Още 50 години
/ брой: 9
Евгени ГАВРИЛОВ
Регионалният министър Гроздан Караджов откри вчера не една, а две Америки наведнъж. Според първата, станалото нарицателно магистрално строителство по време на ГЕРБ не е било подсигурено с достатъчно финансиране и държавата тепърва отново ще трябва да търси и осигурява милиарди за завършването на проектите. Освен това се оказа, че твърденията и тупането в гърдите на доскорошния премиер Бойко Борисов за 2024 г. като краен срок за завършването на магистрала "Хемус" отиват в небитието.
Във втория си мандат правителството на Борисов замрази "Хемус". След това бе написана стратегия за съживяване на Северозапада. Тя обаче по едно време се загуби в небитието заедно с "Хемус", за да дойде краят на 2018 г. Тогава Той строи кметовете на общините по трасето на пътя и благосклонно обяви, че дава 1,4 млрд. лв., за да осигури необратимото финансиране на магистралата. Всички градоначалници благодариха, както и на Тодор Живков не биха благодарили.
Зад това "необратимо" финансиране обаче двете служебни правителства и сегашният редовен кабинет разкриха такива нарушения и неразбории, от които на човек може да му настръхне косата.
Дострояването на магистрала "Хемус" реално започна по времето на третия мандат на ГЕРБ и "Обединени патриоти". За целта на два пъти правителството на Бойко Борисов отпусна общо около 2,7 млрд. лева. Средствата бяха заделени в специална сметка в БНБ. Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) възложи изграждането на държавната компания "Автомагистрали" с вътрешно възлагане (in house поръчка). Тя, тъй като няма достатъчно хора и техника, го превъзложи на строителни фирми с договори за доставка на техника, материали и специфични дейности (наемането на хората). По този начин бе заобиколен Законът за обществените поръчки.
Вчера се разбра обаче, че в момента държавната компания "Автомагистрали" има само 2 милиона лева по сметките си.
Освен това и магистрала "Струма" е много далеч от финал заради участъка в Кресненското дефиле. И изобщо не е сигурно, че ще може да разчита на евросредства - почти навсякъде има огромни закъснения с одобряването на проекти, екооценки, устройствени планове и отчуждения. За сметка на това обаче службите засякоха милиони, изнасяни в сакове за чужбина. Стигна се дори дотам сегашното правителство да иска извънреден закон, за да може магистрала "Хемус" да бъде завършена по някакъв начин.
Реалните възможности за изход от ситуацията са две. Едната е да се прекратят всички сключени договори между "Автомагистрали" и частните фирми за строежа на "Хемус" и да се обявят обществени поръчки. Появиха се информации, че подобни процедури вече са започнали. Другият вариант е "Автомагистрали" сама да довърши проекта, за което обаче, както изглежда, ще трябва още половин век. Както е известно, първата копка на "Хемус" е направена през 1974 г.
А на какво ли ще замирише, ако някой се разрови около друг любим проект на ГЕРБ - газовата връзка с Гърция? Никой не знае. Поне засега.