Проф. Петър Колев:
Отваряме общ инженерен факултет
В "Южен поток" ще има модул и за обучение на специалисти, очаква ректорът на Висшето транспортно училище "Тодор Каблешков"
/ брой: 89
- Във вашето висше училище се създава първият съвместен факултет от инициативите на асоциацията. Какво ще представлява той?
- Той е функционален. Това беше единствено възможната форма при сегашното законодателство. Като прецедент подобна форма съществува, макар да я няма в закона, в Техническия университет в София - там има съвместно обучение на немски, английски, френски език. Схемата при нас е подобна.
Убеден съм, че такъв подход - създаването на функционален факултет, е полезен и трябва да бъде основа на един процес, последователност от действия за създаването на нормален факултет. Факултетът, който създаваме, отначало няма да има катедри, но може да създава свои структури. Той ще натрупа опит, отначало в обучението с катедрите на университета, след това - с допълнително набиране на преподаватели. Преподаватели можем да наберем само ако се води обучение и има нужда от тях. Когато това всичко стане, ние всъщност ще сме подготвени с проект за регистрацията на нормален факултет. Сега се прави обратното - има някакъв ентусиазъм, правят се планове и се казва: правим факултет. А няма нищо в него, той е празен. Аз мисля, че нашият път е по-правилен - първо формата се напълва със съдържание и тогава натрупаният количествен опит води до качествени изменения.
- Но все пак ще се обучават студенти по програми в този макар и функционален факултет?
- Да, такава е идеята. Планираме той да бъде на смесено финансиране. Ще се подготвят специалисти за енергийните проекти у нас, нашият университет е силен в общотехническата фундаментална подготовка. Планираме до ниво бакалавър обучението да бъде при нас, а магистърските програми ще са двугодишни и ще са три - в областта на проектирането и строителството на преносни мрежи за нефт и газ, на експлоатацията и мениджмънта, както и на т.нар. безразрушителен контрол на машини и съоръжения, като добавихме и железен път. Обучението в първата програма ще е при нас, съответно - с трансфер на преподаватели от Русия. А другите две ще са в Руския университет за нефт и газ "Губкина". Ние имаме капацитет в направлението машинно инженерство, можем още от тази есен да приемем общо 40 човека, а след това - по 15 в двете магистърски програми, които ще са в Русия, и 10, които ще бъдат у нас.
Проектът няма да спре само в България. Бъдещата енергийна система "Южен поток" например пресича много страни и нуждата от специалисти в енергетиката ще нараства. Броят на студенти, които трябва да подготви България, не предполага създаването на тежка, скъпоструваща материална база, тъй като обучението в областта, за която говорим - "Тръбопреносна мрежа нефт и газ", е доста сложно, изисква лаборатории, стажове, полигони и стендове за изпитания. За страната ни е добре в тези проекти да работят български специалисти, но е по-изгодно при обучението им да се използва потенциалът на Русия и на България. Обучението обаче е скъпо и понеже за България не са необходими чак толкова много кадри, не е целесъобразно то да се изгради само на едно място. Затова и направихме асоциацията - за да обединим усилията на потенциала и капацитета на Русия и на България, за да направим всеки според това каквото може.
Има и още една несъмнена полза - за самото обучение, защото при такава форма става обмен на научните постижения на двете държави.
- Как ще се правите с финансирането, което и без това у нас не е голямо?
- За обучението на бакалаврите средствата, които бихме получили като държавна поръчка, донякъде ще ни свършат работа. Но трансферът на преподавателите би трябвало да е ангажимент на бизнеса. Участието на бизнеса ще е фактор за мотивирането на младите хора да учат в тези програми - компаниите може да извършват мониторинг за качеството на тяхното обучение, да отпускат стипендии с възможност за работа в енергийния отрасъл. Знаете, че той има добър социален престиж и това ще бъде може би привлекателната страна за младежите да учат в този факултет. Доколкото ми бе обяснено, във всички големи енергийни проекти са предвидени и суми за обучение. Вероятно такива суми има и в проекта за "Южен поток", който предстои да се изгражда. Тези средства биха могли да се използват за обучение на необходимите кадри. Предстои да се изгради и предприятието "Южен поток-България", бихме искали трансферът на преподавателите, стипендиите за обучението в Русия да се осигурят оттам. Това на практика означава да видим в действие основния призив - обвръзване на науката и бизнеса, който би могъл да си поръчва подготовката на нужните му кадри.
- По света това отдавна е така.
- Знам, че е така по света, но ние само говорим. Искаме най-сетне да го направим. Но не е достатъчно само да искаме, трябва взаимно да си помагаме и да го направим реално.