Колела
Необикновените лади - от Тарзан до Наташа
/ брой: 187
Поклонниците на продукцията на руската автомобилна промишленост, скептиците и автомобилните експерти с нетърпение очакват пускането на пазара на новите и нетипични за АвтоВАЗ модели Lada Vesta и XRAY. Тяхното призвание е да променят представата за железните „кончета“ на Русия. Те се подготвят като много масови модели, но за разлика от досегашните такива имат ярка и уникална външност. Подобни модели е имало и преди в историята на Толиати, но те поради една или друга причина не успяха да влязат в категорията „масови“, което не ги прави по-малко ярки и уникални.
ВАЗ 21106 GTI: горещата десетка - 1999–2006 г.
На рубежа на века приставката GTI на капака на багажника на „десетката“ на Lada не беше само фукане, а подсказване, че пред вас е сериозна машина. Под капака й беше наместен 2,0-литров, 16-клапанов мотор от Opel с мощност 150 „кончета“ и въртящ момент от почти 200 Нм. Той позволяваше на автомобила да прави класиката 0-100 км/ч за 9,5 секунди и да развива максимална скорост от 205 км/ч. Тогава подобни показатели бяха най-добрите за руската автоиндустрия. Колата има спортен пластмасов кит, нестандартни брони, разширени със 76 мм калници и ексклузивни, 15-цолови лети джанти и хидроусилвател на волана, дело на немската фирма ZF.
ВАЗ 21109 Консул: лимузината - 1997—2006 г.
Става дума за развита на базата отново на „десетката“ луксозна лимузина за VIP-персони. През 1997-а специалистите на фирмата Лада-Консул решиха да експериментират, удължавайки купето на стандартния модел с цели 700 мм, и да го снабдят със само четири места за сядане. Удължаването осигури огромно вътрешно пространство за двете VIP-персони отзад, а контактите им бяха закрити от шофьора и навярно охранителя до него с преграда от звукоизолиращо стъкло и пердета. За удобството помагат две сгъваеми масички, интегриран минибар с хладилник, телевизор и видеомагнетофон, климатик и кожена тапицерия. Колата има невижданата за стандартните модели на Лада антиблокираща спирачна система и дори две предпазни въздушни възглавници.
ВАЗ 210934 Тарзан: 4х4 детето на 2109 и 2121 - 1997–2003 г.
Ако си мислите, че за 50-те години съществуване на завода в Толиати в историята му има само един автомобил 4х4 – прославената Нива, то доста бъркате. От 1997-а година вазовци с помоща отново на Лада-Консул и дизайнерската фирма Decon регулярно правят разработки на модел 4х4. Може би най-удачният опит на базата на ВАЗ 2121 е „събирането“ му с популярната тогава „деветка“. От донора Тарзан получава двигателя, предавателната кутия с раздатката, окачването и кормилното управление. Колата има аскетичен офроуд кит, разширители на праговете, фарове за мъгла, модни лайсни и леко променени брони. Направени са няколкостотин екземпляра, има варианти и на базата на „осмицата“ - ВАЗ 2111 и ВАЗ 2112.
ВАЗ 2108 Наташа: купе-кабриолетът - 1990–1995 г.
Този автомобил е бил недостижима мечта за обикновения руснак, защото е правен в малки серии не в Русия, а в Белгия, откъдето малкото късметлии са успели да го реекспортират на доста висока цена обратно в голямата си северна страна. В някои страни от Европа, бившата Югославия, Египет и Турция моделът се ползва с доста завидна популярност.
ВАЗ 2120 Надежда: cемейното ванче - 1998–2006 г.
През 1998-а година АвтоВАЗ рискува и пуска на пазара първия в историята си ван. За почти осемте години производство обаче резултатът е почти плачевен – едва 8000 направени коли от модела, останал навярно неразбран и заради това нетърсен. А колата е била единствена в пазарния си сегмент, има седем места и широка вътрешност, много място за багаж и дори пълно задвижване. В основата й е използвана отново платформата на Нива, разпъната с почти половин метър. Върху тази платформа е имало планове да се правят още търговски ван и пътникотоварен вариант пикап. Но заради слабото търсене се отказват от идеята.
ВАЗ 21055: дизелът - 1999—2000 г.
Животът на този обещаващ модел се оказва много къс. Обикновената на външен вид „петица“ има под капака си дизел ВАЗ (БТМ)-341, предоставен от АО Барнаултрансмаш. За по-добро охлаждане на този 53 к.с. агрегат добавили специален вентилатор, подобрен радиатор, използван е по-мощен стартер с монтиран редуктор, акумулатор с по-голям капацитет от 62 Ач и блок нагревателни свещи. Заради повишената шумност салонът добил допълнителна изолация и нови уплътнители. В динамично отношение колата не отстъпвала на бензиновия си аналог, а горяла два пъти по-малко – по паспортни данни до 5,7-литра на 100 км път.
ВАЗ 212183 Ландоле: отвореният към небето всъдеход - 1997–2000 г.
Става дума за екстремална версия на Нива за десантните части – ударно-разузнавателен автомобил (УРА), дело на фирмата за специални разработки Бронто. Машината е без врати и покрив, нещо като руски Jeep Wrangler. За този чудо-автомобил си мечтаели всички пътешественици, ловци и риболовци в Русия, но закупуването му си било доста сложно. Автомобилът можел да бъде купен само в Толиати, и то само с предварителна поръчка. Колата има предпазна тръбна клетка, разширени арки на калниците и прагове, допълнителна тръбна защита отвън. При лошо време се спасявали с брезентово покривало, а от калта, хвърчаща от колелата, със специални пластмасови ограничители, поставени под отворите на вратите. Дъното е покрито с линолеум, а седалките с изкуствена кожа за по-леко почистване и за да не се бои колата от влагата.
ВАЗ 2329 Пикап: товаро-пътническият всъдеход - 1995–...
Тази модификация на Нива с увеличено с 300 мм задно надвисване, може да носи до 650 кг товар, междуосие от 2700 мм и товарен леген, може да се купи и днес. За 20-те си години на производство моделът е претърпял доста промени, но си остава все същият четириместен пикап, където задната седалка ляга напълно на пода. Сред особеностите на автомобила е допълнителният резервоар, който позволява на борда да има до 85 литра гориво. Правен е и двуместен вариант, носещ името Волк и с обозначение ВАЗ 2328, но той не успява да достигне по популярност четириместния си събрат и след две години производство направата му е прекратена. Известен е и алтернативен вариант - пикапът Пилигрим с купе от ВАЗ 2110.