%. Това в цифри означава, че ако началната цена е 10 лева, след това скача на около 16-18 лева. Основната причина не е в производителя. Най-голямата печалба е в продавача на конкретната стока. Има два вида търговия - пряка доставка (в големите вериги), и с прекупвачи. От една година цените не са променяни чувствително, а за последния месец опаковките за бутилките например са повишени с 15% заради изискване на ЕК за рециклирания материал. Факторите, които влияят върху цената на продуктите, са ги оскъпили с 25-30%", подчерта Зоров.

Назначават още 220 чиновници в агроминистерството и ДФЗ

автор:Дума

visibility 456

/ брой: 100

Нови изисквания за телефоните в ЕС в сила от 20 юни

автор:Дума

visibility 444

/ брой: 100

България защити странджанския билков чай за пазара на ЕС

автор:Дума

visibility 448

/ брой: 100

Пчелари настояват да се намали интервалът за пръскания

автор:Дума

visibility 438

/ брой: 100

ЕС отлага мерки срещу Букурещ заради дефицита

автор:Дума

visibility 449

/ брой: 100

НАТО планира засилване на военната си мощ

автор:Дума

visibility 465

/ брой: 100

Мелони и Макрон преодоляха различията

автор:Дума

visibility 437

/ брой: 100

Накратко

автор:Дума

visibility 429

/ брой: 100

Непростимо

автор:Александър Симов

visibility 469

/ брой: 100

Нелеп пиар

visibility 466

/ брой: 100

Рестарт - тук и сега

автор:Дума

visibility 455

/ брой: 100

"Локалите" - насилници без кауза

автор:Юлия Кулинска

visibility 455

/ брой: 100

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ