Новогодишният музикален фестивал в НДК отбелязва 180 години от рождението на Брамс
/ брой: 290
Юлияна Караатанасова
Прекъснатата традиция на камерните концерти в програмата на Новогодишния музикален фестивал в тазгодишното издание се възстановява с прекрасни празнични програми. Първата от тях е тази вечер от 19 ч. в зала 9 на НДК и включва "Унгарски танци" от Йоханес Брамс в оригинална версия за четири ръце - интегрално изпълнение. С този амбициозен проект, който клавирно дуо Десислава Щерева - Евгения Симеонова представи на 28 ноември в Българския културен център в Будапеща, фестивалът отбелязва 180 години от рождението на немския композитор. Изпълнението на 21-те танца в един концерт е рядко не само за България, но и за световните камерни сцени.
Повлияни от ритмите и интонациите на унгарския фолклор, "Унгарски танци" Брамс пише между 1859 и 1869 г. По същото време композиторът концертира из цяла Германия със своя приятел - унгарския цигулар Едуард Ремени, който вероятно му е подсказал някои от темите. През 1872 г. Брамс създава вариант на първите десет танца и за соло пиано. Популярността на тези творби е причината през 1873 г. Брамс да ги оркестрира за симфоничен оркестър. Премиерата им се състои на 5 февруари 1874 г. с Оркестъра на Гевандхаус в Лайпциг под ръководството на автора. В оригинал създадени за клавирно дуо, днес "Унгарски танци" най-често се изпълняват от симфоничен оркестър, като някои са оркестрирани и от Антонин Дворжак (номер 2, 5, 6, 10 и 20), а виртуозният цигулар Йозеф Йоахим ги обработва за цигулка и пиано. "Унгарските танци" са моделът, по който Антонин Дворжак и Едвард Григ създават своите "Славянски" и "Норвежки танци".
Създадено през 1997 г., "...клавирното дуо Щерева-Симеонова е ново, голямо явление в българския музикален живот. Прецизност, култура, темперамент, красота на тона, оригинална интерпретация, собствено музикално лице...", отбелязва член-кор. на БАН, акад. проф. Николай Кауфман. Пианистките непрекъснато разширяват и обогатяват репертоара си. Голяма част от него е нов, непопулярен и е прозвучал премиерно у нас в редица престижни зали, на концерти и фестивали. Щерева-Симеонова реализират премиери както на произведения от съвременни български автори (някои от които писани специално за тях), така и на творби за клавирни ансамбли от Кожелух, Дариус Мийо, Пуленк и Конлън Нанкароу. Многократните им изпълнителски прояви са отразени в положителните оценки на критиката и публиката.
През 2000 г. Д. Щерева-Е. Симеонова печелят втора награда на Петия международен конкурс за клавирни дуа в Токио, Япония, и диплом на Деветия международен конкурс за клавирни дуа TIM в Италия. Дуото солира на почти всички симфонични и камерни оркестри у нас. Участва на национални и международни фестивали, сред които "Пианисимо", "Скопско лето" (Македония), Люксембург, "Нова българска музика", Европейски музикален фестивал, Салон на изкуствата и др.
Щерева-Симеонова участват в редица телевизионни предавания, реализират студийни записи за БНР. През 2004 г. получават номинация за "Кристална лира" за изпълнението на "Шотландска балада" от Бритън със Софийската филхармония под диригентството на В. Казанджиев. Следва наградата "Золотая муза" през 2007 г. за принос в популяризирането на руската култура и изкуство в България.
Сред оригиналните проекти на дуото, поставили началото си в последните два концертни сезона съвместно с Габровския камерен оркестър и диригента Иван Стоянов, са Бах - Концерти за две, три и четири пиана, и Моцарт - Концерти за соло, две и три пиана. През 2013 г. пианистките записват CD с произведения за клавирни ансамбли от Александър Йосифов, чието издаване предстои.