Не знаем правата си при ползването на финансови услуги
/ брой: 64
Потребителите не познават добре правата си при ползването на финансови услуги. Това е основният извод от проучване на Комисията за защита на потребителите (КЗП), в което са се включили 1699 участника. Тревожно голям е броят на хората (76,28%), които не знаят, че имат право да получат пълна, точна и ясна информация за условията на договора преди подписването му.
Голям процент от участниците в анкетата - 59.8%, не са запознати с възможността да изискат и получат безвъзмездно екземпляр от проекта на договор и да се запознаят предварително с условията му.
Повече от половината анкетирани - 51.74%, не са наясно какво означава ГПР (годишен процент на разходите), а 53.44% не знаят, че имат право до 14 дни след подписване на договора за кредит да го прекратят, без да посочват причини за това.
61.45% от анкетираните не знаят, че е забранено предоставянето на финансови услуги от разстояние без предварително направено от тях искане.
Над 63% от анкетираните знаят, че могат да се обърнат към КЗП при възникнал проблем, свързан с предоставянето на финансови услуги. По-голямата част от включилите се в анкетата - 88.17%, са с убеждението, че съдилищата и административните органи у нас не разполагат с адекватни и ефективни средства за преустановяване на включването на неравноправни клаузи в потребителските договори.