Наши превозвачи тръгват на бунт към Брюксел
Те са против Пакета за мобилност, плашат, че ще поискат референдум за излизане от ЕС
/ брой: 241
Българските автомобилни превозвачи подготвят протест в Брюксел заради новия Пакет за мобилност, приет преди дни от министрите на транспорта от ЕС, обявиха вчера представители на автомобилния бранш след среща с транспортния министър Росен Желязков.
Превозвачите планират да организират международен протест в Брюксел или Страсбург, като вероятно това ще стане на 10 януари, когато е следващата сесия на Европарламента, заяви председателят на Съюза на международните превозвачи Ангел Траков. Той очаква секторът да има подкрепа и от организации в Полша, Румъния, Латвия, Литва и Хърватия. Три държави искат да съсипят 17% от БВП на България, заяви Росен Димитров от Националната транспортна асоциация. Според него новите европейски правила ще принудят автомобилните фирми да се пререгистрират във Франция и Германия. Според Ангел Траков протестът може да е с човешко присъствие или с автомобили. Превозвачите заплашиха, че ако протестите не помогнат, ще поискат "референдум за излизане от Европа".
Новите европейски правила въвеждат ограничения за кръстосаните курсове, налагат шофьорите да се връщат у дома поне веднъж на четири седмици и обичайните седмични почивки да бъдат извън кабината. Срещу споразумението се обявиха осем европейски държави, сред които и България. Министърът съобщи, че в отговор страната ни ще подготви законодателни предложения, които ще бъдат внесени чрез българските евродепутати. България ще поиска превозвачите да могат да спят в кабините на камионите до изграждането на необходимата инфраструктура.
За кръстосаните операции (каботаж) в момента извън правилата за командироване са само правите и обратните курсове. Всички останали операции подлежат на регулацията на Директивата за командироване, което по думите му ще бъде в голяма финансова тежест. Нашето предложение е 72 часа в рамките на календарен месец да бъдат изключени от Директивата или не по-малко от 10 кръстосани операции, каза министърът. За връщането на шофьора на всеки четири седмици правилото по думите му е неприложимо и несправедливо. ДЩе настояваме предприятието да удостоверява волята на водачаУ, разясни той българската позиция. Росен Желязков обеща в началото на януари да бъде в Брюксел, за да лобира за българската позиция.