20 Октомври 2019неделя15:38 ч.

Колела под наем в Милано

На фокус

Незапочнатите и незавършени концесии на София

Столичната община не може да се похвали с една успешна процедура през последните години

/ брой: 179

автор:Деси Велева

visibility 470

Организирането и завършването на концесии не е силата на Столичната община. Въпреки неспирните й опити да прехвърли управлението на някоя дейност върху външна фирма, за целия мандат тя така й не успя да се справи с финализирането на нито една процедура. Дали заради липса на интерес или заради твърде голяма конкуренция, този вид партньорство претърпя тотален крах и разкри пълната неспособност на кметството да реши не един или два проблема на столицата. 

За отдаването на спирките на градския транспорт на външен стопанин се говори поне от пет години. До реални стъпки за концесията обаче се стигна едва преди година, когато на последната си сесия преди лятната ваканция общинските съветници на бърза ръка гласуваха документацията за бъдещия търг. Тя предвижда концесионерът да обнови и стопанисва 2600 спирки в София, като ги направи по-удобни и по-модерни за чакащите. В момента много от тях са само знак, без навес, други са изпочупени и неподдържани. След като общината реши, че й е трудно да се грижи за комфорта на пътниците, пристъпи към прехвърлянето на отговорността на частна фирма. 

Заради множеството критики през всичките години на подготовка за важната крачка общинарите неколкократно променяха параметрите и условията на конкурса. Така накрая бе решено минималното концесионно плащане на бъдещия стопанин да бъде намалено двойно - вместо да бъде 160 000 евро на година, то стана 80 000 евро. Освен това бе предвидено концесионерът да печели от отдаването под наем на 400 реклами и 300 павилиона към спирките през следващите 15 години. 

Критиките и към новите критерии не закъсняха. Общинските съветници от БСП реагираха остро заради юридически пропуски в документацията. Те бяха категорични, че данните за бъдещите разходи на концесионерите са завишени, а за приходите им са подценени. БСП възрази и срещу предвидената възможност концесионерът да реконструира спирките така, че 30% от тях да останат само като знак с кошче за боклук и без навес. Социалистите предупредиха, че целта на концесията всъщност не е на столичани да им е по-комфортно по спирките, а да се разпредели сладкият пазар на рекламата. 

Точно година и два месеца след гласуването на разрешението за концесия движение по темата няма. "Не съм чувала да е организирана процедура за спирките", потвърди и Милка Христова, общински съветник от БСП. Тя припомни мъчителното развитие и на една друга процедура, на която бе даден ход преди повече от три години, но краят й още не се вижда. Така наречената велоконцесия, която трябваше да даде възможност на столичани да ползват колела под наем и да се движат по-спокойно и свободно из града, също е пред провал. За да направи концесията по-привлекателна, Столичната община реши да предостави правото на фирмата, която ще дава велосипедите под наем почасово, да ползва и рекламни площи из града, от които директно да печели. Именно обвързването на велосипедите и ползването на рекламни елементи из цяла София създаде толкова негативи на процедурата. 

"Конкурсът тръгна, върна се заради обжалване, направихме ново класиране, но и то се обжалва. С други думи - концесията върви на куц крак с безкрайни обжалвания", обобщи Милка Христова. Според нея цялото забавяне е само в полза на рекламодателите, които продължават да ползват рекламните площи в града по старите правила. 

Според заложените от кметството условия фирмата-концесионер трябва да заплаща такса от поне 93 000 лева на година на общината без първата година на договора. Тя ще получи и правото сама да определя цените за наемане на 400 велосипеди, които ще бъдат разположени върху 33 стоянки. От общината решиха използването им в първите 30 минути да бъде безплатно. Именно тези свободни минути бяха използвани като претекст за предоставянето на 150 рекламни елемента от типа "ситилайт" по протежението на 14 улици, булеварди и площади в центъра на града на концесионера. Фирмата пък се задължава да инвестира поне 1,8 млн. лева за целия период от осем години. Така продължаващата и в момента битка между няколко фирми в съда и извън него, се оказа всъщност битка за реклама. Както се и очакваше. Защото парите не са в колелата, а в билбордовете. 

"Трудно ми е да преценя докъде ще стигне процедурата. Новият състав на Столичния общински съвет може и да я прекрати", допусна Милка Христова, която като общински съветник неведнъж се е противопоставяла на обвързването на велосипедите под наем с рекламните елементи.

Виждайки неуспеха, към който крачи неосъществената концесия, столичното кметство това лято реши да се похвали с друга услуга, улесняваща мобилността на софиянци - електрическите тротинетки под наем. Кметът Йорданка Фандъкова активно промотира инициативата, която обаче също упорито върви към неуспех. Много от превозните средства се оказаха захвърлени на неподходящи места, изпочупени и откраднати. Още първите дни от КАТ обясниха, че всъщност електрическите возила нямат право да се движат по столичните улици. Някои водачи пък директно отнесоха глоби. Така ползването на екологичен и бърз масов транспорт в София засега е химера, а за столичани остават основно претъпканите автобуси.

Въпреки несполуките около незапочналите или незавършени концесии, общината не се смущава да замисля и нови. Такъв вид договаряне се подготвя и за банята в Банкя. През лятото е била одобрена документацията, но вероятно процедурата ще бъде обявена след местните избори. В момента сградата се ремонтира, като парите бяха осигурени с продажбата на правото на строеж на хотел в близост от компанията "Алианц". Тя ще може да ползва хотела 35 години, а след този период той ще премине за стопанисване към общината. Досега са вложени около 8 млн. лева, а цялостната реконструкция се очаква да завърши през май следващата година. Каква ще е съдбата на банята след това обаче не е ясно. Рискът за провал и на тази потенциална концесия е реален. Явно от кметството непрекъснато правят грешки в планирането, пропуски в процедурите и не на последно място - имат неясна визия за бъдещето. От друга страна, една нестартирала или нефинализирана концесия е далеч по-добър вариант, отколкото лошо договорираната на гърба на столичани. Като например тази за "Софийска вода". Скоро трябва да приключи 20-годишният й срок. А какво ли ни чака след това?

ЕК иска да върнем 11 милиона лева за обхода на Габрово

автор:Дума

visibility 1840

Масови жалби от лошо качество на водата

автор:Дума

visibility 589

/ брой: 200

Може да загубим пари за магистрала "Струма"

автор:Дума

visibility 428

/ брой: 200

Протести в Германия

автор:Дума

visibility 245

Британският парламент отново отложи Брекзит

автор:Дума

visibility 212

Ивелин Николов: Габрово има шанс да поеме по нов път

автор:Ина Михайлова

visibility 2473

/ брой: 200

Датата

автор:Дума

visibility 196

/ брой: 200

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ