20 Ноември 2025четвъртък06:36 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Николай Гяуров остави златна диря в света на Прекрасното

Именитият бас е сред малцината оперни артисти от всички времена, които могат да се нарекат "пеещи актьори"

/ брой: 189

автор:Огнян Стамболиев

visibility 6718

България даде и продължава да дава на света велики певци. Заради варварското робство и закъснялото ни историческо и културно развитие българската опера се роди късно, в началото на ХХ век. Но още през първите си години тя разполагаше с прекрасни гласове. В периода между двете войни първите прославители на оперна България бяха тенорите Петър Райчев и Тодор Мазаров, сопраните Христина Морфова и Люба Велич, мецосопраните Ана Тодорова и Илка Попова. Те притежаваха прекрасни, отлично школувани гласове, голяма музикалност и артистичност и направиха световна кариера. А след 1944 г., когато музикалната ни култура получи широка държавна подкрепа (откриха се оперни театри, музикални училища и институти), започнахме и да изнасяме таланти. Може би първият и най-значимият от тях е Николай Гяуров (1929-2004), определен от световната музикална критика като "Бас номер 1 на планетата". В изкуството, за разлика от спорта, разбира се, е трудно да се правят подобни класации. Но това признание все пак е вярно. Преди Гяуров с тази титла можеха да бъдат увенчани Фьодор Шаляпин, а след него и другият велик български бас Борис Христов, който беше прокуден от родината си. Разбира се, и тримата бяха различни, твърде силни, ярки индивидуалности. Гяуров продължи делото на двамата си предшественици, като завоюва и нови, свои върхове.

Мефистофел в операта на Ариго Бойто - "Ла Скала", Милано


Енциклопедичната справка за него е кратка: роден на 13 септември 1929 г. във Велинград, учил оперно пеене в Софийската консерватория при проф. Христо Бръмбаров, след което завършил и Московската консерватория. Спечелва големите награди на певческите конкурси в Париж и Варшава. Дебютира с ролята на Дон Базилио в "Севилският бръснар" на софийска сцена през 1955 г. И от 1956-а започва блестящата му световна кариера. Пее в "Ла Скала" - Милано, Гран опера - Париж, Ковънт Гардън - Лондон, Виенската Щатсопера, Метрополитън, Колон, Буенос Айрес, в Берлин, Токио, Москва, Чикаго, Прага, Мадрид. Сред големите му роли са Филип Втори в "Дон Карлос" от Верди, Мефистофел от "Фауст" на Гуно и Мефистофел на Бойто, Княз Ховански от "Хованщина" и Борис Годунов от едноименната опера на Мусоргски, Дон Кихот от операта на Масне, Дон Жуан от "Дон Жуан" на Моцарт, Моисей от "Моисей" на Росини, Да Силва от "Ернани" и Фиеско от "Симон Боканегра" на Верди, Банко от "Макбет" на Верди, Гремин от "Евгений Онегин" на Чайковски... Списъкът е наистина дълъг, респектиращ с авторите и заглавията. Внушителен е и броят на записите му - на цели опери, рецитали, студийни и документални. Листата с наградите е наистина впечатляваща - от много страни на света. Години наред беше "културният посланик номер 1 на България". Умира на 74 години, на 2 юни 2004 г., в навечерието на 75-годишнината си. Първата му съпруга Златина Мишайкова е известна пианистка, а втората - прочутото сопрано Мирела Френи (род. 1935 г.).

Като Дон Жуан в операта на Моцарт - Виена


Николай Гяуров е сред малцината оперни артисти, бих казал, от всички времена, които могат да се нарекат "пеещи актьори". В този смисъл той принадлежи към великата традиция на Шаляпин, Борис Христов, Мария Калас. Такъв бе и неговият първи педагог, знаменитият български баритон Христо Бръмбаров (1905-1974), който според признания на близките му е искал да умре на сцената. Самият Гяуров не един път подчертаваше, че "пеенето не може да се отдели от играта на артиста, от спектакъла, от хода на сценичното действие", че "певецът трябва да е артист, който се изразява чрез пеенето, чрез вокала. А това, разбира се, е твърде трудно. Защото, за да се стигне до тази способност - да можеш да се изразиш, трябва да си първо добър вокалист. Да нямаш постановъчни и технически проблеми." А школата на Гяуров (синтез между най-доброто от славянската и италианската традиция) беше съвършена, както и природата му. Природата го бе надарила с прекрасен и обемен бас, с благороден, рядко красив за един бас тембър, с изключителна музикалност, с внушителна фигура и ефектна сценична външност, красиво, изразително лице, с богата мимика. Певец, надарен от Бога! Всичко това, съчетано с голямата му интелигентност и трудоспособност, логично го доведе до съвършенството. Сега, когато слушаме неговите записи или гледаме видеофилмите, например на "Дон Карлос" или "Симон Боканегра", можем да се уверим, че Николай Гяуров беше самото съвършенство на сцената. Но за да стигне до това, той без съмнение работи дълго и упорито, имаше шанса да попадне на големите сцени, да работи с първостепенни диригенти, сред тях и великият Караян, на когото беше сред любимите изпълнители, а също и Клаудио Абадо, Рикардо Мути, Джон Причард, Жорж Претр, Зубин Мета, Джанандреа Гавадзени, Ричард Бониндж, на режисьори от ранга на Маргерита Валман, Франко Дзефирели, Лукино Висконти.
Николай Гяуров остави златна диря в света на може би най-сложното от сценичните изкуства - Операта, в света на Прекрасното.

 

Зимната ваканция у нас поскъпва с до 10 на сто

автор:Дума

visibility 2849

/ брой: 217

Пускат единен електронен билет в транспорта

автор:Дума

visibility 1881

/ брой: 217

Държавата печели от енергетика и военна промишленост

автор:Дума

visibility 2363

/ брой: 217

Взехме нов заем за 300 млн. лв.

автор:Дума

visibility 2315

/ брой: 217

СС на ООН прие резолюция за Газа

автор:Дума

visibility 2363

/ брой: 217

Проверки за глоби в Босна и Херцеговина

автор:Дума

visibility 2077

/ брой: 217

Мадуро е готов да се срещне с Тръмп

автор:Дума

visibility 2634

/ брой: 217

Армейски колапс грози Украйна

автор:Дума

visibility 2249

/ брой: 217

Сезон на добавките

автор:Аида Ованес

visibility 2557

/ брой: 217

Бойкот на заведенията

автор:Иван Бакалов

visibility 2405

/ брой: 217

Викане срещу празна обществена сграда

visibility 2132

/ брой: 217

Имаш ли спестени пари да ми услужиш?

автор:Аида Ованес

visibility 2354

/ брой: 217

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ