18 Юли 2025петък02:37 ч.

Националната култура не е частна инициатива

/ брой: 58

автор:Вилиана Семерджиева

visibility 620

Кинотворците са на път отново да излязат на улични протести, за да защитят труда си и българското кино. Това заявиха завчера представители на различни професии от гилдията. Тези интелигентни и деликатни хора смятат, че всеки проблем трябва да се решава с диалог и че дадената дума е хвърлен камък. Но изглежда трябва да преградят с фартове някой булевард или магистрала, за да ги забележат най-сетне.
Още в поредицата срещи през декември м.г. с представители на министерствата на културата и на финансите и с министър-председателя Бойко Борисов кинодейците настояха Министерският съвет да приеме, че културата е приоритет на държавата заедно с образованието и здравеопазването. Вместо да помисли как да се гарантира сигурна годишна сума за създаване на българско кино, министър Дянков каза, че ще даде на творците още 3,5 млн. лв. за т.г., но първо ще провери дали им е изрядно счетоводството на продукциите. Такова отношение към доказани професионалисти със забележителни успехи у нас и по света е, меко казано, гавра. След като превърнаха лекарите в убийци, искат да превърнат нас в крадци, с огорчение заяви Иглика Трифонова.
Ето няколко числа за размисъл: над 250 награди са получени за български филми от международни фестивали; само за две години български филми са гледани от 21 милиона зрители по Канал 1 на БНТ, а 12 нови заглавия са имали 4,15 милиона зрители; за последните пет години продуцентите на 26 игрални филма са привлекли над 17 млн. лв., или почти на всеки лев, даден от държавния бюджет, е привлечен още един за икономиката на страната. За първи път България имаше номиниран игрален филм за "Оскар" - "Светът е голям и спасение дебне отвсякъде" на Стефан Командарев стигна до престижната финална петорка.
Не само от пари, а от цялостна грижа от страна на държавата се нуждае българското кино. И не "при възможност", а постоянно! Бъдещето е на копродукциите. Но как един наш кинематографист да кандидатства и да получи съфинансиране от европейски или други фондове, след като първото условие е неговият проект да има осигурени основни средства от своята държава?!
След като бяха приватизирани и ликвидирани киносалоните у нас, на практика бе унищожена мрежата за показ на български филми. В миналото зад филмопроизводството стоеше мощна държавна институция, която се грижеше за цялостния процес. И днес държавата трябва да си поеме функциите в две основни и много важни направления: от една страна, да организира форуми за разпространяване на български филми зад граница, не епизодично и на парче, а стратегически обмислено и проведено, и от друга - да осигури достъпа на родната публика до тях. Не е работа на кинотворците да разнасят филмите си из страната по своя инициатива и на възрожденски начала. Тяхната работа е да създават хубави филми.
Хиляди хора, които творят визуалната памет на България и допринасят за духовното здраве на нацията и за престижа на страната ни по света, очакват конкретни отговори и действия.

Средствата по ПВУ за саниране са спасени

автор:Дума

visibility 746

/ брой: 130

Словакия пак блокира санкции срещу Русия

автор:Дума

visibility 812

/ брой: 130

Джорджеску остава под съдебен контрол

автор:Дума

visibility 740

/ брой: 130

Париж отменя два официални празника

автор:Дума

visibility 801

/ брой: 130

Пекин стопля отношенията с Брюксел

автор:Дума

visibility 716

/ брой: 130

Възможности

автор:Александър Симов

visibility 780

/ брой: 130

Ах, леглото

автор:Аида Паникян

visibility 781

/ брой: 130

Пълен батак при хранилището за ядрени отпадъци

visibility 753

/ брой: 130

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ