05 Май 2024неделя10:08 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Нови абсурди по магистрала "Тракия"

Материалът в основата на Лот 2 може дори да се втечни, строителят пести и от стабилизатор между насипите

/ брой: 62

автор:Ралица Николова

visibility 1768

Представяте ли си какво би се случило, ако ТИР с тегло от 20 тона премине върху път от пепел и асфалт? Може би няма да пропадне моментално, но след него пътят едва ли ще става и за движение на каруци. Как най-бързо една магистрала може да се превърне в селски път? Когато в основата й лежи сгурия, а между първия и втория пласт няма никакво вещество за уплътнение и стабилизация.
Точно това най-вероятно ще се случи с голямата гордост на кабинета "Борисов" - Лот 2 на магистрала "Тракия". Рискуваме новото трасе да заприлича на

лунна повърхност

ако се покрие с асфалт в сегашното му състояние. Недопустимо е да се използва пепел при насипите на такъв път, недопустимо е дори и за третокласно трасе. Тежките заключения са на доказани и дългогодишни експерти в областта на геодезията. Които са направили опити и изследване на всичко, което фирма "Трейс" полага в основите на онези 116 км от "Тракия" между Стара Загора и Нова Загора.
Анализът на експертите е категоричен: "Материалът, който ще служи за основа на магистралата, не може да гарантира нейната устойчивост. В различните участъци от трасето няма как да се получат еднакви показатели за плътност". Предупрежденията идват от Центъра за научни изследвания и проектиране при Университета по архитектура, строителство и геодезия. Под становището са се подписали проф. д-р инж. Д. Назърски и зам.-ректорът на УАСГ доц. д-р инж. Б. Петров. Мнението им категорично се потвърждава и от експертите от Строителната изпитвателна лаборатория към катедра "Геотехника". Инж. Е. Бейкова и гл. ас. инж. Вл. Костов са изследвали реакциите на материала при различно натоварване и различни метеорологични условия.
Пробите, които са предадени на лабораториите, са взети от мястото, където копае изпълнителят - фирма "Трейс". Постарали сме се да вземем три различни проби от местата, където те копаят различен материал и го извозват до насипите, обясни пред ДУМА Димчо Михалевски, бивш зам.-министър на регионалното развитие. От снимките, направени от мястото на работа, се вижда откъде камионите взимат материала и къде го изсипват.
При лабораторните изследвания на пробите става ясно, че фирма "Трейс" не използва материал от кариера за инертни материали, въпреки че това е записала още в тръжните документи за строежа на Лот 2. За да спести пари, "Трейс"

товари и насипва пепел

взета от отвали до вече затворения рудник "Миньор" до с. Радиево. Този материал по произход е отпадъчен продукт, добит при човешка дейност. А не инертен, както пише в документите на "Трейс" и каквато е практиката при пътното строителство. По своя генезиз този материал е сгурия, потвърждават и лабораторните изследвания.
Три вида проби от тази сгуропепелина са изследвани в Университетската строителна изпитвателна лаборатория и в Строително изпитвателната лаборатория по земна и скална механика към катедра "Геотехника" на УАСГ. Допълнително са направени и изследвания на пробите за поведението им в "работно състояние" - имитира се работата на "тялото на магистралата" при различни климатични условия (влажност, температура и т.н.)
Експертите правят няколко много тревожни заключения. Заради природата на сгурията в някои от пробите

 въглищните частици започват да тлеят

 Високото съдържание на органични вещества пък е недопустимо за подобен материал, който да се полага в "гръбнака на път" дори и от трета категория. Да не говорим за автомагистрали, които трябва да се равняват по европейските стандарти. Заключението на експертите от двете най-авторитетни лаборатории е недвусмислено: абсолютно недопустимо е използването на сгуропепелина за Зона Б от насипа. И не само там, а по пътища I клас, II клас, дори и III клас.
Проблемът е именно в това, че пепелта променя обема си при студ и влага. Това е чисто и просто смърт за магистралата. Въпросната пепел изгражда изключително слаб "скелет на насипа", което е недопустимо за натоварването, очаквано при магистрален път, сочи заключението на лабораторията в катедра "Геотехника". Ясно е записано, че там ще има постоянен трафик от тежкотоварни автомобили. Което означава, че пътят моментално би се напукал и неиздържайки на тежестта, ще стане на вълни.
Абсурдно е и друго заключение на експертите. При част от пробите, извършвани с материала, той е

изпаднал във "втечнена констистенция"

което генерално го прави непригоден за каквато и да е основа на пътна настилка.
Поредно нарушение на изпълнителя е, че въпросната сгурия се влага в Зона Б директно, без всякаква стабилизация. Тук, най-вероятно, отново говорим за пестене на средства, защото се избягва инвестирането в допълнителни материали и човешка дейност.
Всички усмивки и горди позирания пред камерите и на премиера Борисов, и на министър Плевнелиев, вече изглеждат като подигравка. Двамата инспектират трасето, оглеждат самосвали и багери и кимат одобрително. Какво ли одобряват? Това, че фирмата изпълнител е решила да пести от всичко - и от материал, и от човешка дейност, и от общински концесии?


Трасето на участъка от магистрала "Тракия" между Стара Загора и Нова Загора е практически изцяло в насип. Което означава, че стабилността на насипа, или "гръбнакът на магистралата", е гаранция за устойчивостта на цялата магистрала в работно състояние. Основната част от обема на "тялото на магистралата" в участъка от Стара до Нова Загора е зает от т.нар. Зона Б на насипа. Изискванията към материала, който трябва да се поставя в тази Зона Б, са посочени в Техническата спецификация на НАПИ от 2009 г. Когато материалът не е с документ за съответствие, освен стандартните изследвания, задължително се извършват и изследвания за работа на пробите в уплътнено състояние в зависимост от различни показатели на средата.

 

БСП подкрепи нулевата ставка на ДДС върху хляба

автор:Дума

visibility 1427

/ брой: 83

Фалитите у нас са намалели с 10%

автор:Дума

visibility 1394

/ брой: 83

Окончателно: без повече реклама на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 1255

/ брой: 83

Транспортна стачка парализира Гърция

автор:Дума

visibility 1448

/ брой: 83

4 страни от ЕС готови да признаят Палестина

автор:Дума

visibility 1668

/ брой: 83

Хутите атакуваха бойни кораби на САЩ

автор:Дума

visibility 1391

/ брой: 83

Накратко

автор:Дума

visibility 1375

/ брой: 83

Празник на гнева

автор:Александър Симов

visibility 1604

/ брой: 83

Оставаме алтернативата

автор:Дума

visibility 1403

/ брой: 83

Презряният Нерон

visibility 1538

/ брой: 83

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ