Образование
Още един колеж ще се преобразува във висше училище
/ брой: 240
Частният Колеж по икономика и администрация в Пловдив да се преобразува в "специализирано Висше училище по сигурност и икономика", предлага МОН с проект за решение, който трябва да бъде одобрен от правителството и след това от Народното събрание. От документа не става ясно дали Националната агенция за оценяване и акредитация (НАОА) е дала положителна оценка на проекта за преобразуване на колежа, както изисква Законът за висшето образование. Не личи има ли такъв проект и от сайта на самата НАОА. Там е записано само, че колежът е получил институционална акредитация през юли 2010 г. за срок от 6 години с оценка "добър". От програмната му акредитация пък научаваме, че НАОА е одобрила проект за откриване на професионално направление "Национална сигурност", със срок на реализиране до 30 октомври 2016 г.
Служебният екип в МОН, който няма правомощия да променя статута на висши училища, продължава да работи като редовен управленски екип. Ако предложението бъде прието, у нас ще останат само 6 самостоятелни колежа. След като навремето 22 специализирани висши училища накуп бяха повишени в ранг и станаха университети, сега модата е да се повишава в степен и рангът на колежите, които по закон обучават с 3-годишен курс само в образователната степен "професионален бакалавър". Ако се преобразуват в специализирани висши училища, те придобиват право да обучават бакалаври с 4-годишно обучение и магистри с още 1,5 до 2,5 години и дори докторанти. При това обикновено се увеличава капацитетът на висшите училища и приемът на първокурсници. Така България се докара до положението бройките за прием във вузовете да са с по 7-8 хиляди повече от броя на всички завършващи средно образование в съответната година.
В момента мрежата на висшето образование у нас се състои от 51 висши училища - 37 държавни и 14 частни. От тях 44 са университети и специализирани висши училища и 7 са самостоятелни колежи. "Тази мрежа надвишава значително средните показатели на редица съпоставими като население и територия страни от ЕС", е записано в проекта на МОН за нова Стратегия за висшето образование до 2020 г. У нас от години се говори за нуждата от оптимизиране и свиване на раздутата мрежа от вузове и техни филиали, но действията на властта под влияние на местни лобита са винаги в обратна посока - създаване на нови и повишаване на ранга на съществуващите. Заради това най-вероятно предвидените в стратегията за висшето образование мерки няма да бъдат реализирани. Тя предвижда сегашните университети да бъдат диференцирани и да се обособят класически университети, а другите, които обучават само в едно или няколко сродни направления, да бъдат върнати към статута на специализирани висши училища. Образователната степен "професионален бакалавър" вероятно ще бъде премахната, но стратегията не посочва при това положение какво ще отличава колежите от останалите вузове. Продължава да "виси" дори необсъждан проблемът дали колежите не трябва да дават професионално висше образование за изпълнителски кадри или пък да придобият статут на междинни образователни институции - между средното и висшето образование.