Пакетът "Макрон" отива в ЕП, въпреки възраженията на България
Транспортните министри от ЕС одобриха вариант на Пакета "Макрон", но с текстове, срещу които възразиха осем държави, включително и България. Повече от 14 часа продължиха преговорите в Брюксел, за да се стигне до компромис по реформата в международните превози, предаде Франс Прес. Текстовете бяха приети и ще отидат отново в Европейския парламент, въпреки съпротивата на няколко държави.
Вариантът предвижда седмичната почивка на водачите да бъде извън шофьорската кабина. Те трябва да се връщат в страната, където са базирани фирмите им, най-малко веднъж на четири седмици, освен в някои особени случаи.
Превозвачите ще трябва да правят и минимум пет дни пауза между две серии каботажни превози в друга страна, за да се избегне това тази практика в чужбина да стане почти постоянна, се казва в споразумението. Статутът на командирован работник ще трябва да се прилага системно и при този вид превози.
Преговорите между европейските министри на транспорта бяха белязани от разногласия между два блока страни, обвиняващи се съответно в социален дъмпинг и в прикрит протекционизъм, посочва Франс Прес. Полша и Унгария заклеймиха споразумението като „непропорционално”, „дискриминационно” и „протекционистично”. Според тях то ще навреди на конкурентоспособността в сектора. Подобна е и позицията на България. Нашите евродепутатите се противопоставиха на част от текстовете с мотива, че новите правила поставят превозвачите от по-малките държави в ЕС в дискриминационна позиция спрямо големите.
Споразумението „цели да установи по-справедливи правила за водачите и транспортните компании и да засили ефективността на националните контролни власти“, е мнението на австрийският министър Норберт Хофер, който бе председател на срещата.
Текстът, приет от мнозинството от страните в ЕС, е „голям напредък за хармонизиране на социалните права на заетите в сектора“, смята френската министърка Елизабет Борн.
Страни като Франция и Германия, разтревожени от конкуренцията на фирми в държави членки, където пътните разходи са по-ниски, успяха да издействат прилагане в международните превози на статута на командирован работник (на когото се заплаща според условията на страната, в която пътува), допълва Франс Прес.