Пътна каша
/ брой: 226
Агенция "Пътна инфраструктура" явно има много пари и поради тази причина е поръчала специално социологическо проучване, за да разбере какви са настроенията на хората за предстоящото въвеждане на тол системата по пътищата. Оставяме настрана факта, че все още страната ни няма достатъчно читави пътища за изграждането на подобна система. В нормалните страни тя важи само за магистралите.
По-важното в случая са две неща. Първото е, че въпреки усилията да се напудрят фактите, от изследването става ясно, че българите нямат достатъчно информация какво им предстои по пътищата. Оказва се, че само 40% от шофьорите са наясно с проблема, като отговарят, че от началото на 2019 г. се въвеждат електронните винетки. Освен това само 33% от запитаните казват, че идеята за уикенд-винетката изглежда е по-удобна, но 58% смятат, че този тип винетка няма да е удобен вариант.
И второ, което може би е по-важно, че на самите управляващи не им е ясно под шапката какво точно трябва да се направи, за да не забъркат поредната управленска каша. Примери в това отношение колкото искаш напоследък. Според Антон Антонов, управител на новосъздаденото тол-управление в АПИ, през декември ще предложат за обсъждане обхвата на тол-системата и варианти за тол-таксите. Като постигнат консенсус, те трябва да получат одобрението на Брюксел. Все още няма отговор и на основни въпроси като този за обхвата на тол системата. Появяват се разнопосочни сигнали, според които тя ще обхване от 40 до 60% от пътищата, което е много повече от магистралите. Това на практика означава, че хората ще си плащат, за да преминават през познатите дупки по шосетата. Освен това на по-голямата част от шофьорите не им е ясно дали ще се плаща допълнително за тол-системата, щом са си купили електронна винетка. Не им е ясно и откога ще влезе тя в експлоатация. За камионите е ясно - от 16 август, а за леките коли все още не се знае. Явно целта е да плащаме повече компенсаторни такси. Изобщо пълна, пардон пътна, каша.