Нов медиен регулатор ще следи за личните данни
Нов медиен регулатор ще следи дали журналистите изпълняват бруталните нови правила, въведени с промените в Закона за личните данни. Поредният орган, който ще контролира медиите, ще бъде създаден от Комисията за защина на личните данни, обяви Димитър Ганчев от Интернет общество-България, цитиран от БНР. Той бе категоричен, че функциите на новия регулатор всъщност ще противоречат на смисъла на самата Комисия за защина на личните данни.
Припомняме, че миналата седмица парламентът прие скандални промени в Закона за личните данни, с които медии и журналисти стават изключително уязвими откъм атаки заради неясни и субективни правила, които трябва да спазват по отношение на личните данни. С много остри позиции срещу промените излязоха Съюзът на българските журналисти и Асоциацията на европейските журналисти. Последните настояха президентът Румен Радев да наложи вето над промените.
Димитър Ганчев прогнозира, че опасявайки се да не нарушат някой от десетте разписани критерия, журналистите ще си налагат автоцензура заради драстичните глоби. Текстовете са обтекаеми, пожелателни и подлежат на тълкуване, коментира още той. И даде пример как Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) ще трябва да прилага по усмотрение преценката за това доколко законосъобразно журналистите са се сдобили с данните за техните разследвания. Това, само по себе си, е спирачка пред техните разследвания, защото журналистите ще трябва, без да са минали през съд, да преценяват законосъобразност, заяви Ганчев.
Според него, поради неяснотата на текстовете журналистите, медиите и юрисконсултите ще предпочитат да заемат сигурната страна и да не поемат рискове.
Припомняме, че вчера "Програма Достъп до информация" и Интернет общество-България връчиха традиционните си вече антинагради "Големия Брат". Тази година парламентът получи антинаграда именно заради промените в Закона за личните данни.