НПМГ и НГДЕК губят националния си статут
Само 6 професионални гимназии отговарят на измислените в МОН нови условия за заслуга към нацията
/ брой: 96
Само 6 професионални гимназии ще са национални, ако бъде приет проектът на МОН, обявен за обществено обсъждане до 16 юни, за даване на такъв статут на неспециализирани училища. С този акт ще отпадне утвърденият от десетилетия национален статут на Националната природо-математическа гимназия и на Националната гимназия за древни езици и култури.
Причината за това е, че при силовото приемане на новия училищен закон на ГЕРБ в НС вносителите отказаха природо-математическите, математическите и езиковите гимназии да бъдат определени като специализирани училища, за което настояваха както БСП, така и учителската и родителската общност. Така към специализираните гимназии останаха само училищата по културата и изкуствата, които поне остават държавни, а не стават общински. НПМГ обаче преминава към общината. А за да имат национален статут, гимназиите трябва да го получат от Министерския съвет по предложение на министъра на МОН. С въпросния проект сега, който закъсня спрямо законовия срок (до 1 ноември 2016 г.), МОН предлага национален статут да имат единствено 6 професионални гимназии. Това са: Професионална гимназия по ветеринарна медицина - Ловеч, Професионална гимназия по горско стопанство и дървообработване - Тетевен, Професионална гимназия по горско стопанство - Велинград, Професионална техническа гимназия - Разград, Професионална гимназия по компютърни технологии и системи - Правец, и Професионална гимназия по ветеринарна медицина - Стара Загора.
Коя гимназия може да е национална, се определя с разпоредбите на новия държавен образователен стандарт за институциите в системата на предучилищното и училищното образование. Училищe с национално значение е това, което дългосрочно изпълнява националнa задачa, възложена със заповед на министъра на МОН, както и училище, в което се обучават ученици от много области. А национална задача е тази, чието изпълнение е с трайно значение за обществено-икономическия живот в поне 15 области в страната и за която е осигурено целево финансиране от държавния бюджет.
Училищата с национално значение са признати за заведения с висок капацитет, авторитет и значимост по отношение на потенциала на учителите, учениците, организацията и управлението на училището. Тези училища трябва да обучават най-малко 20 ученици от други области на страната, несъседни на областта, в която се намира училището. И второ - да обучават ученици от 5 до 9 административни области на страната, над 30% от които са с постоянна адресна регистрация от други области; или пък деца от 10 до 14 административни области, от които над 20% от тях са от други области; ученици от 15 до 19 административни области, над 10% от които са от други области. Ако пък учениците са от 20 области, над 5% от тях трябва да са с постоянна регистрация от други области. Всички училища със статут на национални са държавни, напомниха от МОН.