06 Май 2024понеделник18:19 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Веселин Василев:

Няма по-голямо щастие от шанса да играеш за деца

Една от най-важните ни мисии е от нашата сцена да звучи книжовен български език, казва известният актьор, основател и директор на театър "Весел"

/ брой: 37

автор:Вилиана Семерджиева

visibility 3873

Веселин Василев е роден във Велико Търново на 8 март 1963 г. Висшето си образование е завършил във ВТУ "Св. св. Кирил и Методий". До 1989 г. е актьор в Държавен куклен театър - Шумен. От 1989 до 1995 г. работи в ДКТ - Търговище, и в ДКТ "Патиланчо". На сцената на тези куклени театри е изиграл над 50 роли в спектакли на режисьорите Лидия Александрова, Злати Златев, Пламен Дипчиков, Венелин Кьосев, Живка Донева, Юрий Фридман, Елжбиета Ейсимонт и др. Сред най-успешните му постижения са ролите на Цар Ирод, Тошко Африкански, Баба Цоцолана, Метеорологът, Папагалчето Пай, Баба Яга, Патилан, Рибарят... От 1995 г. е актьор в МДТ "Константин Константинов" - Велико Търново. До 1998 г. гастролира в ДТ "Васил Друмев" - Шумен, и ДКТ "Патиланчо". На сцената на МДТ "Константин Кисимов", ДТ "Васил Друмев" и ДКТ "Патиланчо" е работил с режисьорите Симеон Димитров, Стефан Стайчев, Юри Статков, Светлана Атанасова, Тодор Вълов в спектаклите "Моя прекрасна лейди", "Полковникът птица", "Веселата вдовица", "Старчето и стрелата", "Как Писар Тричко не се ожени за царкина Кита", "Рогоносец ли?", "Прозорец убиец", "Патиланци" и др. През 1998 г. създава във Велико Търново куклен театър "Весел", в който вече 15 години е актьор и негов директор.              

- Господин Василев, през 2013 г. театър "Весел" празнува 15 години от своето създаване. Как успява да съществува и да се наложи така авторитетно един частен театър в днешните неблагоприятни за култура времена?
- С труд, много труд... За да заработи името "Весел", бяха необходими няколко години, изпълнени с упорит труд. Завоюването на авторитет на Търновския куклен театър си беше истинско предизвикателство. През деветдесетте години нямаше формула за създаване на частен театър в България. Би било много лесно да го прочетеш и теорията да приложиш в практиката, но уви... Експериментите на правителствата в областта на културата доста ми омръзнаха в онези години и...
- Всъщност как възникна театърът през 1998 г.? Какъв е съставът му?

Елка Баланова и Веселин Василев в сцена от "Храбрият оловен войник"


- След като бях работил в няколко куклени и драматични театъра, взех решение повече да не съм зависим от държавната институция театър и регистрирах куклен театър "Весел". Това се случи непосредствено след реформи в Музикално-драматичния театър във Велико Търново, където бях на щат. Решението ми беше спонтанно, дори бих казал, лекомислено, но - категорично. Първоначалните вложени финансови средства бяха минимални, но спектакълът, с който открихме нов театър на театралната карта на България - театър "Весел", остава и до днес в игралния ни репертоар. А относно състава на театъра - той е камерен. Освен гостуващи актьори за някои представления, основните актьори са двама - аз и актрисата Елка Баланова. С удоволствие работим с режисьора Тодор Вълов, сценографите Стефка Кювлиева и Емелияна Тотева, композиторите Елена Методиева и Петър Атанасчев - творци, утвърдени не само у нас, но и зад граница.
- Нямате собствена сцена, което създава известни проблеми, но пък ви дава свобода и мобилност. Къде съхранявате реквизита и гардероба си? Кой ги изработва?
- Наистина собствената сцена дава комфорт и уют, но не и гаранция за качество. За театър "Весел" проблемите са по-скоро битови и организационни, защото напоследък, след последните ни две премиери, недостигът на складово пространство е вече проблем. През 2013 г. имахме огромното удоволствие да играем на сцената на куклен театър "Арлекин" в Омск (Русия). Директорът на театъра хареса наш спектакъл на фестивала "Златната магнолия" в Шанхай (Китай). Последва настоятелна покана да гостуваме на неговия фестивал "На гости на Арлекин". Пожелавам на всеки да попадне в този дворец за децата - театър на пет етажа, с три сцени, фоайета, сладкарници, зимна градина с животинки, зали за дискусии, отделни ателиета за кукли, за декор, за реквизит и репетиционни. И много добри спектакли. За всеки компонент от наше представление държа изключително - добра музика към спектаклите, написана от талантлив композитор и записана в професионално студио; материална част (декор, костюми, кукли и реквизит), изработена от професионалисти в ателиета, и т.н. Така че параметрите си ги задаваш сам и ги отстояваш във времето, ако можеш... 
- Още със създаването на театъра започва неговият фестивален живот - първото ви гостуване е на "Двама са малко, трима са много" в Пловдив. Участието във фестивали с какво допринася за опита и биографията на една трупа?
- Безкрайно съм благодарен на Васил Апостолов (светла му памет), директор на Кукления театър в Пловдив преди години. Именно той протегна ръка и покани първия ни спектакъл през 1998 г. на международния фестивал в Пловдив. Спомням си, че нямахме нито снимки, нито видео, за да изпратя за селекция на фестивала. Представлението беше съвсем "сурово", а аз просто се обадих по телефона и... г-н Апостолов ни покани. Рискът си заслужаваше - спектакълът се прие страхотно, както от публиката, така и от колегите. И така оттогава до 2013 г. - участия в над 30 международни театрални фестивала. Това дава самочувствие на твореца за качеството на работата му. Всеки фестивал е постижение в развитието на театър "Весел".
- Участвали сте и сте печелили награди на престижни форуми у нас в Пловдив, София, Варна, Ямбол, Благоевград, но и зад граница - в Румъния, Сърбия, Чехия, Словения, Австрия, най-много в Испания. Очевидно там имате доста почитатели и ценители, щом ви канят толкова често?
- В Испания бе първото ни задгранично участие във фестивали! Толоса, Сестао, Сантандер, Билбао, Сан-Себастиан, Ерентериа, Байс, Барселона, Мурсия, Алкобер, Алкудия, Поререс, Палма де Майорка и още много са градовете, където сме имали и турнета за последните десет години. Един безкраен празник - фиеста, на който открихме универсалния език на кукленото театрално изкуство. В Испания разбрах, че театърът може да се случва навсякъде. В Испания сме играли и в стари театри, и в модерни театрални зали, и на площади пред 2000 зрители, и в пещера, и на пристанище.
- 2013 година беше много плодотворна - спечелихте 4 големи награди, две от тях в Русия, където кукленото театрално изкуство е със забележителни традиции и постижения. Освен наградите, какво от преживяното и чутото за вас там ви е най-ценно?
- Наистина, да получим театрална награда в Русия или в Чехия, е висока оценка за труда ни. Традициите и техните школи в областта на кукления театър са на световно равнище. В Прага (Чехия) оцениха театър "Весел" още през 2007 г. - с награда за най-добър оригинален спектакъл. През 2013 г. реализирах друго професионално предизвикателство - руската версия на култовото ни заглавие "Храбрият оловен войник". В Омск (Русия), поради големия интерес към спектакъла, изиграхме две извънредни представления. На този международен форум получихме и Специалната награда на спонсора на фестивала. А в Москва ние,  българските актьори, впечатлихме журито не само с висок професионализъм, но и с блестящия литературен руски език, на който представихме спектакъла. Това бе и мотивацията на театралните специалисти да присъдят на Елка Баланова и Веселин Василев специалната награда на журито за актьорски дует.
- Били сте на фестивал в Шанхай, където сте удостоени със специалната награда на журито. Интересно с какво ги впечатлихте в тази страна със съвсем различна култура и традиции.
- С добър спектакъл... "Храбрият оловен войник" впечатли и журито, и домакините, и зрителите. Добрата визия (сценографка Стефка Кювлиева), емоционалната музика (композиторка Елена Методиева), оригиналното решение на постановката (режисьор Тодор Вълов) и ювелирната актьорска работа бяха високо оценени на фона на огромна конкуренция от спектакли от цял свят. И в Шанхай играхме допълнителни представления, което още веднъж доказа добрата ни работа.
- Част от заглавията играете на испански, руски, английски и румънски. Как се подготвя един спектакъл на чужд език? Правите това, за да сте по-близо до съответната публика, или го изисква регламентът на международни форуми, в които участвате?
- Не, няма регламент, който да изисква спектакълът да се играе на езика на домакините. По принцип добрият куклен спектакъл е разбираем от всеки зрител, но все пак предпочитам да елиминирам езиковата бариера. Освен това си е предизвикателство и за актьорите - наистина е много вълнуващо, когато публиката реагира бурно не само на действие, но и на диалог по време на представлението. А подготовката на един спектакъл на чужд език е процес, в който всеки етап е много важен. Първо - добър превод, който да се направи на добър литературен език от добър преводач. Второ - достатъчно време за работа на актьорите с текста, и накрая - работа в студио, където се записват песни, ефекти и гласовете на някои от героите в представлението...
- Как подбирате заглавията в своя репертоар? Има ли специално написани пиеси за вашия театър?
- Няколко типа заглавия се поддържат постоянно в репертоара на куклен театър "Весел". Подборът е много прецизен, защото в частния театър нямаш право на провал. Кукленото изкуство е много скъпо изкуство. Така че всяко заглавие трябва да достигне до максимален брой зрители. В репертоара ни са спектакли по класически приказки ("Принцесата и граховото зърно", "Хитър Петър", "Храбрият оловен войник"), тематични спектакли ("Есенен парад", "Коледни сънища", "Цветна приказка", "Коя е бабата?"), интерактивни спектакли ("Празник по никое време", "Да измислим приказка!", "Не се предавай!"), както и спектакли със съвременен сюжет ("Пингвинчето Фраки" и  "Госпожа Жител и господин Пазител"). Именно "Пингвинчето Фраки" е драматургичен текст, подарен на театъра от Марина Гочева. А "Госпожа Жител и господин Пазител" е едно от любимите ни представления. Идеята за спектакъла е на сценографката Емелияна Тотева. Госпожа Жител и господин Пазител се грижат за хармонията на нашата планета, а Централната кула е техният главен помощник... Съвременен, динамичен спектакъл, чийто сюжет разглежда социални и много популярни теми през последните години.
- По случай рождения ден на театъра през декември м.г. представихте емблематични спектакли с подкрепата на община Велико Търново. Разкажете за съдействието на общинските и държавните институции, за частните спонсори. Кандидатствате ли в наши и международни проекти за финансиране?
- Един добър куклен спектакъл струва доста скъпо... Така че е задължително всеки нов проект да се дофинансира. Това е от огромно значение за качеството на спектакъла. Подсигуряването на финанси е част от работата ми. Не се обръщам към частни спонсори, защото се уверих, че в днешно време е трудно да мотивирам някого да вложи средства в театрален продукт. Бях въодушевен относно новата методика на Министерството на културата за финансиране на всеки продаден билет, но се оказа, че поредната театрална реформа изобщо не визира частните театри. Всеки продаден билет в държавен куклен или драматичен театър се дотира със сума от 10-15 лева, а в частен театър - с 0 лева...
- Посещавате ли детски градини и училища в града и областта? По-"трудна" ли е за спечелване детската публика или е по-доверчива и по-откликваща?
- Спектаклите на театър "Весел" се играят в цяла България - в театри, читалища, салони на училища и детски градини. Няма по-голямо щастие от шанса да играеш за деца. Искрени, емоционални и безкомпромисни - всичко това са децата в ролята на зрители. Никога не може да се заблудиш в крайния резултат от спектакъла. Няма сила, която да застави малкия зрител да го гледа, ако не е добър. Затова в театър "Весел" диалогът с детето е винаги откровен.
- През 2014 г. какво се очертава като предизвикателства и нови постановки на театър "Весел"?
- Най-голямото предизвикателство е да продължи проектът "Куклена сцена за семейна публика". Успях да го реализирам през отминалата 2013 г. Проектът се оказа устойчив във времето и най-важното - необходим. Не само за малките зрители, но и за техните родители! Много е вълнуващо, че за по-малко от година израсна публика от три поколения - баба и дядо, мама и татко, и детето, което може да сподели с тях емоцията от срещата си с кукления театър и неговото богатство от слово, багри и музика.  И през новата 2014-а търновският куклен театър ще предлага богата палитра от представления, селекционирани от игралните афиши на театър "Весел" и на държавните куклени театри от Бургас, Търговище, Русе, Сливен, Стара Загора и Габрово. Ценителите на кукленото изкуство ще гледат и нови спектакли на театралите от ДКТ "Георги Митев" - Ямбол, и ДКТ "Иван Димов" - Хасково. И задължително - от нашата сцена винаги да звучи книжовен български език... Това е една от най-важните ни мисии! Слово, музика, танц и изобразително изкуство - всичко това е кукленото театрално изкуство...
 

БСП подкрепи нулевата ставка на ДДС върху хляба

автор:Дума

visibility 1876

/ брой: 83

Фалитите у нас са намалели с 10%

автор:Дума

visibility 1837

/ брой: 83

Окончателно: без повече реклама на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 1650

/ брой: 83

Транспортна стачка парализира Гърция

автор:Дума

visibility 1955

/ брой: 83

4 страни от ЕС готови да признаят Палестина

автор:Дума

visibility 2133

/ брой: 83

Хутите атакуваха бойни кораби на САЩ

автор:Дума

visibility 1728

/ брой: 83

Накратко

автор:Дума

visibility 1794

/ брой: 83

Празник на гнева

автор:Александър Симов

visibility 2029

/ брой: 83

Оставаме алтернативата

автор:Дума

visibility 1788

/ брой: 83

Презряният Нерон

visibility 1966

/ брой: 83

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ