Отрязаха метрото от новите европари за транспорт
Правителството търси финансиране от Плана за възстановяване на ЕС
/ брой: 21
Дострояването на третата линия на метрото в София се оказа под въпрос заради несигурно финансиране. Въпреки това по двата етапа за довършване на третия метродиаметър вече има обявени обществени поръчки за избор на изпълнител. През декември тръгна търгът за лот 1 за участъка от метростанция "Хаджи Димитър" до жк "Левски" с дължина 3 км и с 3 метростанции. В средата на януари пък бе обявен конкурсът за лот 2, който обхваща участък от ул. "Шипка" през жк "Слатина" и зала "Арена армеец" до бул. "Цариградско шосе" след Окръжна болница с дължина 6 км и с 6 метростанции.
Оказа се обаче, че разширяването на третата линия не е допуснато за финансиране по бъдещата европрограма за транспорт и правителството спешно пробва да му осигури пари по Плана за възстановяване на Европейския съюз. Националният план, чрез който България трябва да усвои 12 млрд. лв. грантове и до 9 млрд. лв. заеми до 2026 г. от Инструмента за възстановяване на ЕС, обаче все още не е завършен и не е одобрен от Брюксел.
В отговор на запитване на "Медиапул" от транспортното министерство потвърждават, че финансирането на проекта за разширяване на метрото по Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР) е проблематично поради изискванията за "балансирано развитие на регионите и се налага то да бъде осъществено с друг инструмент". От транспортното ведомство уточниха още, че първоначално предвидените средства от ЕФРР в бъдещата програма "Транспортна свързаност" ще бъдат предназначени за други мерки - модернизация, дигитализация, декарбонизация, интермодалност. Така в последния вариант на Националния план за възстановяване и устойчивост на България проектът за метрото е включен под името "Осигуряване на устойчива транспортна свързаност чрез изграждане на участъци от Линия 3 на метрото в София". В същото време става ясно, че в проекта на плана, пуснат за обществено обсъждане на правителствен портал, софийското метро не фигурира за финансиране.
Ако софийското метро бъде одобрено за финансиране по Инструмента за възстановяване на ЕС, се планира разширяването му да се случи в двата лота за общо 360 млн. лв. Очаква се целият проект да струва 763 млн. лв., като от тях 403 млн. лв. трябва да са национално осигурени.