16 Юни 2019неделя05:57 ч.

снимка Емилия Костадинова

Интервю

Николай Тишев: С новите закони жертвите на пътя няма да намалеят

Държавата си измива ръцете с безопасността на движението, предлагайки три документа, категоричен е депутатът от "БСП за България"

/ брой: 28

автор:Юлия Кулинска

visibility 1125

Николай ТИШЕВ е роден през 1975 г. в Бургас. Завършил е СА "Д.А.Ценов" в Свищов, специалност финанси и застраховане. Работил е като изпълнителен директор на пристанище Бургас. Бил е общински и областен председател на БСП. Член е на НС на партията. Тишев е депутат в 44-ото Народно събрание от ПГ "БСП за България", избран от 2 МИР - Бургас. Член е на комисиите по транспорт, информационни технологии и съобщения и по вероизповеданията и правата на човека. Семеен, с две деца.

"Управляващите бавят дебатите по законите, защото не са убедени, че ще се постигне търсеният ефект"

- Г-н Тишев, законът за движението по пътищата e разделен на три - за движение по пътищата, за водачите на моторни превозни средства и за пътните превозни средства. Как ще коментирате предложенията на управляващите?

- Да, така е. Сегашният Закон за движението по пътищата е разделен на три законопроекта, по които все още тече обществено обсъждане. Експертното мнение по тях показва, че разделянето им е повече механично, отколкото по същество да промени ситуацията в движението и безопасността по пътищата. Според мен се цели отговорностите по безопасността на движението законодателно да бъдат прехвърлени от едно министерство на три - на МВР, на транспорта и на регионалното. Това обаче противоречи на принципа на задължителната координация и споделена отговорност, която е необходима за случая. 

Освен това в законодателството съществува и принципът на кодификацията "правилата на играта", което означава нормите в дадена област да се уреждат на едно място, т.е. в един закон. Логично би било разделението да бъде в обособени по-ясно три части на един закон. Сега действащият просто е механично разделен, като от него са извадени текстовете за транспортните средства и за водачите, които са включени в съответните законопроекти. Всичко останало е Законът за движението по пътищата.

Управляващите бавиха дълго дебатите по проектите. Може би и защото самите те не са убедени, че предложенията им са добри и ще се постигне търсеният ефект. Още през април миналата година те бяха представени на кръгла маса. Още тогава на обсъждането им, в което участваха експерти и специалисти от бранша, стана ясно, че нито едно от министерствата не си е свършило добре работата и в предложените проекти няма почти нищо ново. А главната цел на законите би трябвало да бъде намаляване на жертвите при катастрофи и инциденти.

- Документът е един от най-променяните през годините. БСП отдавна настоява за нов закон за движение по пътищата. Смятате ли, че новите три закона ще доведат до намаляване ни инцидентите? Имат ли те ясна философия? 

- Действащият в момента закон за движение по пътищата е приет през далечната 1999 година и е променян над 70 пъти. Трябва да отбележим обаче, че директно, нито единен, нито разделен на три, законът може да намали инцидентите по пътищата. Основен въпрос остава правоприлагането и привличането на цялата общественост в борбата за безопасно движение. Така опираме до философията на закона, до стратегията по безопасността по пътищата и политиките, които правителството води за нейното прилагане. Ясно се очертава становището, че то не се справя с проблема и търси оправдание в закона, а не в своите действия. Работи се на парче. Пример от последния месец - в АПИ се създаде нов контролен орган по пътищата, но той няма никакви отговорности по пътната безопасност. А се говореше за единен контролен орган по пътищата. Нашите предложения в това отношение бяха отхвърлени от управляващите.

- Кои са новите моменти в трите проекта?

- Има една дузина нови предложения в проектозаконите. Една част е приемлива, друга дискусионна, трета, според мен, формална, с което само се отчита дейност. 

Затягат се изискванията, водещи до отнемане на удостоверението за правоуправление. Това ще се случва при изчерпване на контролни точки и при три последователни нарушения за година. Но практиката показва, че не са малко шофьорите, които карат без книжка, нали?

Употребата на наркотици се приравнява с употребата на алкохол при шофиране. Така наречените "гонки" се идентифицират като тежко нарушение на движението по пътищата и се санкционират строго. Автосервизите трябва да преминат на регистрационен режим и да носят отговорност по техническата безопасност на автомобила. Въвежда се електронен технически паспорт на всеки автомобил.

Предложенията предвиждат глоба до 600 лева за каране без шофьорска книжка, като това ще се отнася и за тези с временно отнета книжка - санкцията в момента е между 100 и 300 лева. По-висока глоба се въвежда и за минаване на червено - глобата скача от 100 на 150 лева. Със същата сума ще се глобява и водач, който не даде предимство на велосипедист при преминаване на велосипедна пътека.

Увеличава се и глобата за собственика или вписания в свидетелството за регистрация ползвател, който предоставя управлението на автомобила си на лице, употребило алкохол или наркотици. Новата глоба ще е 500 лева при санкция между 100 и 300 лева в момента. С 300 лева ще се наказва шофиране с книжка с изтекла давност. Тя ще бъде отнемана на водач, който е наказан три пъти в рамките на две години с влезли в сила наказателни постановления за едно или повече от едно тежки нарушения.

В текстовете е записано още, че през първите шест месеца от получаването на книжката шофьорите ще могат да карат само коли с мощност до 67 конски сили. Те ще могат да карат по-мощни коли само с придружител с поне 5 години шофьорски стаж. С 20 лева ще се глобява и при надвишаване на позволената скорост с до 10 км/ч. В момента глоба се налага при превишаване на разрешената скорост с над 10 км/ч.

 - Според промените коланът става задължителен и за автобусите. Какви ще са последиците от предложението, ако то бъде прието, за превозвачите?

- Въпросът е дискусионен. Първо, за автобуси, пътуващи с маршрут до 30 км, колани не се изискват. Второ - в голямата си част седалките на старите автобуси не са пригодени за монтиране на колани и при много от тях това е почти невъзможно. Не е достатъчно само коланът да е прикрепен към седалката. Има технически изисквания как да стане това. След монтирането му автобусът трябва задължително да мине на технически преглед и тест. А това се извършва в специализирани лаборатории, каквито у нас няма. Има ги само в Германия. Това означава, че собствениците на превозваческите фирми трябва да платят доста големи суми, за да изпълнят изискванията. А парите за оборудването често са доста повече, отколкото цената на возилото. Смятам, че при автобусите трябва да се търсят и други средства на активна и пасивна безопасност.

- Около 700 човека годишно загиват при пътни инциденти. Над 10-12 хил. са ранените, голяма част от които остават с трайни увреждания. Как ще коментирате създаването на нова агенция за пътна безопасност? Ще реши ли тя проблема на водачите и пешеходците?

- Новата координираща агенция по безопасност на пътното движение, ако бъде създадена като чиновнически апарат по Закона за администрацията, няма да бъде полезна. От друга страна, съществуващата Комисия в МВР стана един безполезен наблюдател на "Войната по пътищата". 

Има нужда от наистина независим обществено-държавен орган, но е необходимо той да е изграден по образец на водещите световни и европейски практики по въпросите на безопасността. Преди всичко тази структура трябва да обедини експертите по безопасността от всички области, включително от университетите, НПО и медиите. Трябва да има колективно и консолидиращо ръководство. Нужно е тя да има големи права и достъп до всички звена, свързани с пътната безопасност. Да има разследващи функции при тежки пътни инциденти, каквито бяха случаите при Своге и Сандански. 

Органът, който ще се занимава с движението по пътищата, трябва да е центърът на законодателните инициативи по безопасността. И не на последно място - да има необходимия бюджет не само за издръжка, но и за програмно осигуряване на неотложни мерки по безопасността.

Пожар пламна на Халкидики

автор:Дума

visibility 141

Германия увеличава парите за отбрана

автор:Дума

visibility 440

Почина режисьорът Франко Дзефирели

автор:Дума

visibility 131

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ