02 Юни 2024неделя05:57 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Проф. Петър Колев:

Отваряме общ инженерен факултет

В "Южен поток" ще има модул и за обучение на специалисти, очаква ректорът на Висшето транспортно училище "Тодор Каблешков"

/ брой: 89

автор:Дума

visibility 73

- Във вашето висше училище се създава първият съвместен факултет от инициативите на асоциацията. Какво ще представлява той?
- Той е функционален. Това беше единствено възможната форма при сегашното законодателство. Като прецедент подобна форма съществува, макар да я няма в закона, в Техническия университет в София - там има съвместно обучение на немски, английски, френски език. Схемата при нас е подобна. 
Убеден съм, че такъв подход - създаването на функционален факултет, е полезен и трябва да бъде основа на един процес, последователност от действия за създаването на нормален факултет. Факултетът, който създаваме, отначало няма да има катедри, но може да създава свои структури. Той ще натрупа опит, отначало в обучението с катедрите на университета, след това - с допълнително набиране на преподаватели. Преподаватели можем да наберем само ако се води обучение и има нужда от тях. Когато това всичко стане, ние всъщност ще сме подготвени с проект за регистрацията на нормален факултет. Сега се прави обратното - има някакъв ентусиазъм, правят се планове и се казва: правим факултет. А няма нищо в него, той е празен. Аз мисля, че нашият път е по-правилен - първо формата се напълва със съдържание и тогава натрупаният количествен опит води до качествени изменения.
- Но все пак ще се обучават студенти по програми в този макар и функционален факултет?
- Да, такава е идеята. Планираме той да бъде на смесено финансиране. Ще се подготвят специалисти за енергийните проекти у нас, нашият университет е силен в общотехническата фундаментална подготовка. Планираме до ниво бакалавър обучението да бъде при нас, а магистърските програми ще са двугодишни и ще са три - в областта на проектирането и строителството на преносни мрежи за нефт и газ, на експлоатацията и мениджмънта, както и на т.нар. безразрушителен контрол на машини и съоръжения, като добавихме и железен път. Обучението в първата програма ще е при нас, съответно - с трансфер на преподаватели от Русия. А  другите две ще са в Руския университет за нефт и газ "Губкина". Ние имаме капацитет в направлението машинно инженерство, можем още от тази есен да приемем общо 40 човека, а след това - по 15 в двете магистърски програми, които ще са в Русия, и 10, които ще бъдат у нас.
Проектът няма да спре само в България. Бъдещата енергийна система "Южен поток" например пресича много страни и нуждата от специалисти в енергетиката ще нараства. Броят на студенти, които трябва да подготви България, не предполага създаването на тежка, скъпоструваща материална база, тъй като обучението в областта, за която говорим - "Тръбопреносна мрежа нефт и газ", е доста сложно, изисква лаборатории, стажове, полигони и стендове за изпитания. За страната ни е добре в тези проекти да работят български специалисти, но е по-изгодно при обучението им да се използва потенциалът на Русия и на България. Обучението обаче е скъпо и понеже за България не са необходими чак толкова много кадри, не е целесъобразно то да се изгради само на едно място. Затова и направихме асоциацията - за да обединим усилията на потенциала и капацитета на Русия и на България, за да направим всеки според това каквото може.
Има и още една несъмнена полза - за самото обучение, защото при такава форма става обмен на научните постижения на двете държави.
- Как ще се правите с финансирането, което и без това у нас не е голямо?
- За обучението на бакалаврите средствата, които бихме получили като държавна поръчка, донякъде ще ни свършат работа. Но трансферът на преподавателите би трябвало да е ангажимент на бизнеса. Участието на бизнеса ще е фактор за мотивирането на младите хора да учат в тези програми - компаниите може да извършват мониторинг за качеството на тяхното обучение, да отпускат стипендии с възможност за работа в енергийния отрасъл. Знаете, че той има добър социален престиж и това ще бъде може би привлекателната страна за младежите да учат в този факултет. Доколкото ми бе обяснено, във всички големи енергийни проекти са предвидени и суми за обучение. Вероятно такива суми има и в проекта за "Южен поток", който предстои да се изгражда. Тези средства биха могли да се използват за обучение на необходимите кадри. Предстои да се изгради и предприятието "Южен поток-България", бихме искали трансферът на преподавателите, стипендиите за обучението в Русия да се осигурят оттам. Това на практика означава да видим в действие  основния призив - обвръзване на науката и бизнеса, който би могъл да си поръчва подготовката на нужните му кадри.
- По света това отдавна е така.
- Знам, че е така по света, но ние само говорим. Искаме най-сетне да го направим. Но не е достатъчно само да искаме, трябва взаимно да си помагаме и да го направим реално. 
 

Личните карти поскъпват почти двойно

автор:Дума

visibility 784

/ брой: 101

Въвеждат таван на изпитите за шофьорска книжка

автор:Дума

visibility 781

/ брой: 101

Газът от Азербайджан ще покрие 81% от вноса през юни

автор:Дума

visibility 685

/ брой: 101

Животновъди блокират Подбалканския път

автор:Дума

visibility 668

/ брой: 101

Сигнално действие в ядрената сфера

автор:Дума

visibility 818

/ брой: 101

Българи в затвора за измама на Острова

автор:Дума

visibility 771

/ брой: 101

Фетхуллах Гюлен бил отвлечен в САЩ

автор:Дума

visibility 975

/ брой: 101

По-високи мита за зърното от Русия и Беларус

автор:Дума

visibility 742

/ брой: 101

Здравето като бизнес

автор:Таня Глухчева

visibility 769

/ брой: 101

Идеология в технологията

visibility 791

/ брой: 101

Най-важно е да не губиш връзката с хората

автор:Юлия Кулинска

visibility 770

/ брой: 101

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ