01 Юни 2024събота16:20 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Огледалото на Андрей Тарковски

За една среща със сина на великия руски режисьор

/ брой: 67

visibility 81

Юрий Лепски

Днес Андрей Тарковски живее във Флоренция, на улица "Сан Николо" 91. Трябва да се тръгне от галерията Уфици, през стария мост да се прекоси Арно и на другия бряг да се изминат още 500 метра. В тясната уличка ще откриете стара къща с масивна врата и каменна плоча на нея. На плочата е издълбан надпис: "Андрей Тарковски. Най-великият режисьор на духовното кино в изгнание във Флоренция е прекарал в този дом последните години от живота си. Гост и почетен гражданин на Флоренция".
Точно в определеното време бях пред тази врата, натиснах звънеца, с труд отворих масивната врата, качих се с асансьора на последния етаж и стиснах протегната ръка. На вратата на просторния апартамент стоеше Андрей Тарковски - синът на великия руски режисьор. Неговият любим син.
След инфаркта на Андрей Арсениевич му препоръчват да се разхожда повече на въздух. Тарковски с удоволствие изпълнявал тази препоръка. Викал овчарката Дака, малкия Тяпа - така наричал своя любим Андрюша - и тримата отивали на разходка по брега. Тарковски учил сина си да гледа: ето дърво, виж какво е красиво; а ако поседнем тук, вляво от дървото ще се появи църквичка и зелено хълмче - красота! Тяпа попивал тези уроци, опитвал се да гледа сам, така, че картината също да е красива, като при баща му. Бащата го учил да разглежда движенията на насекомите в тревата, да разбира тихия живот на растенията, взаимодействието между вятъра и листата... Вкъщи също са имали любимо занимание: Андрей Арсениевич слагал Тяпа до себе си на дивана, слагал на коленете си тежък албум с репродукции на художници от Италианското възраждане и те с часове разглеждали картините на Леонардо, Белини, Джото, Ботичели, Микеланджело, Тинторето, Веронезе, Караваджо...
Те толкова се сближили, че когато Тарковски бил принуден да напусне родината си, сбогуването с Тяпа за него било като открита рана. И синът не можел да си представи как ще живее без разговорите с баща си, без неговите тихи и завладяващи уроци за живота. Четири години не пускали Андрей при баща му. На съветските власти и партийните началници им било по-изгодно да държат момчето като заложник: така са можели поне някак си да влияят върху гениалния режисьор. Те пуснали Андрей едва когато разбрали, че Тарковски е смъртно болен и вече става въпрос за седмици.
От дневника на Адрей Тарковски:
"Ужасно тъгувам за Тяпус!
Наистина, животът вече е абсолютно непоносим и, ако не беше Андрюшка, мисълта за смъртта щеше да е единствено възможната.
Боже! Колко тъгувам за Андрюшка! Просто е невъзможно да се опишат тези мъчения. Нима ще го видя най-накрая?!
Обади ми се Марина Влади и каза, че Воронцов, посланикът, й е казал, че пускат Андрюшка тези дни. Нима трябваше смъртоносно да се разболея, за да сме заедно?!".
След дългоочакваната среща двамата успяват да прекарат заедно около година. Няколко недълги месеци на щастието от общуването между баща и син. Когато бащата умира, собственият живот изглеждал на Андрей безсмислен и празен. И заради това мъчителен.
И ето веднъж той включил видеото и започнал да гледа филмите на баща си. Всички поред. Един след друг. Гледал няколко дни. Тези дни преминали така, все едно отново били заедно с баща му и отново разговаряли, и отново гледали това, което някога било около тях. В своите филми бащата е живеел. Оттогава той постоянно гледа отново и отново "Андрей Рубльов", "Огледалото", "Сталкер", "Носталгия"... Това е територията на тяхното общуване с бащата. Това е неговото огледало, в което той внимателно се вглежда, радостно разпознавайки познатите бащини черти.
Помолих Андрей да намери непубликувана снимка на баща му. Той донесе няколко огромни архивни папки. Бях потресен с какво внимание пази министерството на културата на Италия всеки документ, всяка рисунка и снимка на руския режисьор Андрей Тарковски. Кметството на Флоренция е дало този апартамент в центъра на стария град за фонда "Андрей Тарковски". Тъжно, че у нас в Русия вече я няма къщата, където са живели Тарковски. Съборили са я.
Защо във Флоренция се отнасят с такова уважение към прогонения Тарковски? Може би защото на съвестта на Флоренция е прогонването на великия Данте Алигери? Ако е така, то уроците от прогонването тук, на бреговете на Арно, са усвоени и разбрани. Но това са други брегове.
 

Личните карти поскъпват почти двойно

автор:Дума

visibility 707

/ брой: 101

Въвеждат таван на изпитите за шофьорска книжка

автор:Дума

visibility 696

/ брой: 101

Газът от Азербайджан ще покрие 81% от вноса през юни

автор:Дума

visibility 634

/ брой: 101

Животновъди блокират Подбалканския път

автор:Дума

visibility 612

/ брой: 101

Сигнално действие в ядрената сфера

автор:Дума

visibility 746

/ брой: 101

Българи в затвора за измама на Острова

автор:Дума

visibility 698

/ брой: 101

Фетхуллах Гюлен бил отвлечен в САЩ

автор:Дума

visibility 907

/ брой: 101

По-високи мита за зърното от Русия и Беларус

автор:Дума

visibility 671

/ брой: 101

Здравето като бизнес

автор:Таня Глухчева

visibility 683

/ брой: 101

Идеология в технологията

visibility 707

/ брой: 101

Най-важно е да не губиш връзката с хората

автор:Юлия Кулинска

visibility 684

/ брой: 101

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ