05 Юни 2025четвъртък12:22 ч.

Отвъд огледалните стъкла

/ брой: 214

автор:Ралица Табакова

visibility 2720

България през 2010 г. се е сдобила с най-много нови молове и търговски центрове от всички държави в ЕС. България през 2010 г. се е покрила с лъскави стъклени мастодонти, символ на западната консуматорска култура, бързото забогатяване и най-модерния начин за пране на пари у нас.
В България през 2010 г. деца умират посред бял ден под напора на рушащи се блокове в ромско гето, а роднините им запълват ежедневието си, като вадят арматурното желязо от бетонните постройки.
Сред огромния стъклен свят на моловете се разминават 14-годишни ученички с полички за четирицифрени суми и семейство пенсионери, стискащи здраво торбичка с кисело мляко за 8 стотинки. Същите тези ученички влизат в двора на гимназията си навръх 15 септември с вечерни рокли, голи гърбове и 20-сантиметрови токчета. Те са обиколили поне десет пъти всички молове, за да са "най-натоканите" на първия учебен ден. Девойките се взират с възхищение в собственото си отражение сред стъклата на мола, който представлява целия им свят. В този свят е лъскаво, шумно, шарено, модерно, баровско и най-вече скъпарско. Външният вид е издигнат в култ, а щастието в живота се измерва в нулите, изписани в цената на поредната покупка.
В този свят не са и чували, че техни връстници живеят в блок без стени, без входни врати и течаща вода. В този свят старците, вечерящи с кисело мляко за 8 стотинки, са неудачници, глупаци или просто бедняци.
За гимназистките от мола най-голямата забава е да се кискат на момчето от съседния клас, което за 15 септември е облякло старо костюмче с окъсели ръкави и отеснели крачоли. Гимназистките от мола не са и чували, че най-истинско е отражението не в прозорците с огледални стъкла, а в очите на мама и татко. За момиченцата с бални рокли училищният двор е просто поредният моден подиум. Те не разбират, а може би дори не знаят, че за момченцето с окъселия костюм 15 септември е празник и повод за гордост.
Зад студената стъклария на мола светът се върти около дрешки, кредитни карти, лъскави автомобили и изкуствена красота. Огледалните прозорци напълно изолират онзи свят от външната реалност, където има и ромско гето, и гладни пенсионери, и бедни деца.
България е първа по молове в ЕС. В България само за шест месеца огледалните прозорци са превзели над 200 000 квадратни метра. Огромните лъскави магазини поглъщат децата ни и им показват своя свят. Студен, консуматорски, изкуствен, но ослепителен. Спуснал завеса от огледала, скриващи реалността. Магията на огледалата днес напомня за онази страховита сила на Снежната кралица на Андерсен, която вледенява сърцето на малкия Кай. Момченцето забравя що е обич, не умее да плаче, очите му ослепяват за красотата, а душата му се затваря за приятелството.
Кой ще разтопи леда в сърцето на Кай от мола в България? Със сигурност магията е в някого, който крачи отвъд огледалните стъкла.

България е готова да приеме еврото от 1 януари 2026 г.

автор:Дума

visibility 92

/ брой: 100

Иван Иванов оглави Държавната агенция за бежанците

автор:Дума

visibility 89

/ брой: 100

Борбата с насилието е водещ приоритет за кабинета

автор:Дума

visibility 84

/ брой: 100

Назначават още 220 чиновници в агроминистерството и ДФЗ

автор:Дума

visibility 86

/ брой: 100

Нови изисквания за телефоните в ЕС в сила от 20 юни

автор:Дума

visibility 87

/ брой: 100

България защити странджанския билков чай за пазара на ЕС

автор:Дума

visibility 95

/ брой: 100

Пчелари настояват да се намали интервалът за пръскания

автор:Дума

visibility 86

/ брой: 100

ЕС отлага мерки срещу Букурещ заради дефицита

автор:Дума

visibility 84

/ брой: 100

НАТО планира засилване на военната си мощ

автор:Дума

visibility 85

/ брой: 100

Мелони и Макрон преодоляха различията

автор:Дума

visibility 83

/ брой: 100

Накратко

автор:Дума

visibility 72

/ брой: 100

Непростимо

автор:Александър Симов

visibility 66

/ брой: 100

Нелеп пиар

visibility 81

/ брой: 100

Рестарт - тук и сега

автор:Дума

visibility 78

/ брой: 100

"Локалите" - насилници без кауза

автор:Юлия Кулинска

visibility 84

/ брой: 100

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ