Намаляват професионалните гимназии
БСП призова държавата да мотивира бизнеса да наема на работа младежи след дуалното обучение
/ брой: 12
Намаляват професионалните гимназии, заяви депутатът от "БСП за България" проф. Анелия Клисарова по време на изслушването в НС на образователния министър Красимир Вълчев за политиката на МОН за подобряване на връзката между образованието и пазара на труда. Тя цитира данни на НСИ, според които през учебната 2010/2011 г. професионалните гимназии са били 422 със 160 хил. ученици, а сега са останали 359 със 142 хил. ученици. Според Клисарова това не може да бъде отдадено само на демографската криза, тъй като в общообразователните училища децата са намалели с 4%, а в професионалните - с 10%. Тя обясни, че 130 хил. ученици има в професионалното образование, но от тях само 3,8 хил. са в дуалната система. По думите й, това се случва, защото от всички фирми само 170 са работодателите, които са приели да има дуална система.
Бившият образователен министър подчерта, че за 2017 г. 59,1% от завършилите професионални училища са се реализирали на пазара на труда, докато за ЕС данните са за 76,6%. Тя призова правителството да насърчава бизнеса не само да участва в програмите за обучение, но да приема на работа младежи след професионалното им обучение. Клисарова посочи практики в ЕС, където за фирмите се приспадат разходите за обучение на кадрите им, преди облагането с данъци. "Това ще мотивира бизнеса да инвестира в образование и ще спомогне завършилите веднага да се реализират на пазара на труда. Чакаме отдавна обещания нов Закон за професионалното образование, както и Стратегия за учене през целия живот, но не само на хартия. Професионалните училища трябва да бъдат ориентирани не само регионално, но да има и на национално ниво, за да не се стесняват обсегът и възможностите на добрите професионални гимназии само до регионалните потребности, подчерта Клисарова.
Професионалното образование пряко свързва младите хора с пазара на труда, подчерта депутатът от БСП Донка Симеонова. Тя обясни, че в Националната стратегия за развитието на професионалното образование в България 2015-2020 г. не се отчита спадът на интереса към него. Според Симеонова причините за това са демографската криза, ранното отпадане от училище, застаряващият състав на учителите. "Има високи регионални неравенства в достъпа до качествено професионално образование. За 2016 г. в Благоевград и Пазарджик има 16 професионални училища, а във Видин - 4, в Силистра - 5", цитира данни на НСИ Симеонова. Според нея регионалната структура на професионалното образование следва тази на бизнеса и се получава порочен кръг.
Има спад на интереса към професионалното образование, призна министър Вълчев. Проучване преди три години показало, че голяма част от децата не виждат пълноценна житейска трудова реализация само с професионално образование. "В редица фирми обаче позициите, които изискват професионални умения, са с по-високи заплати, отколкото на служителите висшисти. Това е заради простия пазарен механизъм на търсенето и предлагането", коментира Вълчев. Той посочи, че предизвикателство пред образователната политика е да се преодолеят културни пречки да се включат повече деца в професионалното образование, но не обясни как ще стане това.