Интервю
Георги Свиленски:
Нужен е нов Закон за движение по пътищата
БСП настоява за солени санкции за тежките нарушения, заяви депутатът от БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ
/ брой: 91
Теодора КРУМОВА
- Г-н Свиленски, стана ясно, че БСП ще настоява за гласуване на нов Закон за движение по пътищата. Какви са аргументите за това?
- В предишния парламент като управляваща партия започнахме инициатива по изготвяне на нов Закон за движение по пътищата. Тази инициатива се роди след няколко кръгли маси с участие на представители на различни асоциации, сдружения, на хора, които се занимават с безопасността по пътищата. Всички са единодушни, че се нуждаем от нов Закон за движение по пътищата. Настоящият е поправян над 60 пъти, като само тази седмица има три или четири внесени промени. През годините законът е актуализиран по всякакви поводи и е станал трудно достъпен като документ, като възможност и шофьорите, и пешеходците, и гражданите да го изучат, за да могат да го спазват. Това са и основните ни аргументи да бъде направен нов закон, така че всеки, започващ обучението си, шофьор, всеки гражданин да знае кои норми и правила трябва да спазва и съответно органите по кои правила ще го санкционират.
- Трябва ли да бъдат завишени глобите за тежки инциденти по пътищата?
- Трябва да бъдат завишени глобите за различен вид тежки нарушения като превишена скорост, шофиране след употреба на алкохол, отговорността на собствениците на пътната инфраструктура като общини и областни управи, автомобилна пътна инфраструктура. Това са все неща, които влияят върху безопасността на движението и трябва да бъдат регламентирани в новия закон, за да се намалят произшествията и жертвите на пътя.
- Какви са конкретните текстове, за които БСП ще настоява?
- Въпросът трябва да се разглежда в цялост - каква ще е концепцията на закона, неговата философия. Ние сме "за" глобите да бъдат такива, че да възпират нарушителите и в същото време да бъдат събираеми и държавата да си влезе във функциите. Когато една глоба бъде наложена, по-важното е да бъде събрана. Тогава има ефект. В България обаче наблюдаваме през последните години, че санкции се налагат, но когато не се събират глобите, няма и ефект. Конкретните цифри и предложения за наказания ще се изяснят на по-късен етап, но ще работим за това тежките нарушения да бъдат сериозно санкционирани.
- Бихте ли коментирали промените при паркирането в "Синя зона"?
- Разковничето на промените, които се предлагат, е тази дейност да бъде отдавана на концесия. Ако това се допусне, още на следващия ден паркирането в големите градове ще бъде отдадено на концесия и никой няма да може да контролира цената, която ще бъде искана. А това е най-печелившият и лек бизнес за управление. От БСП предлагаме дейността по управлението на "Синя зона" да се извършва от общинско търговско предприятие, средствата да бъдат определени от съответния общински съвет и да влизат в бюджета. Това е най-прозрачният начин. Влизайки в бюджета, след това средствата се разпределят от представители от всички партии. Сега те отиват в търговското дружество, където има 3- или 5-членен Съвет на директорите, който решава за какво да бъдат харчени. Накрая представят резултатите и общинарите само приемат отчета.
Ще направим предложение глобите да бъдат определяни от общинските съвети в зависимост от условията в съответния район. Ако в даден район общината е направила паркинги и някой спира на детска площадка или в зелена площ - да бъде глобен. Но ако няма създадени условия, няма как да бъдат глобявани хората.