Ново име изгрява на оперния небосклон
Италианското сопрано с български произход Кристин Арсенова дебютира като Виолета в "Травиата" на Верди
/ брой: 142
Юлияна Караатанасова
"Травиата" е класическа постановка на Кузман Попов, с която Варненската опера на 22 юли, в рамките на "Опера в Летния театър", даде възможност на една млада, обещаваща и много талантлива певица да направи своя дебют като Виолета - роля, пробен камък за сопраните. Предложението към израсналата в Италия Кристин Арсенова идва след поредния успешен международен вокален конкурс в Болоня през 2019 г., когато тя печели адмирациите на журито и получава първа награда и специална награда от директорката на Варненската опера Даниела Димова - участие в спектакъл. Моментът настъпва тази година под диригентството на маестро Григор Паликаров.
Италианското сопрано с български произход Кристин Арсенова е само на 26 години, родена е във Верона и завършва оперно пеене в Музикалния институт "Mater Sanremo". Работила е две години в E. F. Dall'Abaco в класа на проф. Паола Форнасари-Пати. Участвала е в майсторски клас на Ренато Брузон и в конкурса "Citte di Garda", в който печели първа награда. Вече има няколко малки роли на сцената: Микаела в "Кармен" на Бизе и Сузана в "Сватбата на Фигаро" на Моцарт, които изпълнява на музикалния фестивал "Тори дел Бенако". Във Верона дебютира като Церлина в "Дон Жуан" на Моцарт и като Мадмоазел Жувено в "Адриана Лекуврьор" от Чилеа. Кристин Арсенова стига до финала на международния конкурс "Riccardo Zandonai" в Рива дел Гарда през 2019 г. Усъвършенства белкантовия си репертоар в майсторския клас на Бруно де Симоне. През септември 2019 г. е сред участниците в XIX международен майсторски клас в София на Райна Кабаиванска. Кристин Арсенова активно сътрудничи на фондация "Павароти", като през 2020 г. участва в концерта "Pavarotti & Friends", по повод 13-а годишнина от смъртта на великия тенор. Пее в летните концерти на къщата музей "Павароти" - Buongiorno a Casa Pavarotti. От 2020 г. участва в Болонския оперен фестивал.
С голямо очакване от страна на публиката бе придружено началото на "Травиата" в Летния театър във Варна на 22 юли. Оркестровото въведение бе изпълнено грациозно, премерено, без сладникав привкус и излияния. Последвалото светско празненство с участието на солисти, хор, балет и оркестър, с малко неубедителен синхрон в хора, бе близо до очаквания "уау ефект" в "Наздравицата". Яркото доминиране на тенора Иван Момиров като Алфред с дълга кантилена в неговата партия остави на втори план Кристин Арсенова в последвалия дует. Кокетната капризна мелодия на сопрановата партия с богати украшения бе напълно покрита гласово, но като актьорска игра образът на обиграна куртизанка, умело флиртуваща с мъжете, не се отдаде на младата певица в първото действие. Повече самочувствие и женственост биха подсилили присъствието й най-вече в голямата ария в края на действието, за придаване на повече блясък и жизненост на музиката. Затова пък от второ действие до края на спектакъла Арсенова сякаш бе друг артист - изцяло в свои води като влюбена всеотдайна жена, благородна и готова на саможертва. Пролича задълбочената работа с нотния текст на младата певица, която има безупречна гласова техника, култура на звукоизвличане и фразировка, емоционалност и музикална интелигентност - важни показатели за перспективата в развитието на един млад талант. В голямата сцена между Виолета и Жорж Жермон тя показа дълбоко психологично осмисляне на образа, артистично присъствие, което завладя сцената и публиката. Внимателното колегиално партньорство на Свилен Николов с благородно присъствие и стабилно вокално представяне, особено в голямата ария на Жермон, създаде баланс и комфорт на младата певица да изяви най-ярките си вокални умения и артистична свобода. Неочаквано проникновен образ тя изгради във финалното, трето действие. В голямата ария на Виолета Кристин Арсенова развълнува слушателите с искреното преживяване и внушение на скръб и неизбежност. Чистота на интонацията, кристална дикция, безупречни височини и овладяна кантилена, допълнени с убедително артистична интерпретация на образа предвещават една "съвременна Виолета" на оперната сцена, която тепърва ще приема овациите на публиката.
В постановката тенорът Иван Момиров като Алфред изпълни образа с много страст и вокален блясък. Но не във всички моменти на спектакъла преекспонирането на емоциите е подходящо, особено в дуетите със сопраното, където малко повече мекота и звуков баланс биха били по-адекватни на Вердиевата партитура. Малките роли бяха изпълнени на ниво от Лиляна Кондова - Флора, Галина Великова - Анина, Христо Ганевски - Гастон, Гео Чобанов - Барон Дюфол, Людмил Петров - Маркиз д'Обини, Петър Петров - Доктор Гренвил, и др. Балетната сцена с испанските танци във второто действие внесе очаквания колорит в спектакъла с доброто танцово изпълнение. Оркестърът, умело ръководен от маестро Григор Паликаров, освен съпровождаща функция, се разгърна симфонично на определени възлови места в партитурата.
"Травиата" на Варненската опера - втората творба от "Верди Хеттрик" по повод 120 години от смъртта на композитора, е спектакъл, който заслужава вниманието на публиката. Кристин Арсенова е певица, която безспорно има бъдеще на световните сцени. Пожелаваме ѝ творческо дълголетие и много успехи с ролята на Виолета.
Снимки Росен Донев