18 Юли 2025петък07:52 ч.

Едно към едно

Не убивайте бъдещето на нацията ни

Из стенограмата от дебатите в НС на 5 февруари 2015 г.

/ брой: 30

автор:Дума

visibility 3734

ВАЛЕРИ ЖАБЛЯНОВ (БСП ЛБ):
Днешният ден е важен за българския парламентаризъм, защото се предлагат два законопроекта, които имат пряко отношение към развитието на България за един дълъг период напред. Необходимостта от нови правила, изразени чрез закон за системата на средното образование, е налице. Има и съответните обществени очаквания. През тези години възникнаха много нови форми на обучение - утвърди се частното образование, създадоха се частни образователни институции с подготвени кадри, методики и утвърдени взаимодействия с държавните образователни институции. Ние пристъпваме към тази проблематика с вносителите на другия законопроект

от диаметрално противоположни позиции

- от позиции, които изразяват различни философски разбирания за това какво представлява средното образование в България и каква е неговата роля за изграждането и укрепването, за налагането и формирането на национално самосъзнание в българската общност. Законопроектът, който ние трябва да приемем, трябва да осигури на всяко дете качествено образование, независимо от материалния статус на родителите; да даде възможност да развие индивидуалните си качества; да се превърне в предпоставка за заличаване на регионалните различия.
Тук искам да отворя една скоба и да кажа, че в комисията по регионално развитие се състоя много съдържателно обсъждане на двата законопроекта. А редица комисии се отнесоха формално, което е осъдително. Държавни институции се отнесоха формално. Министерства, които се занимават с развитието на децата, младежта и спорта, изпратиха формални доклади. Изпратиха аргументации и предложения само за проекта, който се предлага от колегите от ГЕРБ, и дори не бяха прочели другия проект на закон. Българските деца не заслужават такова формално отношение.
Ние настояваме парите от републиканския бюджет да отиват в държавните и общински училища. Парите за образование са малко и всяко от правителствата на ГЕРБ дотук използваше политическата си власт, за да ги намали още повече. Парите за образование не могат да отидат в частните училища и образователни институции, защото семействата на децата, които се обучават в тях, имат големи материални възможности.
Изразената загриженост за това, че българските деца не се поставят при равни условия, е фалшива. Тя е фалшива! Тя служи за обосноваването на една несправедлива теза. Искам да ви кажа, че ако чрез този законопроект българското НС отвори пътя, отвори вратата за такъв вид финансиране, либерализира до безкрайност производството на учебници, либерализира до безкрайност създаването на псевдоинституции в сферата на средното образование,

последиците ще бъдат разрушителни

Този законопроект трябваше да бъде внесен от министъра на просветата. Тук трябваше да бъде министър-председателят. Това не може да бъде партийна инициатива. Ние настояваме да се запази понятието "народна просвета" в названието на закона. За нас то носи исторически характер и не просто е формално название на закона, а изразява същността на образователното дело в България.
Второ, в системата на народната просвета ние искаме да влязат всички извънучилищни форми на образование, каквито са съществуващите към момента ресурсни центрове във всички областни градове на България. Досегашната практика показа, че прехвърлянето на тежести върху българските общини в тези финансово трудни години води единствено до занемаряване на дейностите в духовната и образователната сфера, защото всеки общински съвет, всеки кмет се стреми да удовлетвори на първо място материалните потребности, и това е напълно естествено. Затова грижата за възпитанието на децата, както и ресурсните центрове, трябва да бъдат предмет на републиканския бюджет. Те са изградени, те функционират, там има подготвени специалисти.
Беше създадена видимост около една гражданска подкрепа за проекта, внесен от колегите от ГЕРБ. БСП направи истинска дискусия с различни специалисти, а не по партиен признак събрани хора, където мнението е еднозначно. Ще го съобщя в залата, за да можете да го проверите в избирателните райони, от които сте избрани, да ви кажат какво мислят за практическото закриване на ресурсните центрове, което е предвидено в законопроекта на ГЕРБ. Да ви кажат какво мислят за държавно финансиране за частните училища и колко частни училища имаме в изостаналите райони на България, и за чия сметка ще бъде това финансиране. Нека ви кажат!
В законопроекта, предложен от БСП, предлагаме една идея - ние сме изправени пред необходимостта средното образование да стане задължително, защото в момента се намираме в парадоксална ситуация - по-лесно ще завършите университет, отколкото средно училище. От университетите отпадане няма, а от средното училище отпадане има. Как може да се реши това? Настояваме Инспекторатът, тази институция за контрол на качеството на образованието, да остане в Министерството на просветата, да не се изважда навън и да се подчинява пряко на министър-председателя като паралелна структура, която цели единствено партизация на образованието.
Едно изречение. Въвеждането на един учебник за нас е условие за прилагане на държавните образователни изисквания и ефективна борба с корупцията в системата.

РУМЕН ГЕЧЕВ (БСП ЛБ):
Първо, уважаема колежке, сигурно става дума за техническа грешка. Няма как Швеция да финансира 100% частните училища. Това противоречи на здравата логика. Ако държавата финансира 100%, то по-държавно от това училище аз не виждам. Няма такава държава, която ще финансира 100% частни училища. Тогава частниците какво правят? Стоят с чантата на завоя и какво прибират - парите на държавата ли?! Така че такива училища, където държавата финансира 100% частните училища, твърдя, че няма, не са ми известни.
Второ, по отношение на принципа парите следват ученика, категорично възразявам. В становището на Министерството на финансите няма нито едно число. Министерството на финансите не се занимава с писане на поезия. Те работят с числа. Къде са числата? Няма ги! Знаете ли защо ги няма? Защото такъв подход ще завлече България на дъното - същото, което стана с някои от частните болници. Ами щом парите следват хората, парите, които дава държавата, от 100 милиона ще станат 300, 500, 800 милиона! Какво правим тогава с бюджета на България? Това е причината съвсем основателно колегите от МФ да не дават числа, тъй като не искат да се обвързват.
Освен това, даваме ли си сметка, че ние, като извадим от бюджета, който и сега не достига за държавното образование и сме на последно място в ЕС, и ги дадете на частните училища, вие приключвате и със системата на държавните училища. Така че такъв подход е абсолютно неприемлив.

ФИЛИП ПОПОВ (БСП ЛБ):
Днес е модерно и актуално да се реформира навсякъде и по всяко време. Какво всъщност обаче значи реформата? Под реформа се разбира преустройство, изменения, преобразуване, за да се въведе нещо ново или нещо по-добро.
Реформира се здравната система. До какво по-добро доведе тази реформа? До това, че лекарите се превърнаха в администратори, че българите се губят в лабиринта на клинични пътеки и заеми към банките, за да оцелеят. Тази реформа, при която финансирането от 15% стана 30 при управлението на ГЕРБ в полза на частните болници.
Сега ще реформирате образованието, и то как... като абдикирате от децата, които се нуждаят от специален подход и грижи, за да бъдат пълноценни членове на нашето общество. За какъв равен старт говорим, когато държавата ще финансира частните училища и детски градини, които са регистрирани като търговци

с цел печалба чрез продажба на образование

и грижи за учениците и децата в детските градини? И тук ли ще нарастват процентите? С колко, докога, за сметка на кого? Ясно е, че тази реформа е в полза на търговците за сметка на ресурсните центрове, за сметка на тези българи, които нямат възможността да заплащат за образованието на децата си. А защо тогава не предвиждате да се заплаща и на тези родители, на които, пак според вашия законопроект, давате възможност в домашни условия, надомно да обучават децата си? Нима те не заслужават? Ясно е, че тази реформа наистина е в полза на частниците.
Къде е държавата обаче? Къде са социалното и солидарното в тази реформа? Къде ще се озоват нашите деца? Най-вероятно общи работници в чужбина или ратаи на тези, които имат възможност да си заплащат образованията. Как ще се повиши атрактивността на учителската професия - на тези българи, които са съвременните будители и пазители на българщината? Законопроектът на ГЕРБ отговаря - с атестации, ниски заплати, хиляди отговорности, административни бумащини и бюрокрация.
Уважаеми колеги, това

не е реформа, а деформация на системата

ясно показваща липсата на визия и перспектива за средното образование. Защо превръщате средното образование, както сега е модерно на реформаторски жаргон да се казва, в хъб - хъб за безработни, необразовани българи? Но докато имагинерният газов хъб на управляващите няма да произведе блага за България, то този на образованието ще кумулира упадъка на българската култура и духовност. Уважаеми управляващи, поучете се от българската история, не убивайте бъдещето на нацията ни. Разбирам, че това е доходоносен бизнес, но не карайте поколенията да ипотекират бъдещето си. Не запорирайте България, за да сте част от този бизнес!

Средствата по ПВУ за саниране са спасени

автор:Дума

visibility 746

/ брой: 130

Словакия пак блокира санкции срещу Русия

автор:Дума

visibility 812

/ брой: 130

Джорджеску остава под съдебен контрол

автор:Дума

visibility 740

/ брой: 130

Париж отменя два официални празника

автор:Дума

visibility 801

/ брой: 130

Пекин стопля отношенията с Брюксел

автор:Дума

visibility 716

/ брой: 130

Възможности

автор:Александър Симов

visibility 780

/ брой: 130

Ах, леглото

автор:Аида Паникян

visibility 781

/ брой: 130

Пълен батак при хранилището за ядрени отпадъци

visibility 753

/ брой: 130

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ