23 Октомври 2025четвъртък16:05 ч.

Неподредени и позабравени мисли за естрадната сатира

По повод 50 години Естрадно-сатиричен състав към Централния дом на учителя в София

/ брой: 262

visibility 294

На моя учител Петко Райков

Естрадната сатира е графиката в изобразителното изкуство. Естрадно-сатиричният спектакъл трябва да бъде пестелив и ярък. Зрителите непрекъснато трябва да реагират на смешното. Без виц няма смях. Теза, антитеза. Едно очакваш, пауза, друго става. Тази малка пауза е голямото нещо в творчеството на режисьора/автора/. По алогичен път се споделя логична мисъл. Драматургията служи на режисьора/автор/ като повод за изграждане на сценичните образи. Драматургът и постановчикът в доброто представление са едно цяло. За разлика от комедията в естрадната сатира образите са капсулирани и не се развиват. Как и кога да преминеш от малкия в големия кръг и обратното, е въпрос на майсторлък.
Когато отделните номера са оправдани чрез едно оригинално начало, букетът е по-разнообразен и по-интересен. Това начало е "първа целувка" със зрителите и трябва да бъде впечатляващо. Финалът също трябва да бъде впечатляващо оригинален. Връзките между отделните номера в този тип спектакли са емоционални. Въженцето, на което са накачурени номерата, е почти невидимо.
Другият подход при изграждането на естрадно-сатиричния спектъкъл е логично-последователният сюжет. Този подход дава по-ограничени възможности при изграждането на спектакъла. Въпрос на предпочитания и възможности на режисьора/автора/.
Авторът/режисьорът/ в разговор със себе си избистря човешкото послание към публиката. Как ще го направи - това е голямата магия. Проблемът, който се атакува, трябва да бъде значим и актуален за обществото.
Деформациите трябва да бъдат оправадани на сцената. Нека идеите да се блъскат, а мислите да ферментират и всичко това да се предлага на прекрасен фон. Естетическа наслада.
Истината във факта и фактът в истината. Под какъв ъгъл ще надникнем в действителността и кое най-пестеливо и типично ще пренесем на сцената, така че показаното да бъде по-истинско от самия живот.
Не трябва да се прекалява с липсата на стена между изпълнителите и публиката. Мярката е задължителна.
Претенциите на спектакъла не бива да надхвърлят възможностите на драматургията, актьорския потенциал, помощните средства и т.н.
Светът си променя опаковката от време на време. Критикуват се явленията, които съпътстват постоянно естествения ни живот. Не се шегувайте с химна, националното знаме, велики българи и други подобни.
Огледайте се, вижте се от близко и далечно разстояние. Опознайте себе си чрез другите. Осмисляйте, преживявайте, подгответе тестото за погачата. Не прекалявайте и с огъня, за да не изгори хлябът.
Пред представление, за да обогатите творческото въображение на актьорите и да свалите градуса на напрежение, направете в гримьорната "радиотеатър". Опитайте и ще се убедите в ефекта от "радиотеатър"!
Авторът/режисьорът/ не може да изгражда естрадно-сатирична продукция, без да притежава ярка гражданска позиция.

          
           Мирослав Александров        последният художествен ръководител                                                                                                                  
 на ЕСС към Централния дом на учителя - София

 

19 лидери призовават за реформи на ЕС

автор:Дума

visibility 674

/ брой: 198

Стрелба и пожар край парламента в Белград

автор:Дума

visibility 625

/ брой: 198

Нов обир на музей във Франция

автор:Дума

visibility 590

/ брой: 198

Пълен кръг

автор:Александър Симов

visibility 565

/ брой: 198

Мили Боже, що за новини

/ брой: 198

Със схемички и хитрувания опитват да застроят "Бедечка"

автор:Първан Симеонов

visibility 597

/ брой: 198

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ