Организация на медиите в Югоизточна Европа:
Българските медии обслужват бизнес интереси
/ брой: 99
Поредна остра критика понесе българската журналистическа гилдия. Ударът този път идва от Организацията на медиите в Югоизточна Европа SEEMO, която излезе с доклад за медийната среда. Българските медии се съобразяват с бизнес интересите на медийните собственици и премълчават информация, която може да се интерпретира като вредна за шефовете им, се казва в документа.
През април представители на организацията са се срещнали с 25 главни редактори, известни журналисти, медийни експерти и неправителствени организации, както и с вътрешния министър Цветан Цветанов. В доклада става въпрос за двете основни групировки, които притежават основната част от медийния бизнес в България - Медийна група България Холдинг"(МГБХ) и "Нова българска медийна група", и за техните бизнес интереси в различни икономически сфери.
Според SEEMO в журналистиката у нас няма никаква идеология, а става дума за бизнес и лични интереси. Организацията отчита, че дори независими медии, ценени за интелектуалното им съдържание, които не са част от двете големи групировки, се въздържат да засягат тези икономически зони, в които интерес имат техните собственици. Така например, ако собственикът е в нефтения бизнес, медията му не пише задълбочени статии за енергетика, посочва докладът.
Чуждестранните собственици на медии са считани за надеждни, с дългосрочно мислене, което принципно изключва намесата им в ежедневните редакционни решения. Българските са възприемани като инвеститори с краткосрочна визия, които се стремят към незабавни печалби, което е повлияло на качеството на медиите, превръщайки повечето от всекидневниците в таблоиди. Хората не могат да разчитат на конкретна медия, за да получават информация, която е от обществен интерес, а трябва да следят различни издания и онлайн медии.